۱۷ شهریور ۱۳۹۳، ۹:۳۱

قزوینی:

نصب کنتورهوشمند در چاههای کشاورزی قزوین موجب 110 میلیون مترمکعب صرفه جویی می شود

نصب کنتورهوشمند در چاههای کشاورزی قزوین موجب 110 میلیون مترمکعب صرفه جویی می شود

قزوین- خبرگزاری مهر: مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین گفت: نصب کنتورهای هوشمند و کنترل اضافه برداشت چاهها موجب صرفه جویی 110 میلیون مترمکعب آب در سال می شود که نصب 1700 کنتورهوشمند به 150 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، حمید قزوینی یکشنبه شب در سومین جلسه اتاق فکر آب که به ریاست مرتضی روزبه استاندار در سالن کنفرانس شرکت آب منطقه ای قزوین برگزار شد با ارائه گزارش مشروحی از وضعیت منابع آبی استان گفت: 76 درصد از منابع آب استان به منابع آب زیرزمینی اختصاص دارد که شامل 8204 حلقه چاه با تخلیه سالانه 1807 میلیون مترمکعب، 13 هزار و 852 دهنه چشمه با تخلیه سالیانه 126 میلیون مترمکعب و 313 رشته قنات با تخلیه سالیانه 59 میلیون مترمکعب است.

وی افزود: منابع آب سطحی 24 درصد منابع آب استان را شامل می شود و ازکل منابع آب استان 91 درصد به بخش کشاورزی، پنج درصد شرب و تنها چهار درصد به بخش صنعت اختصاص یافته است.

قزوینی بیان کرد: میزان مصر ف سالانه آب استان در مجموع دو میلیارد و 609 میلیون مترمکعب شامل آبهای سطحی با حجم 617 میلیون مترمکعب و با 26 درصد و آب زیرزمینی با یک هزار و 992 میلیون مترمکعب با 76 درصد است.

این مسئول یادآورشد: مهمترین دلايل كاهش آورد رودخانه ها توسعه اراضي كشاورزي در بالادست و برداشت بي رويه آب در حوضه هاي آبريز است که حفر چاههای مجاز و حتی غیرمجاز و افزایش تقاضا برای مصارف صنعتی و شرب موجب شده که میزان برداشت از سفره آب زیرزمینی دشت قزوین از پتانسیل دشت بیشتر شده و موجب کسری مخزن و افت سطح آب زیر زمینی دشت قزوین شود.

250 میلیون مترمکعب کسری آّب دشت قزوین

قزوینی گفت: در حال حاضر میزان کسری مخزن دشت قزوین بیش از 250 میلیون مترمکعب در سال و میزان افت سطح آب زیرزمینی بیش از یک متر در سال است و افت در برخی از نقاط دشت قزوین در طی 30 سال گذشته به بیش از 40 متر رسیده و میزان برداشت از چاههای مجاز در استان سالانه 1239 و از چاههای غیرمجاز 561 میلیون مترمکعب است

وی افزود: در حال حاضر نشانه های تخریب آبخوان دشت قزوین در گوشه هایی از دشت دیده می شود که زنگ خطری جدی است که بایستی به آن  توجه کرده و راهکاری عاجل برای حفظ سفره آب زیرزمینی قزوین که حیات منطقه به آن وابسته است اندیشیده شود و به فکر نجات آن باشیم تا دچارسرنوشت دشت هایی چون بهار همدان، دشت کرمان، دشت شهریار و دشت قم نشویم.

وی اظهارداشت: تعیین تکلیف چاههای غیرمجاز، فاقد پروانه و صرفه جویی در مصرف آب این چاهها موجب صرفه جویی در برداشت منابع آب به میزان 240 میلیون مترمکعب در سال، انسداد چاههای فرم پنج منجر به صرفه جویی 50 میلیون مترمکعب و جلوگیری از اضافه برداشت چاههای مجاز به صرفه جویی حدود 131 میلیون مترمکعب منجر می شود.

نصب کنتورهای هوشمند با 150 میلیارد ریال اعتبار

قزوین نصب کنتورهای هوشمند را از راهکارهای اساسی برای کنترل مصرف دانست و یادآورشد: برای نصب کنتور هوشمند بر روی 1700 حلقه چاه مجاز فاقد کنتور و یک هزار و 188 حلقه چاه فاقد پروانه به اعتباری بالغ بر 150 میلیارد ریال نیازمندیم که این کار مهم با همکاری معاونت محترم برنامه ریزی و اشتغال استانداری، سازمان جهاد کشاورزی، بانک های عامل و شرکت توزیع برق منطقه ای ممکن می شود.

وی افزود: در یک سال آینده قادریم برای نصب 1200 کنتور اقدام کنیم که برای عملیاتی شدن آن به 72 میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم که امیدواریم بخشی از آن تامین و اختصاص یابد تا کار اجرایی شود.

استاندار قزوین همچنین از نمایشگاه دستاوردهای تحقیقاتی و پژوهشی شرکت آب منطقه ای قزوین، طرح های دردست اجرا، فعالیت گشت های بازرسی، جمع آوری تاسیسات چاههای غیرمجاز بازدید کرد.

کد خبر 2366073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha