۲۲ بهمن ۱۳۹۵، ۲۳:۴۲

موگرینی: آمریکا توافق هسته ای ایران را بطور کامل اجرا خواهد کرد

موگرینی: آمریکا توافق هسته ای ایران را بطور کامل اجرا خواهد کرد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می گوید که در دیدارهای خود با مقامات دولت جدید آمریکا بار دیگر اطمینان یافته است که واشنگتن به اجرای کامل توافق هسته ای ایران پایبند است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه اعلام کرد که در دیدارهای خود با مقامات دولت جدید آمریکا بار دیگر اطمینان یافته است که واشنگتن به اجرای کامل توافق هسته ای ایران پایبند است.

موگرینی اظهار داشت که قصد اصلی وی از رفتن به واشنگتن بحث و گفتگو در خصوص این توافق هسته ای است که میان ایران و پنج قدرت بزرگ جهانی از جمله آمریکا در سال ۲۰۱۵ منعقد شده است و به موجب آن، تحریمهای وضع شده علیه ایران در اِزای توقف برنامه هسته ای تهران لغو می شود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خاطر نشان کرد که جنبه بین المللی این توافق از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این در حالی است که این دیدار حاکی از نگرانی برخی از کشورها از جمله روسیه و چین از عقب نشینی احتمالی دولت ترامپ از این توافق است.

اما موگرینی یک روز پس از گفتگوهای خود با مقامات کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا خطاب به خبرنگاران گفت: «من بر اساس آنچه که در خلال این دیدارها در مورد قصد و عزم [دولت آمریکا] برای پایبندی به اجرای کامل این توافق شنیدم،  بار دیگر [از این موضوع] اطمینان یافتم».

وی همچنین گفت که دولت ترامپ به صراحت اعلام کرد که برای تعیین نماینده جدید آمریکا در اتحادیه اروپا و همچنین راهی برای پیشبرد مذاکرات تجاری متوقف شده میان آمریکا- اروپا تصمیمی اتخاذ نکرده است.

موگرینی همچنین به گفتگو پیرامون روسیه در دیدارهای خود با اعضای دولت ترامپ اشاره کرد و از موافقت آنها با لزوم پایبندی مسکو به چارچوب توافق منعقده میان اوکراین،‌ روسیه، ‌آلمان و فرانسه در سال ۲۰۱۵ در شهر «مینسک» بلاروس خبر داد؛ توافقی که هدف آن خاتمه درگیریها در شرق اوکراین بود.

گفتنی است که مقامات آمریکا به طور مکرر روسیه را به نقض توافقنامه مینسک متهم کرده اند. از سوی دیگر مقامات روسیه نیز اوکراین را به عدم پایبندی به این توافق متهم می سازند.

کد خبر 3903448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha