۱۶ آذر ۱۳۸۴، ۱۹:۳۷

وزير دفاع روسيه:

مسكو احتمالا در پايبندي به توافق كنترل تسليحات در اروپا تجديدنظر مي كند

وزير دفاع روسيه اعلام كرد در صورتي كه حضور نظامي آمريكا در مرزهاي اين كشور تداوم يابد كشورش ممكن است توافق كنترل تسليحات در اروپا را مورد تجديدنظر قرار دهد.

به گزارش خبرگزاري "مهر" به نقل از خبرگزاري رويترز، سرگئي ايوانف وزير دفاع روسيه گفت: "توسعه روبنايي ساختار آمريكا و ناتو به سوي مرزهاي روسيه، سؤالاتي را درباره سرنوشت پيمان مربوط سال 1990 "نيروهاي متعارف در اروپا" (CFE) مطرح مي كند. 

در چند سال گذشته، آمريكا با توافق هاي نظامي با همسايگان و قلمرو سابق شوروي، انتقاداتي از مقامات مسكو را برانگيخته است و در اين راستا اخيراً "كاندوليزا رايس" وزير خارجه آمريكا در سفر خود به اروپا، توافقي را براي تاسيس يك پايگاه نظامي در روماني با مقامات اين كشور به امضا رساند.

ايوانف افزود: اين همكاري ها نشانگر آن است كه ديگر توافق (CFE) معنايي ندارد.

در پيمان CFE استقرار نيروهاي متعارف سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) و پيمان سابق ورشو منع شده بود و در سال 1999  و پس از فروپاشي شوروي توافق شد در برخي از مناطق استقرار نيرو صورت پذيرد. گرچه تمام كشورها، سند تجديدنظر شده را امضا كرده اند ولي تنها چهار كشور از جمهوري هاي سابق شوروي شامل بلاروس، قزاقستان، روسيه و اوكراين اين سند را تصويب نمودند.

وزير دفاع روسيه گفت: اگر اين توافق تصويب نشود اين مساله مطرح مي شود كه آيا اصلاً اروپا به چنين مكانيسم محدود كننده اي نياز دارد يا خير.

وي در خاتمه اظهار داشت : واكنش روسيه به توافق در زمينه تاسيس پايگاه نظامي آمريكا در روماني، بسته به اندازه و ماهيت اين پايگاه خواهد داشت.

کد خبر 262797

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha