۹ مهر ۱۳۹۴، ۷:۳۱

معرفی و بررسی پروژه‌های نیمه‌تمام استانی-۲۶/ایلام

ایلام؛ دیار پروژه‌های نیمه‌تمام /طرح‌ها مدیریت و اعتبار ندارند

ایلام؛ دیار پروژه‌های نیمه‌تمام /طرح‌ها مدیریت و اعتبار ندارند

ایلام - استان ایلام به‌عنوان یکی از استان‌های پیشرو در زمینهٔ تعداد پروژه‌های نیمه‌تمام در کشور است به‌طوری‌که در این استان عمر تعدادی از پروژه‌ها نیم‌قرن هم طول می‌کشند.

این گزارش از سلسله گزارشهای «معرفی و بررسی پروژه‌های نیمه تمام استانی» منتشر شده است. گفتنی است پیش از این دو پرونده «بررسی پدیده حاشیه نشینی در استانهای کشور» و «بررسی پدیده کم آبی و مدیریت بحران آب در استانهای کشور» روی خروجی بخش استان‌های خبرگزاری مهر منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، استان ایلام به‌عنوان محروم‌ترین استان کشور هم‌اکنون با مشکلات متعدد بیکاری، آسیب‌های اجتماعی، عدم توسعه‌یافتگی و..دسته و پنجه نرم می‌کند، طی سالهای اخیر دولت‌ها برای شتاب توسعه استان پروژه‌ها و طرح‌های مختلفی تصویب و اجرایی کرده‌اند که متأسفانه به دلیل عدم توجه در بحث اعتبارات و عدم مدیریت درست، بسیاری از پروژه‌ها در استان سالها از برنامه‌ها پیش‌بینی‌شده عقب هستند.

 طبق گفته مسئولان اجرایی استان ایلام هم‌اکنون ۷۳ پروژه نیمه‌تمام عمرانی و زیرساختی در این استان وجود دارد که بسیاری از آنها دارای توجیه فنی و اقتصادی نیستند.

کتابخانه مرکزی ایلام بعد از ۱۴ سال هنوز به بهره‌برداری نرسیده است

نام پروژه: کتابخانه مرکزی ایلام

محل احداث: شهرستان ایلام

سال آغاز پروژه: ۱۳۸۰

عمر پروژه: ۱۴ سال

مدت زمان تاخیر در اجرای پروژه: ۴ سال

علت کندی بودن پروژه: کمبود اعتبارات مالی

اعتبار مورد نیاز: ۲ میلیارد تومان

اعتبارات هزینه شده: یک میلیارد تومان در یک سال گذشته

پیشرفت پروژه: ۹۵ درصد

کتابخانه مرکزی شهر ایلام از سال ۱۳۸۰ عملیات اجرایی آن آغازشده و تاکنون به بهره‌برداری نرسیده، طبق گفته استاندار ایلام قرار است این پروژه در سال جاری به بهره‌برداری برسد.

محمدرضا مروارید اظهار داشت: عملیات ساخت کتابخانه مرکزی ایلام سال ۱۳۸۰ در زمینی به وسعت سه هزار و ۵۰۰ متر و زیر بنایی بالغ‌بر پنج هزار و ۷۱۰ مترمربع آغازشده است.

وی افزود: افتتاح کتابخانه مرکزی ایلام در دهه فجر امسال برنامه‌ریزی‌شده بود که با توجه به تکمیل نشدن قسمت‌هایی از این طرح بهره‌برداری آن به پایان سال موکول شده است.

واحد الفین پتروشیمی ایلام بعد از ۱۴ سال هنوز آماده نشده است

نام پروژه: پتروشیمی ایلام

آغاز پروژه: ۱۳۸۰

عمر پروژه: ۱۴ سال

تاخیر پروژه: ۴ سال

اهمیت پروژه: اشتغالزایی و استفاده از ظرفیت نفت و گاز استان

دلایل تاخیر پروژه: کمبود اعتبارات، واگذاری به بخش خصوصی

قسمتهای بهره برداری نرسیده: واحد الفین

پیشرفت پروژه: فاز اول به بهره برداری رسیده و الفین نیز در آستانه بهره برداری است

یکی دیگر از پروژه‌های مهم استان ایلام طرح پتروشیمی ایلام است که این طرح هنوز تکمیل‌نشده و فقط فاز اول آن سال گذشته بهره‌برداری رسیده، اما قسمت اصلی پتروشیمی یعنی واحد الفین هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

پتروشیمی ایلام که از سال ۸۰ پروژه ساخت آن آغازشده که این مجتمع صنعتی در دو مرحله در دست‌ساخت است که با بهره‌برداری تمام از آن، سالانه یک‌میلیون تن محصول تولید می‌شود که برای ٧٠٠ نفر اشتغال‌زایی مستقیم هم به همراه دارد.

این مجتمع سالانه ٤٦٠ هزار تن اتیلن، ١٢٠هزار تن پروپیلن و ١٤٠ هزار تن بنزین پیرولیز، ٨٥ هزار تن برش‌های چهار کربنه و ٣٣ هزار تن نفت کوره (مازوت) تولید می‌کند.

استاندار ایلام در رابطه با آخرین وضعیت این پروژه اظهار داشت: هم‌اکنون ساخت واحد الفین در مراحل پایانی است و قرار است علاوه بر این واحدهای پایین‌دستی در پتروشیمی ایلام فعال شوند.

پتروشیمی دهلران بعد از شش سال در نقطه صفر است

نام پروژه: پتروشیمی دهلران

سال آغاز پروژه : ۱۳۸۸

عمر پروژه: ۶ سال

تاخیر ساخت پروژه: ۶ سال

میزان پیشرفت فیزیکی:  هیچ پیشرفتی ندارد

علت تاخیر: همکاری نکردن بخش خضوصی

وضعیت فعلی: واگذاری پتروشیمی به یک شرکت دیگر بخش خصوصی

اهمیت پروژه: استفاده از ظرفیت نفت و گاز شهرستان دهلران و اشتغال چهار هزار نفر

کار اجرایی پتروشیمی دهلران در زمینی به گستره ۲۰۰ هکتار شامل سه واحد بزرگ تولید الفین، پلی‌اتیلن سنگین و سبک و واحد آفسایت و سرویس‌های جانبی سال ۸۸ آغازشده است.

این واحد صنعتی یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های استانی تولید اتیلن و پلی‌اتیلن کشور است که با بهره‌برداری از آن سالانه بیش از یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار تن محصول تولید و به بازارهای داخلی و خارج عرضه می‌شود.

این پروژه یکی از پروژه‌های کاملاً بلاتکلیف در استان ایلام است و اصلاً کسی نمی‌داند مسئول این پروژه کیست و قرار است توسط بخش خصوصی یا دولت اجرایی شود.

استاندار ایلام دراین‌ارتباط به خبرنگار مهر گفت: این پروژه تعیین تکلفی شده و به صندوق بازنشستگان نفت واگذارشده که به‌زودی عملیات اجرایی این پروژه آغاز می‌شود.

سیمان دهلران بعد از سال‌ها هنوز به بهره‌برداری نرسیده است

نام پروژه: سیمان دهلران

سال آغاز: ۱۳۸۱

عمر پروژه:۱۳ سال

زمان تاخیر در اجرای پروژه: ۴ سال

چرایی تاخیر در افتتاح پروژه: کم کاری بخش خصوصی و نبود تسهیلات

پیشرفت پروژه: ۹۰ درصد

وضعیت کنونی: پروژه به دلیل مشکلات مالی تعطیل شده است

اهمیت پروژه: اشتغالزایی و استفاده از ظرفیت معادن ایلام

شرکت سیمان دهلران در سال ۱۳۸۱ تحت شماره ۱۹۹۲۸۰ در اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری تهران با موضوع احداث کارخانه سیمان با ظرفیت سه هزار و ۳۰۰ تن در روز در منطقه دهلران استان ایلام به ثبت رسید.

این کارخانه به‌رغم سال‌ها از عملیات اجرایی آن آغازشده هنوز وارد فاز اجرایی نشده و در آخرین اظهارنظر هم، علی‌محمد احمدی نماینده دهلران در مجلس اظهار داشت: کارخانه‌سیمان دهلران به‌صورت ۱۰۰ درصد خصوصی اداره می‌شود و دلیل اینکه تاکنون به بهره‌برداری نرسیده است مشکلات سرمایه‌گذار پروژه با بانک عامل مربوطه عنوان‌شده است.

از ساخت کارخانه سیمان دهلران بعد از ۱۰سال بالاخره به مراحل آخر رسیده ولی گویا راه‌حلی برای این معادله چند مجهولی وجود ندارد و سه سال است که راه‌اندازی این کارخانه به دلایل مختلف به تعویق می‌افتد.

تونل کبیر کوه با یک هزار و ۴۰۰ متر حفاری در ابتدای کار قرار دارد

نام پروژه: تونل کبیرکوه

زمان آغاز ساخت: ۱۳۸۸

عمر پروژه: ۶ سال

تاخیر پروژه: ۴ سال

مشکلات طرح: کمبود اعتبارات مالی

اعتبار مورد نیاز: ۱۰۰ میلیارد تومان

اهمیت پروژه: از بین بردن ۳۰ کیلومتر جاده پر پیچ و خم دره شهر به آبدانان

پیشرفت کار: ۳۰ درصد

یکی از مهمترین تونل‌های ساخته‌شده در راه‌سازی کشور تونل کبیر کوه در حد واسط شهرستان‌های دره شهر به آبدانان است که این پروژه بعد از شش سال هنوز در ابتدای کار قرار دارد، هرچند عملیات اجرایی پروژه بارها متوقف‌شده است.

تونل کبیر کوه با چهار هزار و ۸۰۰ متر طول، هفت متر ارتفاع، ۱۲ متر عرض و ۲۷۰ متر تونل فرعی یکی از مهم‌ترین تونل‌های کشور است، این تونل به‌واسطه نقش مهم و سازنده در کاهش بار ترافیکی کری دور غرب، مرکز و شمال غرب کشور به جنوب موردتوجه و تأکید وزیر راه و شهرسازی قرار دارد.

طبق گفته فرماندار شهرستان آبدانان در گفتگو با خبرنگار مهر، برای این پروژه هم‌اکنون اعتبارات خوبی اختصاص‌یافته و بیش از یک هزار و ۴۰۰ متر از آن حفاری‌شده است.

مجید عسگری عنوان کرد: در سال جاری نزدیک به ۵۰ میلیارد تومان در قالب قراردادی که بسته‌شده برای پروژه اختصاص‌یافته که در تلاش هستیم اعتبارات تونل کبیر کوه را افزایش دهیم و ظرف یک سال و نیم دیگر هزار متر دیگر از تونل حفاری می‌شود.

ورزشگاه ۱۵ هزارنفری؛ گل سرسبد پروژه‌ها بلاتکلیف استان ایلام

نام پروژه: ورزشگاه ۱۵ هزار نفری ایلام

زمان ساخت: ۱۳۸۶

عمر پروژه: ۸ سال

تاخیر پروژه: ۴ سال

علت تاخیر: کمبود اعتبارات و کم توجهی مسئولان ورزش استان

پیشرفت کار: این طرح قبلا یک بار افتتاح شده ولی معلوم شد نواقص زیادی دارد هم اکنون طرح راکد است و ۸۰ درصد پیشرفت دارد

اهمیت پروژه: استفاده برای ورزش استان به دلیل کمبود امکانات

یکی از مهمترین پروژه‌هایی که در استان ایلام هنوز بعد از هشت سال تکمیل‌نشده است ورزشگاه ۱۵ هزارنفری شهر ایلام است و البته این پروژه دو سال پیش توسط رئیس‌جمهور وقت افتتاح شد ولی بعدها مشخص شد این پروژه ناقص افتتاح‌شده و هم‌اکنون نیز در بلاتکلیفی تمام به سر می‌برد.

هرسال وعده، این حکایت ورزشگاه ۱۵ هزارنفری عدالت شهر ایلام است که متأسفانه در بی‌تدبیری مسئولان ارشد و ورزش استان به یک ساختمان بلااستفاده در استان تبدیل‌شده است.

استادیوم ۱۵ هزارنفری شهر ایلام از سالن بيليارد به مساحت ۳۶۰ مترمربع، سالن تنيس روي ميز به مساحت ۳۶۰ مترمربع سالن تيراندازي به مساحت ۴۲۰ مترمربع، رختكن بازيكنان و داوران، اتاق کمک‌های اوليه، جايگاه خبرنگاران، تأسیسات آتش‌نشانی، جايگاه نيروي انتظامي، سالن مصاحبه و پيست ۸ خطه استاندارد و ۴۰۰ متر سالن فضاي باز اداري برخوردار است.

بهروز حیدر زاده مدیرکل ورزش و جوانان استان ایلام  اعلام کرد: تکمیل مجموعه الغدیر از اولویت‌های ورزش استان ایلام است و درصدد هستیم فضاهای اختصاصی ورزشی بیشتری را در مجموعه ورزشی الغدیر ایجاد کنیم که ازجمله بزرگ‌ترین این طرح‌ها پس از ورزشگاه ۱۵ هزارنفری، ایجاد مجتمع خوابگاهی ورزشکاران است که با تأمین اعتبار و راه‌اندازی آن دغدغه ورزش استان برای گرفتن میزبانی‌های ملی و بین‌المللی برطرف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ورزشگاه ۱۵هزارنفری عدالت شهر ایلام در مراحل پایانی تکمیل قرارگرفته و هم‌اکنون زمین چمن و زیرسازی پیست تارتان اطراف چمن به پایان رسیده است، افزود: رویه بالایی پیست به علت فصل سرما و برودت دما نصب نشده است که با بهتر شدن هوا کار تارتان نیز تکمیل‌شده و ورزشگاه ۱۵ هزارنفری ایلام در نیمه نخست سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

اعتبار قطره‌چکانی استخر آبدانان را پر نکرد

نام پروژه: استخر آبدانان

سال آغاز: ۱۳۸۶

عمر پروژه: ۸ سال

علت تاخیر: کم توجهی مسئولان و اعتبارات

پیشرفت پروژه: ۹۰ درصد

شهرستان ۶۵ هزارنفری آبدانان در جنوب استان ایلام از شهرستان‌های محروم استان ایلام در بخش امکانات ورزشی و ازجمله مناطقی است که پروژه استخر شنای این شهرستان که از سال ۱۳۸۶ آغازشده، هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

مجید عسگری فرماندار شهرستان آبدانان اظهار داشت: این پروژه هم‌اکنون بیش از ۹۰ درصد پیشرفت دارد و طبق گفته پیمانکار طی ماه‌های آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

فرماندار آبدانان اظهار داشت: در حال حاضر با پیمانکار این پروژه برای بهره‌برداری از پروژه در موعد مقرر که شهریورماه است، اتمام‌حجت کرده‌ایم و اگر پروژه به بهره‌برداری نرسد پیمانکار را خلع ید خواهیم کرد.

طرح راه‌آهن ایلام به ناکجاآباد رفت

نام پروژه: راه آهن ایلام

زمان آغاز پزوژه: سال ۱۳۹۰

وضعیت کنونی طرح: راکد است .قرار است به زودی توسط بخش خصوصی اجرایی شود

اهمیت پروزه: استان کوهستانی ایلام را از بن بست خارج می کند

یکی از طرح‌هایی که طی ۱۰ سال گذشته همیشه در استان ایلام موردبحث بوده ایجاد راه‌آهن در استان است که این آرزو مردم استان هم‌اکنون غیرممکن شده است.

در سال‌های گذشته اعلام شد که این طرح باید بررسی دقیق شود و اینکه از کدام مسیر برای استان راه‌آهن ایجاد شود و بعد از چند سال بالاخره دو سال پیش این طرح از سمت استان کرمانشاه به استان تصویب شد و حتی پروژه توسط مقامات کشوری کلنگ زنی شد.

حال باگذشت زمان مشخص‌شده این پروژه اصلاً پیشرفت فیزیکی ندارد و هیچ‌گونه فعالیتی برای ایجاد ریل صورت نمی‌گیرد.

بیمارستان ۳۷۴ تختخوابی ایلام

نام پروژه: بیمارستان ۳۷۴ تختخوابی ایلام

آغاز پروژه: سال ۱۳۹۰

تاخیر پروژه: ۲ سال

اهمیت پروژه: حل مشکلات کمبود امکانات بهداشتی و درمانی ایلام

پیشرفت طرح: ۹۰ درصد به لحاظ ساختمان سازی و فیزیکی ولی استقرار تجهیزات بسیار مهم است

یکی از مهمترین حوزه هایی که در استان ایلام نیازمند اجرای پروژه های بزرگ است، بخش پزشکی است که در این زمینه هم اکنون بیمارستان ۳۷۴ تختخوابی شهر ایلام در حال سخت است.

این پروژه دو دولت قبل تصویب شد و هم اکنون بعد از سالها از لحاظ ساختار فیزیکی در مراحل پایانی است ولی اینکه چه زمانی تکمیل شود معلوم نیست.

طبق گفته علی دلپیشه رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام بیمارستان ۳۷۴ تختخوابی شهر ایلام تا پایان سال ۹۴ با همکاری و کمک دولت تکمیل می‌شود.

پروژه‌های متعدد بلاتکلیف در استان ایلام

اجرای نیروگاه سد سیمره، احداث راه اصلی صالح‌آباد - ایلام - حمیل، بهسازی راه اصلی دره شهر - آبدانان، بهسازی راه اصلی صالح‌آباد - مهران - دهلران - اندیمشک، ایجاد تأسیسات فاضلاب شهرهای ایلام - ایوان - سرابله و دره شهر از دیگر طرح‌های نیمه‌تمام این استان است.

تعمیر مراکز درمانی و ایجاد بیمارستان جایگزین آموزشی، احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی عین خوش و فکه، ساختمان سد سیکان، احداث سد چناره، آبرسانی به شهر ملکشاهی و روستاهای مسیر، ساماندهی رودخانه‌های مرزی، احداث ساختمان سد کنگیر، ساختمان سد انحرافی و ایستگاه پمپاژ گدار خوش، ساختمان سد گاوی و شبکه آبیاری و زهکشی، تکمیل و ایجاد تصفیه‌خانه‌های شهرک‌های صنعتی ازجمله طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی و زیرساختی استان ایلام است.

کد خبر 2903383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • سینا سالاری ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۰
      0 0
      این کار شما که وضعیت طرح ها و پروژه های بلا تکلیف و ناتمام 480 هزار میلیاردی را یکی ،یکی بررسی میکنید بسیار ارزنده است . ای کاش صدا وسیما بجای این همه برنامه مانند پایش وثریا و حرف حساب ونود و.......که به مسایل ریز وگوچک ودر بسیاری مواردکم ارزش وبی اثرمی پردازد به اینچنین مسایلی مهم واساسی می پرداخت .در این زمینه هم سازمان برنامه وهم صدا وسیما می تواند از ظرفیت های مغفول مانده کارشناسی و تخصیصی مدیریت پروژه کشور مانند انجمن مدیریت پروژه ایران ویا انجمن مدیریت استراتژیک ایران استفاده ببرد
    • محسن ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۰
      0 0
      سد کنگیر ، شروع پروژه سال 74 ، کلنگ زنی توسط آقای هاشمی (رئیس جمهور وقت) پیشرفت ..
    • شهروند دهلرانی ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۰
      0 0
      واقعا تا کی باید این استان ایلام عنوان محرومیت را بدوش بکشد درحالیکه این استان باچهار فصل آب وهوای متنوع درطول سال وداشتن منابع غنی نفت وگاز وزمینهای مستعد کشاورزی در کشور بینظیر است .