۶ مهر ۱۳۹۴، ۱۰:۵۴

در نشست مشترک اوقاف و مجلس مطرح شد:

مجلس آماده همکاری برای رفع موانع گسترش فرهنگ وقف است

مجلس آماده همکاری برای رفع موانع گسترش فرهنگ وقف است

نشست مشترک اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و مدیران و مسئولان سازمان اوقاف و امور خیریه با هدف برطرف کردن موانع موجود در حوزه وقف و سلامت عصر روز یکشنبه ۵ مهر ماه برگزار شد.

 به گزارش خبرگزاری مهر، در این نشست نمایندگان مجلس شورای اسلامی به طرح مشکلات و دغدغه های خود در حوزه وقف؛ بهداشت و سلامت و ارتباط آن با سازمان اوقاف پرداختند.

در این نشست، دکتر حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با ابراز رضایت از اقدامات صورت گرفته در حوزه سلامت و درمان در سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: من تاکنون اطلاعات زیادی از اقدامات سازمان اوقاف در کشور نداشتم اما با شنیدن این گزارش جا دارد از این اقدامات تشکر می کنم.

وی گفت: اگر وقف و واقفان را به سوی پیشگیری از درمان سوق دهیم و وقفها را به این سمت هدایت کنیم در سرنوشت کشور در حوزه سلامت بیشتر مثمر ثمر خواهد بود.

دکتر مرندی عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به هزینه های بالای احداث بیمارستان ها و مراکز درمانی در کشور متذکر شد: متاسفانه مسئولان در گذشته به سیاستهای کلانی که مقام معظم رهبری در سخنان خود در مورد حوزه سلامت اشاره کرده بودند  توجه لازم نشان نداده اند.

وی اضافه کرد: سازمان اوقاف با امکاناتی که در این زمینه دارد باید فکری به حال محرومان در روستاها و حاشیه شهرها بکند و در این راستا سلامت مردم ارزش زیادی دارد.

دکتر مرندی ساخت و احداث بیمارستان در کشور را به دلیل هزینه های بالای واردات تجهیزات بیمارستانی مقرون به صرفه ندانست و افزود: به نسبت هزینه ای که برای بیمارستان در کشور می شود به نظر من این موضوع به عدالت نزدیک نیست.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در پایان پیشنهاد کرد، سازمان اوقاف با اختصاص بودجه ای از توانایی و امکانات تبلیغی روحانیت در سراسر کشور برای تبلیغ سنت حسنه وقف بهره برداری کند.

دکتر رستمیان دیگر عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در سخنان کوتاهی با استقبال از عملکرد سازمان اوقاف در زمینه محرومیت زدایی تصریح کرد: ما خود را در کنار سازمان اوقاف می دانیم و به نظر من موضوع وقف آن قدر اهمیت دارد که باید علاوه بر شهرها حتی در روستاها ساختاری برای جمع کردن موضوع وقف وجود داشته باشد.

دکتر محمد صادقی نماینده مردم استان فارس و دیگر عضو کمیسیون بهداشت مجلس نیز خواستار بهره گیری از امکانات رسانه ای برای تبلیغ وقف در کشور و یادآور شد: به نظر من بیان کارکردهای  وقف در رسانه ها بسیار کم رنگ است و در این مورد باید بیشتر توجه شود.

وی پیشنهاد کرد بخشی از درآمد وقف به روحانیونی که برای امر وقف در کشورتبلیغ می کنند اختصاص داده شود.

در ادامه این نشست دکتر نظری مهر عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم استان گلستان با طرح انتقاداتی در زمینه مسائل اجرایی وقف در حوزه انتخابیه خود گفت: موضوع وقف به یک دغدغه روحی تبدیل شده است.

آریایی نژاد دیگر عضو کمیسیون بهداشت مجلس نیز با انتقاد از واگذاری برخی موقوفه ها تاکید کرد: باید یک موقوفه در راستای نیات واقف و اجرای مسائل شرعی اداره شود و در این راستا سازمان اوقاف موظف است به آن سرکشی کند.

دکترقربانی نماینده مردم استان گیلان و عضو کمیسیون بهداشت نیز به عنوان سخنران این نشست یادآور شد: باید حدود اربعه یک موقوفه در شهرستان ها مشخص شود تا برای مردم مشکلات بوجود نیاورد.

دکتر علی کائیدی آخرین سخنران نشست مشترک کمیسیون بهداشت و سازمان اوقاف به مطرح کردن این موضوع پرداخت که وقف آن طور که باید و شاید در جامعه تبلیغ نمی شود و گفت: وقف دارای ظرفیت بزرگی در کشور است که امیدوارم برای تبلیغ و ترویج این فرهنگ آن طور که شایسته است اقدام شود.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در پایان این نشست با استقبال از پیشنهادها و انتقادهای مطرح شده از سوی نمایندگان ملت خاطر نشان کرد:مجلس شورای اسلامی باید به ما کمک کند تا مطابق با نیازهای جامعه وقف را درسراسرکشورتبلیغ و تشویق کنیم.

وی با بیان این موضوع که متاسفانه قبح موقوفه خواری در کشور ریخته شده است تاکید کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه با رعایت حدود شرعی و حقوقی آمادگی تشکیل یک کارگروه مشترک با کمیسیون بهداشت را دارد تا در راستای گسترش فرهنگ وقف و کاهش مشکلات اوقافی در کشور گام های مفید و موثری برداشته شود.  

کد خبر 2926243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha