۱۳ مرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۰۱

ادامه پس لرزه‌های یک کودتا؛

دولت ترکیه ۲۹ انتشارات را تعطیل کرد/ اعتراض اتحادیه ناشران

دولت ترکیه ۲۹ انتشارات را تعطیل کرد/ اعتراض اتحادیه ناشران

دولت ترکیه به دنبال وقایعی که در این کشور پس از اقدام به کودتای نافرجام انجام داده، به سراغ ناشران نیز رفته و ۲۹ انتشارات را تعطیل کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بوک نیوز، به گفته انجمن ناشران ترکیه و بر مبنای اطلاعیه‌ای که از سوی این انجمن منتشر شده، دولت از ۲۷ جولای (آغاز هفته) به دلیل آنچه اقدامات لازم در حالت اضطرار خوانده، شماری از موسسات انتشاراتی را تعطیل اعلام کرد.

گفته شده تمام کالاها، دارایی‌ها، حقوق و مستندات این ناشران به خزانه دولت منتقل می‌شود.

اتحادیه ناشران ترکیه این اقدام را حمله به دموکراسی پارلمانی، دولت و مردم خواند و افزود: بستن ۲۹ خانه نشر پتانسیل خطر نقض حقوق بشر را بالا می‌برد و به خفه شدن آزادی اندیشه و بیان و نیز خسارت‌های جبران ناپذیر مالی و معنوی منجر می‌شود.

در این اطلاعیه آمده است: مولفان و مترجمان نیز آسیب می‌بینند زیرا قادر به جمع‌آوری پول لازم برای در اختیار گرفتن کپی رایت آثارشان نیستند و کارمندانی که زندگی خود را بر مبنای کار در این انتشاراتی‌ها شکل داده‌اند نیز بدون انجام هیچ عمل مجرمانه‌ای از حقوق خود محروم می‌شوند و شغل و حقوق خود را از دست می‌دهند.

رجب طیب اروغان رییس جمهوی ترکیه پس از وقوع کودتای ناموفق ماه پیش، شمار زیادی از افراد را از شغل‌های عمومی عزل کرده و بیش از ۵۰ هزار پاسپورت را توقیف کرده است.

انجمن ناشران گفته است اردوغان ۳ آژانس خبری، ۱۶ ایستگاه تلویزیونی، ۲۳ ایستگاه رادیویی، ۴۵ روزنامه و ۱۵ مجله را تعطیل کرده است.

کد خبر 3730898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha