۳۰ فروردین ۱۳۹۴، ۱۲:۳۵

مهر گزارش می دهد:

اجلاسیه شهدا؛ دفتر زرین تاریخ و رشادت شهدای شاهرودی

 اجلاسیه شهدا؛ دفتر زرین تاریخ و رشادت شهدای شاهرودی

شاهرود- برگزاری اجلاسیه شهدای شهرستان شاهرود رخدادی است که رشادت های ثبت شده شهیدان در دفتر زرین افتخارات انقلاب را به نمایش می گذارد و تجدید بیعتی دوباره با شهدا و آرمان های امام راحل خواهد بود.

به گزارش خبرنگار مهر، این روزها شهرستان شاهرود رنگ و بوی دیگری به خود گرفته و همه در تلاش و تکاپو هستند تا قدمی در راستای برگزاری هر چه باشکوه تر برگزار شد اجلاسیه شهدای این شهر بردارند، پیر و جوان، زن و مرد، همه و همه در حد توان خود می کوشند روزهای غرق عشق الهی جبهه های نبرد حق علیه باطل را بار دیگر با گوشت و پوست خود لمس کنند.

همه دست به دست هم داده اند، یکی چادر می زند، یکی زمین را می کند، یکی عکس های شهدا را ریسه کرده می آویزد، دیگری با آن منصب اداری بالا فضای محل برگزاری اجلاسیه را رفت و روب می کند، اینجا کسی درگیر مقام و منصب و شغل نیست، همه یکی هستند، در تلاش و تکاپو برای کاری خدایی، کاری زینبی، کاری ماندگار که دل های عاشق را به یاد روزهای گذشته، عشق های آسمانی و دل های خدایی بیندازد.

مردم می آیند تا بار دیگر به دشمن نشان دهند در دفاع از میراث ماندگار سبک بالان عاشق همیشه ایستاده اند و نمی گذارند قطره ای از خون آنان بیهوده بر زمین ریخته باشد.

هر قدمی که بر می دارند فریاد می زنند شهیدان زنده اند و یاد و خاطره شان تا ابد در دل این نسل مشتاق و بیدار زنده خواهد ماند و مزارشان میعادگاه عاشقان ایثار و دلدادگی است و منتظرند آن گونه به وجه الله نظر کنند که شهیدان کردند. در این میان به سراغ کسانی که در این اجلاسیه تلاش کردند رفتیم و پای سخنانشان نشستیم تا بیشتر بدانیم از اسطورهای دفاع مقدس.

نمایشگاه اجلاسیه شهدای شاهرود

روستای میغان شاهرود، شهیدستان ایران اسلامی

امام جمعه شاهرود در بازدید از غرفه شهدای روستای زادگاه خود در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: زمینه تربیتی که از گذشته با مردم میغان بوده است در کنار تربیت اسلامی و روحیه سلحشوری مردم این دیار سبب شده است تا میغان شهیدستان ایران اسلامی نام بگیرد.

حجت الاسلام محمود ترابی با اشاره به اینکه روستای میغان شهیدستان ایران اسلامی است افزود: وجود بزرگوار شهیدان دفاع مقدس در کنار علما، فضلا، روحانیان و مراجع گرانقدر جهان اسلام در این روستاها، نشان از روحیه مذهبی و تربیت اسلامی فرزندان این دیار است

وی با بیان این مطلب که روحیه شهادت طلبی که در روستاهای منطقه بسطام و به خصوص در روستای میغان در بین مردم وجود دارد، در کشور بی نظیر و کم نظیر است و این از لطف خدای متعال است خاطر نشان کرد: با رفتن یکی از شهدا، دیگران نیز با او می رفتند و این حس و حال زمان جنگ در روستاهای شاهرود، اکنون و برای این نسل غیر قابل توصیف است و هم افزایی شهدا را نشان می دهد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان شاهرود تاکید کرد: در آن روزهای دفاع مقدس، حس و حال خاصی بر روستای میغان حاکم بود و مخصوصا برای خانواده هایی که سه شهید و یا بعضا پنج یا شش شهید از نزدیکان و خانواده ها تقدیم انقلاب کردند، احساس غریبی بود که توصیف آن سخت است.

ترابی تصریح کرد: تنها در روستای میغان و پس از عملیات والفجر۸، بعضا ۱۰ تا ۱۵ شهید در یک روز و در یک روستا تشییع می شدند که اکنون سخن گفتن درباره آن روزها کاری دشوار است.

نمایشگاه اجلاسیه شهدای شاهرود

دستگاه قضا همچنان ولایی به راه خود ادامه می دهد

مسئول غرفه دادگستری و قوه قضائیه شهرستان شاهرود درباره این نمایشگاه به خبرنگار مهر گفت: هدف از شرکت در نمایشگاه اجلاسیه بزرگ شهدای شاهرود، حضور در صحنه برای گرامیداشت یاد و خاطر شهدای گرانقدر دفاع مقدس و به خصوص شناساندن شهدای دادگستری و دستگاه قضا در شهرستان و استان است.

حشمت الله امیری با اشاره به پنج شهید والامقام دستگاه قضا در استان سمنان، بیان داشت: در کنار گرامیداشت یاد و خاطر پنج شهید والا مقام دادگستری استان سمنان، در این غرفه خدماتی چون ارشاد، مشاوره، معاضدت و رفع مشکلات به علاقه مندان و مراجعان به نمایشگاه بزرگ اجلاسیه شهدای شاهرود، ارائه می شود.

وی افزود: برگزاری این قبیل نمایشگاه ها به شناساندن رشادت ها و نحوه زندگی بزرگمردان تاریخ دفاع مقدس در کشور، کمک می کند همچنین بیان ایثار شهدا در طول جنگ تحمیلی، می تواند در انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل های جوان موثر باشد.

مسئول روابط عمومی دادگستری شاهرود همچنین در توصیف روحیه این روزهای کارکنان دادگستری در قیاس با روزهای جنگ تحمیلی، گفت: همه کارکنان و خانواده دستگاه قضا همچنان ولایی و با قدرت به کار خود ادامه می دهند.

امیری بیان داشت: دستگاه قضا منصوب رهبری است لیکن سعی می کنیم تا با ارائه خدمات در کنار ولایی بودن، خدمات بهتری را به مردم جامعه ارائه کنیم.

نمایشگاه اجلاسیه شهدای شاهرود

۹۴شهید در مجموعه البرز شرقی تقدیم انقلاب شده است

مسئول غرفه دفاع مقدس و مجموعه البرز شرقی نیز با اشاره به ۹۴ شهید و ۴۰۰جانباز در مجموعه البرز شرقی، گفت: هدف از شرکت در این نمایشگاه شناساندن شهدا و ایثارگران مجموعه البرز شرقی و همچنین مجاهدت های بزرگمردان این مجموعه است.

محمد نوروزی با اشاره به ۸۰۰ مورد پشتیبانی دوران دفاع مقدس از سوی البرز شرقی، بیان داشت: با وجود تقدم فولاد اصفهان و خوزستان نسبت به خط مقدم جبهه های حق علیه باطل، البرز شرقی شاهرود، تعداد بیشتری شهید از این دو مجموعه بزرگ کشوری، تقدیم انقلاب کرده است که این مهم نشان دهنده روحیه ایثار و شهادت طلبی در بین کارکنان البرز شرقی است.

وی افزود: بخش دیگری از غرفه البرز شرقی، نمایش تجهیزات این مجموعه  است که با هدف قیاس امکانات مجموعه با امکانات و ادوات زمان جنگ و همچنین نمایش پیشرفت های علمی و دستاوردهای تکنولوژیک البرز شرقی در طول تاریخ معاصر برای مخاطبان و بازدید کنندگان است.

مسئول پایگاه بسیج مقاومت مالک اشتر البرز شرقی همچنین تاکید کرد: ما همه زندگی خود را مدیون شهدا هستیم لیکن برگزاری چنین نمایشگاه هایی در آستانه بزرگترین رخداد فرهنگی سال با موضوع شهادت و اشاعه فرهنگ ایثار فرصت بسیار مناسبی برای یادآوری رشادت های رزمندگان اسلام است.

نمایشگاه اجلاسیه شهدای شاهرود

اشاعه فرهنگ شهادت طلبی به نسل جوان ضرورت است

مسئول غرفه شهدای روستای گرمن، از توبع بسطام شاهرود هم در توضیح فعالیت های این غرفه، گفت: مردم شهید پرور روستای گرمن در طول دفاع مقدس، ۱۵شهید را تقدیم انقلاب کرده اند و این در حالی است که جمعیت روستا در آن روزها به هفتصد تن نیز نمی رسیده است.

حسین صادقی بیان داشت: هدف از شرکت در این نمایشگاه برای مردم روستای گرمن شناساندن شهدای بزرگوار این روستا و همچنین اشاعه فرهنگ شهادت طلبی در رابطه با نسل جوان این دیار است.

وی افزود: نمایشگاه اجلاسیه شهدا با موضوعاتی چون عکس ها، تصاویر و خاطرات رزمندگان رفاع مقدس، فرصت مناسبی برای ادای دین به این رشادت ها است.

مسئول پایگاه مقاومت بسیج شهید چمران روستای گرمن، با اشاره به روحیه شهادت طلبی مردم این روستا، بیان داشت: با وجود فاصله مردم این دوران با ساده زیستان دهه۶۰ و دفاع مقدس، همچنان تلالو نور ایثار و شهادت طلب بعضا در بین مردم دیده می شود.

صادقی ادامه داد: قیاس مردم این دوران با روزهای دفاع مقدس کمی سخت است، زندگی ماشینی این روزگار سختی ها و دشواری های خاص خود را دارد اما گاهی دل هایمان برای روزهای ساده زیستی و دل های پاک مردمان جنگ و دفاع مقدس تنگ می شود لیکن اجلاسیه شهدا مکان مناسبی برای اندیشیدن درباره زندگی امروزمان است.

نمایشگاه اجلاسیه شهدای شاهرود

از کجا امده ایم و به کجا می رویم

دیگر شرکت کننده در نمایشگاه اجلاسیه شهدای شهرستان شاهرود هم می گوید: امروز گلزار شهدا رنگ و بوی روز های جنگ دارد غرفه های فراوان که عکس شهدا را به نمایش گذاشته است، بسیار برایمان جذاب و جالب توجه بوده زیرا به ما یاد آوری می کند که از کجا امده و به کجا می رویم.

عباسعلی میر حسینی احساس خود را این گونه بیان می کند: با بسیاری از این شهدا دوست و همبازی بودیم و تصویر مطهرشان امروز به بنده حقیر می گوید همه خوبان رفتند و تو از قطار مهربانی ها جای مانده ای پس صد خوش به حال آنها و صد افسوس برای من باز مانده.

وی ادامه می دهد: باید از مسئولان این نمایشگاه قدردانی کرد چراکه مدت زمانی بود دلهایمان به سختی سنگ شده بود و نیاز مبرمی به جلای دلهایمان داشتیم لیکن این نمایشگاه فرصت امر را برایمان فراهم کرد .

نمایشگاه فرصتی برای گرامیداشت یاد شهدا

خواهر یکی از شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی نیز در بازدید از نمایشگاه اجلاسیه شهدای شاهرود، می گوید: آمده ام تا با حضور خود، بخشی از دینم را به شهدا ادا کنم.

مهدوی با اشاره به حس و حال روزهای دفاع مقدس ادامه می دهد: نمایشگاه اجلاسیه مرا به یاد روزهای عشق و دوری های پیاپی از برادر می اندازد روزهایی که مردم یکرنگ بودند و دل ها همه از جنس نور و سادگی بود مردمی همرنگ آفتاب و به زلالی آب که تنها فکرشان دفاع از میهن و اسلام بود.

وی ادامه می دهد: تمثال گرانقدر شهدا امروز به ما یادآوری می کند که شهدا در بین ما زنده و بینا هستند لیکن باید به گونه ای رفتار کرد که از ما آزرده خاطر نشوند و ما را به حال خود رها نسازند چرا که اگر لحظه ای به خود واگذار شویم به همان میزان از یاد خداوند غافل خواهیم ماند.

این بانوی شاهرودی تاکید دارد: اجلاسیه بزرگ شهدای شاهرود فرصتی مناسب برای گرامیداشت یاد و خاطر شهدای گرانقدر است آنانی که رفتند تا من و شما بمانیم و بتوانیم در آرامش و امنیت و با اقتدار در سایه ولایت زندگی کنیم.

نمایشگاه اجلاسیه شهدای شاهرود

وصیت نامه بنویسید

مسئول غرفه کانون حضرت رقیه شهرک گلستان شهرستان شاهرود نیز در رابطه با شرکت در نمایشگاه اجلاسیه شهدا، گفت: در این غرفه شرایطی مهیا شده تا بازدید کنندگان خود را در شرایط لحظات پیشین عملیات ببینند و در آن واحد برای خویش وصیتنامه ای به یادگار بگذارند.

محمود محمدی با اشاره به جمع آوری وصیت نامه های بازدید کنندگان در غالب کتاب، بیان داشت: در نهایت این وصایا جمع آوری شده و ضمن تقدیر از آثار برتر، همه مجموعه تحت عنوان کتابی با موضوع وصیت نامه پیش از عملیات برای مردم نشر خواهد شد.

وی افزود: همچنین نتایج این اقدام برای تحقیقات بیشتر در اختیار محققان و جامعه شناسان عرصه ادبیات دفاع مقدس قرار می گیرد.

عضو پایگاه بسیج مسجد حضرت رقیه شاهرود، همچنین گفت: یکی از اهداف برپایی این غرفه سنجش میزان فاصله نسل های جوان با جوانان نسل های پیشین که همانا رزمندگان دفاع مقدس بودند، است.

محمدی تاکید کرد: این اقدام می تواند جالب باشد چرا که بازدید کننده حتی برای لحظاتی خود را در کالبد یکی از شهدای بزرگوار قرار می دهد و از پنجره دید آن بزرگوار به عملیات، دفاع مقدسريال شهادت و ایثار می نگرد.

نمایشگاه اجلاسیه شهدای شاهرود

نمایشگاه فرعی تا پایان اجلاسیه شهدا ادامه دارد

نمایشگاه های فرعی اجلاسیه بزرگ شهدای شهرستان شاهرود تا پایان این رخداد عظیم فرهنگی به صورت صبح و عصر برای بازدید علاقمندان در گلزار شهدای شاهرود دایر است.

همچنین برنامه های جنبی مانند دعوت از سخنرانان کشوری و چهره های شاخص هنری کشور، بازسازی عملیات های دفاع مقدس و پل بعثت، نمایشگاه بهشت و جهنم، مقام شهدا، غباروبی مزار شهدای گرانقدر، روایت خوانی و خاطره گویی و ... از جمله دیگر برنامه های اجلاسیه بزرگ شهدای شهرستان شاهرود است.

شهرستان شاهرود روزهای یکم، دوم و سوم اردیبهشت ماه جاری میزبان بزرگترین رویداد فرهنگی سال و بزرگداشت مقام شامخ بیش از یکهزار شهید است.

محمد حسین عابدی

کد خبر 2535826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha