۱۴ فروردین ۱۳۹۵، ۱۱:۵۸

یک نویسنده کودک و نوجوان:

تولید اثر درباره پیامبر(ص) اطلاعات بچه‌ها را افزایش می‌دهد

 تولید اثر درباره پیامبر(ص) اطلاعات بچه‌ها را افزایش می‌دهد

یک نویسنده کودک و نوجوان گفت: با توجه به اینکه امروز بسیاری از جنگ‌ها در جهان به نام اسلام صورت می‌پذیرد، تولید کتاب درباره پیامبر اسلام(ص)، اطلاعات دقیقی را به مخاطبان منتقل می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از  ستاد خبری جشنواره خاتم، مصطفی خرامان از نویسندگان کودک و نوجوان، بر برگزاری جشنواره‌های تخصصی در حوزه آثار دینی و مذهبی تاکید کرد و گفت: حسنی که در برگزاری جشنواره‌ها چه در حوزه کودک و نوجوان و چه در حوزه بزرگسال وجود دارد این است که به ژانرهای مشخص، توجه بیشتری می‌شود و این امکان را فراهم می‌کند که آثار تولید شده در این ژانر بیشتر دیده شود و مورد نقد و بررسی گیرد. همچنین به پیشبرد کیفی و کمی این آثار نیز کمک می‌کند مخصوصا اینکه ما جشنواره‌های زیادی در زمینه آثار مذهبی داشته‌ایم ولی اینکه به طور مشخص به زندگی پیامبر خاتم پرداخته شود جشنواره خاصی نداشته‌ایم و برگزاری جشنواره خاتم اتفاق خوبی است.

وی در ادامه به تولید آثار دینی و مذهبی در حوزه کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت: بعد ازماجرای یازده سپتامبر حدود ۲۰ کتاب درباره پیامبر خاتم در آمریکا تالیف شد که کتاب‌های ارزشمندی بودند و ۵ کتاب از آنها تا به حال به فارسی ترجمه شده است و کتاب‌های پژوهشی و داستانی خوبی هستند در صورتیکه ما در ایران به عنوان کشوری که ادعای اسلام داریم نتوانسته‌ایم چنین آثار قوی‌ای تولید کنیم.

خرامان اظهار کرد: ما درباره هر موضوعی، هم در حوزه بزرگسال و هم در حوزه کودک و نوجوان می‌توانیم کتاب داشته باشیم و اینکه بعضی‌ها می‌گویند نمی‌توان برخی موضوعات مانند زندگی پیامبر خاتم را آنگونه که باید برای بچه‌ها بیان کرد، حقیقت ندارد. همانطور که ما می‌توانیم رمان کودک و رمان نوجوان در موضوعات دیگر تولید کنیم در این حوزه هم می‌توانیم با رعایت اصول و قواعد داستان‌نویسی برای گروه سنی کودک و نوجوان به تولید داستان‌های کوتاه و رمان در زمینه پیامبر خاتم اقدام کنیم. به نظر من در طول ۷ یا ۸ سال گذشته کتاب‌های مذهبی زیادی نوشته شده اما از کیفیت خوبی برخوردار نبوده است و مانند کتاب‌هایی که در حوزه جنگ نوشته می‌شود و ژانر مشخصی را در برمی‌گیرد اغلب نویسندگان فکر می‌کنند اگر اصول فنی نوشتن و قواعد موردنظر را رعایت نکنند چون به موضوع خاصی پرداخته شده خیلی هم اتفاق بدی رخ نداده است، درحالیکه اینطور نیست و درهر شرایطی باید ساختار ادبی و اصول داستان‌نویسی رعایت شود.

وی درباره ضرورت پرداختن به تولید آثار مذهبی در ادبیات کودک و نوجوان بیان کرد: همانطور که ما تلاش می‌کنیم در حوزه‌های دیگری مانند سبک زندگی، فلسفه، علم و فناوری و فضا برای بچه‌ها کتاب تولید کنیم، دین و مذهب هم جزئی از زندگی بچه‌هاست و آنها باید درباره اصول دین و پیامبران اطلاعات دقیقی داشته باشند، مخصوصا حضرت محمد (ص) که پیامبر رحمت و مهربانی بوده است.

نویسنده «ماجراهای خانواده قلندری» همچنین به ناآرامی‌های موجود در دنیا اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر بسیاری از جنگ‌ها و خشونت‌هایی که در سطح جهان رخ می‌دهد به نام اسلام انجام می‌شود. تولید این‌گونه کتاب‌ها می‌تواند اطلاعات درست و دقیقی را به مخاطبان منتقل کند. با توجه به اینکه بچه‌ها نمی‌توانند مبانی تاریخ اسلام را مطالعه کنند با اطلاعاتی که از طریق این کتاب‌ها کسب می‌کنند، وقتی از طریق رسانه‌ها اخبار اعمال خشونت در سطح جهان به نام اسلام را می‌شنوند، می‌توانند به راحتی درست و غلط را از هم تشخیص دهند.

خرامان در پایان یادآوری کرد: تولید اثر خوب و قابل اعتنا در این حوزه نیازمند استفاده از منابع موثق تاریخی و دینی است و نویسندگان و اهل قلم باید این اطلاعات را از منابع موثق دینی و تاریخی استخراج کرده و در قالب داستان‌هایی جذاب و خلاق پردازش کنند و در اختیار کودکان و نوجوانان قرار دهند و اطلاعات آنها را نسبت به پیامبر رحمت و مهربانی افزایش دهند.

کد خبر 3588383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha