۲۷ فروردین ۱۳۹۳، ۱۲:۱۱

انتشار کتاب «جهان در نقشه‌ها» برای نوجوانان

انتشار کتاب «جهان در نقشه‌ها» برای نوجوانان

کتاب «جهان در نقشه‌ها» با عنوان فرعی «از نقاشی غارها تا جی‌پی‌اس» اثر ریچارد پنچیک با ترجمه ساقی نخعی‌زاده به عنوان دهمین کتاب مجموعه «علم و ماجراهای علمی» توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کلمه geography (جغرافی) ریشه یونانی دارد و از دو قسمت geo به معنی زمین و graphy به معنی نوشتن یا توصیف کردن تشکیل شده است. کتاب «جهان در نقشه‌ها» از تاریخ نقشه و نقشه‌کشی به عنوان شاخه‌ای از علم جغرافی می‌گوید؛ همچنین از دریانوردان و جهانگردان، و از این‌که تکنولوژی با چه روش‌هایی توانایی انسان را در درک جهان پیرامونش افزایش داده است.

این کتاب با 21 فعالیت و سرگرمی تجربی، کودکان و نوجوانان را به درک اصول و مفاهیم جغرافیایی می‌رساند و به آن‌ها نشان می‌دهد که چگونه می‌توان نقشه‌ها را رمزگشایی کرد.

نوجوانان می‌توانند با استفاده از این کتاب، نقشه ساده‌ای روی یک زینک آلومینیومی حک کنند، ارتفاع تپه‌های حوالی خود را تعیین کنند، نقشه گنج بکشند تا دوستانشان به کمک آن به محل دفن گنج برسند، برای حوضچه‌ای کوچک نمودار دریانوردی رسم کنند، با قطب‌نما جهت‌یابی کنند و با استفاده از یک نقشه کانتوری ماکت یک جزیره را بسازنند.

«درباره جغرافی»، «نقشه‌ها و کره‌های جغرافیایی: ترسیم کنندگان زمین»، «جغرافی و دنیای نو»، «جنگ، قدرت، و گنج: استفاده‌های ویژه از نقشه» و «جغرافی و نقشه؛ حال و آینده» عناوین فصل‌های این کتاب هستند. واژه‌نامه، کتاب‌شناسی برگزیده و همچنین وب‌سایت‌هایی برای مطالعه بیش‌تر بخش‌های پایانی کتاب را تشکیل می‌دهند. در ابتدای کتاب نیز گاهشمار و یک مقدمه درباره علم جغرافی و پیشینه‌اش درج شده است.

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم:

بچه‌مدرسه‌ای‌های آن دوران جغرافیای کشورشان را از خلال نقشه‌ها و کتاب‌های درسی می‌آموختند و غالبا تجربه دست‌اولی نداشتند. کتاب‌های درسی جغرافی در قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم بیش از هر چیز دیگر به کشاورزی و صنایع پررونق مناطق مختلف ایالات متحده می‌پرداختند. به دلیل رواج مزرعه‌داری، دانش‌آموزان درباره این‌که محصولات مختلف کشاورزی کجا و چگونه به عمل می‌آیند، و نیز درباره وضعیت دامپروری هر منطقه چیزهای زیادی می‌آموختند.

در سال 1900، کودکان دانش‌آموز احتمالا از این‌که گندم، کتان، و چغندر قند کجا و چگونه کاشته می‌شوند اطلاع کافی داشتند و نیز می‌دانستند شیره افرا چگونه تهیه می‌شود؛ کتاب درسی جغرافی سال 1900 از تهیه تربانتین می‌گفت و کاشت نیشکر را کاملا شرح می‌داد؛ و از آن‌جایی که قطار وسیله نقلیه معمول آن دوران بود، کودکان می‌آموختند که خط‌آهن‌های اصلی ایالات متحده کجا واقع شده‌اند. دانش‌آموزان اوایل قرن بیستم هم درباره استخراج معدن طلا، نقره، مس، آهن، آلومینیم، و زغال سنگ همه‌چیز می‌آموختند. موضوع استخراج معدن به قدری مهم بود که در حقیقت یکی از عوامل اصلی مهاجرنشین شدن و کسب استقلال ایالتی قلمروهایی نظیر نوادا، کالیفرنیا، و آلاسکا شد.

این کتاب با 156 صفحه مصور رنگی، شمارگان 2 هزار نسخه و قیمت 15 هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 2272001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha