۱۱ آبان ۱۳۹۴، ۱۴:۲۶

قائم‌مقام حزب‌الله لبنان:

پيام امام(ره) در مورد فلسطين الهی است

پيام امام(ره) در مورد فلسطين الهی است

شیخ نعیم قاسم، قائم‌مقام دبیركل حزب‌الله در دیدار با رایزن فرهنگی كشورمان در لبنان، پیام امام خمینی (ره) در مورد فلسطین را یك موضوع الهی دانست كه در آن وحدت علمای شیعه و سنی، حضور دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، رایزن فرهنگی كشورمان در لبنان در ادامه تعاملات خود با شخصیت‌های فرهنگی و علمی لبنان به منظور توسعه همكاری‌ها و تقویت آموزش زبان فارسی در دانشگاه‌های لبنان و همچینن تقدیم دعوتنامه دبیركل مجمع تقریب مذاهب اسلامی به برخی از چهره‌‌های سیاسی و دینی این كشور، دیدارهایی با آنان انجام داده است كه مشروح آنها در ادامه منتشر می‌شود.

دیدار با حجت‌الاسلام شیخ نعیم قاسم

درپی درخواست حجت‌الاسلام اراكی، دبیركل و رییس شورای عالی مجمع تقریب مذاهب اسلامی مبنی بر تسلیم نامه عضویت حجت‌الاسلام شیخ نعیم قاسم، قائم‌مقام دبیركل حزب‌الله لبنان به عنوان یكی از اعضای شورای عالی مجمع تقریب مذاهب اسلامی كه قرار است نشست آن در ماه آینده در بیروت برگزار شود، محمدمهدی شریعتمدار، رایزن فرهنگی ایران در لبنان با شیخ نعیم قاسم، دیدار كرد.

شیخ نعیم قاسم ضمن قبول دعوت نامه، در خصوص موضوعات مسأله فلسطین و وحدت بین مسلمانان نكاتی را بیان كرد. وی گفت: پیام امام خمینی (ره) در مورد فلسطین یك موضوع الهی بود؛ چرا كه ورود به فضای وحدت با علمای مذاهب كار سختی است اما مطرح شدن قضیه فلسطین، موضوعی است كه هم شیعه و سنی برای حل آن متفق‌القول هستند و از جمله كارهای مهمی بود كه صورت گرفت. 

در ادامه محمدمهدی شریعتمدار، با بیان مطالبی در خصوص گفتمان وحدت، تقریب مذاهب و تفاوت‌های میان آنها گفت: متأسفانه رسانه‌ها بحث اختلاف بین مذاهب را از محافل علمی به سطح مردم كشانده‌اند. به طوری كه این مسایل در ناخودآگاه گروهی از مسلمین و جوانان قرار گرفته و مشكلاتی را فراهم كرده است.

دیدار با حجت‌الاسلام سید علی فضل‌الله

رایزن فرهنگی كشورمان در لبنان در ادامه دیدار با شخصیت‌های دینی، فرهنگی و سیاسی لبنان و درپی درخواست حجت‌الاسلام اراكی، دبیركل و رییس شورای عالی مجمع تقریب مذاهب اسلامی مبنی بر تسلیم نامه عضویت حجت‌الاسلام سید علی فضل‌الله در شورای عالی مجمع تقریب مذاهب اسلامی، با وی دیدار و گفت‌وگو كرد.

سید علی فضل‌الله در این دیدار گفت: ما مشتاقانه علاقمند به فعالیت‌های فرهنگی هستیم؛ زیرا ارجحیت كار فرهنگی، هم قبل از سیاست است و هم بعد از سیاست.

وی از رایزن فرهنگی ایران درخواست كرد تا در خصوص فعالیت‌های آموزشی، فرهنگی و رسانه‌ای مجموعه مجتمع حسنین، جمعیت مبرات، شبكه رادیو و تلویزیون الایمان و البشائر دیدن كند و همكاری لازم را با آنها داشته باشد.

در ادامه محمدمهدی شریعتمدار با بیان خاطرات گذشته خود با مرحوم علامه سید محمدحسین فضل‌الله (پدر سید علی فضل‌الله و نخستین دبیركل حزب‌الله لبنان) نكاتی را یادآور شد و در ادامه گفت: فعالیت‌های رایزنی فرهنگی ایران در لبنان به دلایل مختلف از جمله مسایل امنیتی در چند سال اخیر كاهش پیدا كرده است؛ اما درصدد احیای آنها هستیم. از جمله فعال كردن كتابخانه رایزنی فرهنگی و بخش آموزش زبان فارسی كه مورد استقبال بسیاری از شیعیان لبنان اشت، در دستور كار قرار دارد.

دیدار با رییس دانشكده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لبنان

پس از بررسی‌های رایزنی فرهنگی ایران در حوزه آموزش عمومی و دانشگاهی زبان و ادبیات فارسی لبنان و به منظور هماهنگی‌های لازم درباره مشكلات به وجود آمده در خصوص وضعیت این رشته، محمدمهدی شریعتمدار، رایزن فرهنگی كشورمان در لبنان همراه با هیأتی از كارشناسان رایزنی فرهنگی ایران، دیداری با نبیل خطیب، رییس دانشكده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لبنان انجام داد.

نبیل الخطیب در این دیدار گفت: با پایان دوره اول، به زودی مراسم فارغ‌التحصیلان دانشجویان زبان و ادبیات فارسی را در دانشكده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لبنان جشن خواهیم گرفت.

وی در ادامه افزود: یكی از مهم‌ترین مشكلات ما عدم حضور استاد متخصص در رشته زبان و ادبیات فارسی است و استادانی كه در حال تدریس زبان فارسی هستند، تحصیلاتشان با این رشته تطبیق ندارد و این خلاف اصول علمی و دانشگاه لبنان است.

وی همچنین گفت كه هم‌اكنون اساتید زبان و ادبیات انگلیسی، فرانسه و یا سایر رشته‌های ادبیات، همگی دارای دكترای زبان و ادبیات هستند و این خود نقش مهم و باارزشی نزد دانشجویان و دانشكده دارد.

پس از آن محمدمهدی شریعتمدار، ضمن بیان نكاتی در خصوص مشكلات موجود در مورد اعزام استاد از ایران، با تأكید بر ضرورت تربیت استادان بومی و استفاده از اساتید ایرانی برای دروس تخصصی، پیشنهادهای خود را برای یك دوره انتقالی برای رسیدن به وضع مطلوب ارایه داد و مقرر شد كه طرح مكتوبی تهیه و مورد مذاكره طرفین قرار گیرد.

وی در خصوص تأمین كتاب و منابع علمی برای كتابخانه دانشكده و استفاده از ظرفیت رایزنی فرهنگی ایران در لبنان، دانشگاه آزاد اسلامی شعبه بیروت و نحوه تعامل و همكاری، مطالبی مطرح كرد كه نبیل خطیب، ضمن استقبال از این همكاری، خواستار حل مشكلات اداری مرتبط با آن از طریق رییس دانشگاه لبنان شد.

رایزن فرهنگی كشورمان همچنین در مورد ضرورت تشكیل جلسات گروه زبان و ادبیات فارسی و برگزاری نشست‌های تكریم استادان لبنانی این رشته كه دارفانی را وداع گفته و یا بازنشسته شده‌اند، پیشنهاداتی را ارایه داد.

دیدار با دانشجویان ایرانی مقیم لبنان

گروهی از دانشجویان ایرانی مقیم لبنان به منظور بررسی و هماهنگی‌های لازم درباره محل اجتماع برای احیای انجمن دانشجویی، با نمایندگان سیاسی و فرهنگی ایران در لبنان، دیدار و گفت‌وگو كردند.

در این دیدار كه سفیر، رایزن فرهنگی، سركنسول و یكی از كارشناسان سفارت كشورمان حضور داشتند، بر ایجاد ارتباط مجدد دانشجویان با یكدیگر تأكید شد و سفیر و رایزن فرهنگی كشورمان، سخنانی را در جمع آنها ایراد كردند.

در پایان این نشست، ضمن تعیین مسئولان واحدها بر به روز بودن سایت انجمن و برگزاری هر چه سریع‌تر انتخابات هیأت مدیره و احیای فعالیت‌ها و جلسات انجمن تأكید شد.

رایزنی فرهنگی ایران نیز متعهد شد تا اتاقی برای دفتر انجمن و محلی برای برگزاری جلسات آنان فراهم كند.

 

کد خبر 2955903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha