۱۲ مهر ۱۳۹۳، ۱۲:۲۰

استمرار پیگیری مهر؛

یخِ رکود سه ساله مجتمع فولاد ازنا ذوب شد/ افتتاح فاز اول پروژه در 13 سالگی

یخِ رکود سه ساله مجتمع فولاد ازنا ذوب شد/ افتتاح فاز اول پروژه در 13 سالگی

ازنا - خبرگزاری مهر: پس از سه سال توقف عملیات اجرایی پروژه 12 ساله فولاد و ذوب آهن ازنا بالاخره یخ رکود این پروژه آب شد تا با آغاز عملیات اجرایی مسئولان از بهره برداری فاز نخست این مجتمع در سال آینده خبر دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، عملیات ساخت مجتمع فولاد و ذوب آهن شهرستان ازنا که در سال 85 در منطقه ویژه اقتصادی ازنا آغاز شد پس از حدود سه سال توقف کامل بار دیگر آغاز شده است.

این در حالیست که مجوز اولیه احداث کارخانه فولاد و ذوب آهن ازنا سال 81 صادر ولی فعالیت رسمی برای احداث این کارخانه از سال 85 آغاز شده است.

این مجتمع که ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و 200 هزار تن ورق در فاز اول و سالانه 700 هزار تن فولاد در فاز دوم را دارد با پیشرفت فیزیکی حدود 60 درصد در سال 90 متوقف شد اما با پیگیری های انجام شده کارگاه این مجموعه بار دیگر فعال شده است.

کارخانه تولید نورد مجتمع سال آینده به بهره برداری می رسد

عباس قائد رحمت نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی در جریان بازدید از این مجتمع در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با توجه به اهمیت این پروژه و ظرفیت اشتغال زایی مستقیم هزار و 200 نفری آن تا کنون تلاش و پیگیری زیادی برای رفع مشکلات آن انجام شده است.

وی با اشاره به تعطیلی طولانی عملیات ساخت این مجتمع بیان داشت: بخشی از مشکلات این مجتمع به محدودیت های ایجاد شده توسط تحریم ها برمی گشت و بخشی از آن نیز ناشی از عدم هماهنگی دستگاه های مسئول و سرمایه گذار بود.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی افزود: برای رفع مشکل این واحد صنعتی در طول دو سال گذشته جلسات متعددی برگزار شد که بر اساس صورتجلسه ای که در بانک صنعت و معدن با حضور استاندار لرستان و مسئولین مرتبط و سرمایه گذاران این طرح برگزار شد ظرف یک سال آینده فاز اول این کارخانه که تولید نورد است به بهره برداری می رسد.

ظرفیت ایجاد 600 شغل مستقیم در فاز اول

قائد رحمت با بیان اینکه فاز اول این مجتمع حدود 600 نفر اشتغال مستقیم  ایجاد می کند تصریح کرد: این اشتغال زایی نقش عمده ای در کاهش نرخ بیکاری در شهرستان ازنا خواهد داشت.

وی با اشاره به فراهم کردن زیر ساخت های مورد نیاز برای بهره برداری از مجتمع فولاد و ذوب آهن ازنا اظهار داشت: برخی زیر ساخت ها را دولت باید تامین کند که برای تامین شبکه برق، آب، گاز و شبکه ریلی توافق شده و دولت اعلام آمادگی کرده که آنها را تامین کند و بخشی از زیر ساخت ها نیز باید توسط سرمایه گذار فراهم شود.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اعتبارات ارزی این طرح به صورت صد در صدی پرداخت شده است عنوان کرد: با توافق بانک های عامل و سرمایه گذار اعتبارات ریالی نیز به نسبت تعیین شده در قانون باید سهم آورده خود را هزینه کنند.

کارگاه از ماه گذشته فعال شده است

سید مهدی نبیان مدیر پروژه مجتمع فولاد و ذوب آهن شهرستان ازنا نیز در گفتگو با خبرنگار مهر بیان داشت: کارگاه این مجتمع بر اساس توافق انجام شده از ماه گذشته فعال شده و آغاز به کار کرده است.

وی با اشاره به روند خوب پیشرفت کار در این مدت کوتاه افزود: تا کنون حدود 400 متر مکعب بتن ریزی و 12 تن آرماتور بندی در این مجتمع انجام شده است.

نبیان با بیان اینکه بخشی از تجهیزات کارخانه قبلا وارد شده بود افزود: مجموعه دوم تجهیزات نیز هفته گذشته وارد سایت شده است که تاخیر به وجود آمده به دلیل مشکلات ناشی از تحریم است و بخش سوم تجهیزات نیز مشکلات فنی داشته که سفارش تولید مجدد داده شده است و با وارد شدن آن ها تجهیزات بخش نورد تکمیل می شود.

بنابر این گزارش مجتمع فولاد ازنا به عنوان یکی از بزرگترین واحدهای در دست احداث در استان به دلیل مشکل در پرداخت تسهیلات عملیات اجرایی آن به کندی پیش می رفت که با انعکاس این موضوع در خبرگزاری مهر این واحد تولیدی در فهرست پروژه های مهر ماندگار قرار گرفت ولی قرارگیری این پروژه در فهرست مهرماندگار نیز دردی از آن دوا نکرد.

مجتمع فولاد ازنا در دو بخش نورد و ذوب اجرایی شده به طوریکه مطابق اعلام مسئولان تولید فاز اول این کارخانه یعنی بخش نورد یک میلیون و 200 هزار تن و همچنین میزان تولید فاز دوم این کارخانه فولاد ازنا یعنی بخش ذوب 700 هزار تن خواهد بود.

صنعتی که از خروج سالانه 800 میلیون دلار ارز جلوگیری کند

در آخرین اظهار نظر مسئولان طی اردیبهشت ماه سالجاری مسئولان امر پیشرفت فاز نخست کارخانه فولاد ازنا را 60 درصد اعلام کردند که به نظر می رسد از آن تاریخ تاکنون پیشرفت جدی در این زمینه صورت نگرفته و همچنان پروژه در نقطه 60 درصد باقی مانده است.

استاندار لرستان در آخرین اظهار نظر خود با تاکید بر ضرورت فعال کردن کارگاه از سوی مدیر عامل این کارخانه به عنوان کار فرما و پیمانکار گفته بود که این اقدام باید در اسرع وقت صورت گیرد و نباید کارفرما این کارخانه بگذارند بی اعتمادی که در این زمینه به وجود آمده نسبت به گذشته بیشتر شود.

بازوند که در اردیبهشت ماه سالجاری سخن می گفت خطاب به مدیر عامل و اعضا هیئت مدیره کارخانه فولاد ازنا تاکید کرد که باید ظرف یک هفته آینده دیوار بی اعتمادی به وجود آمده در این زمینه از میان برداشته و عملیات اجرایی این کارخانه شروع شود.

پس از ضرب الاجل استاندار لرستان طی یکماه اخیر عملیات اجرایی این پروزه از سر گرفته شده تا مطابق اظهار نظر مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان تاریخ 14 ماه دیگر برای افتتاح فاز نخست این کارخانه بزرگ اعلام شود.

این واحد صنعتی در صورت بهره برداری کامل می تواند ظرفیت 17 هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم را فراهم کرده و از خروج سالانه 800 میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری کند.

کد خبر 2383052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha