۱۹ اسفند ۱۳۹۵، ۱۰:۱۵

ورود شاهکارهای ۵ میلی‌متری به بازار؛

صدای «اعترافات» بوکوفسکی و «اقیانوسِ» جان چیور در بازار نشر پیچید

صدای «اعترافات» بوکوفسکی و «اقیانوسِ» جان چیور در بازار نشر پیچید

چهار عنوان اول مجموعه «شاهکارهای ۵ میلی‌متری» توسط نشر افق منتشر و راهی بازار نشر شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، ۴ عنوان اولیه مجموعه «شاهکارهای ۵ میلی متری» از چارلز بوکوفسکی، جان چیور، ارنست همینگوی و ویتولد گمبروویچ به تازگی توسط نشر افق منتشر و راهی بازار نشر شده اند.

نشر افق در سال ۹۳، دو عنوان از مجموعه «کتاب‌های ۵ میلی متری» را چاپ کرد اما امسال چاپ مجموعه دیگری با عنوان «شاهکارهای ۵ میلی متری» را در دستور کار قرار داد که کتاب هایش، مجموعه‌ای از آثار مدرن و بر جسته ادبیات معاصر جهان‌اند؛ کتاب‌هایی کوچک برای آنکه در یک نشست خوانده شوند. این کتاب‌ها به علاقه‌مندان کمک می‌کنند که در کمترین زمان و با هزینه‌ای اندک بهترین آثار ادبی جهان را بخوانند. این مجموعه شامل داستان‌هایی نیمه بلند و بلند از نویسندگان بزرگ و معاصر جهان است که همسو با سلیقه خوانندگان جدی ادبیات هستند.

اولین کتاب این مجموعه، «اعترافات مردی چنان دیوانه که با حیوانات می‌زیست» نوشته چارلز بوکوفسکی است که توسط شهرزاد لولاچی ترجمه شده است. چارلز بوکوفسکی بیش از ۴۵ عنوان کتاب در حوزه های شعر، رمان و مجموعه داستان به جا گذاشته است. بوکوفسکی که متولد سال ۱۹۲۰ و درگذشته به سال ۱۹۹۴ است، از جمله نویسندگان و شاعران تاثیرگذار ادبیات معاصر آمریکاست.

این کتاب با ۶۴ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۴۵ هزار ریال منتشر شده است.

«اقیانوس» نوشته جان چیوِر کتاب دوم این مجموعه است که توسط احمد اخوت ترجمه شده است. چیور از نویسندگان نسل دوم آمریکاست و مجموعه ای با ۶۱ داستان کوتاه را چاپ کرده که موجب شدند در سال ۱۹۷۹ جایزه پولیتزر را برنده شود. به این ترتیب بود که این نویسنده به عنوان یکی از مطرح ترین کوتاه نویسان ادبیات معاصر جهان مطرح شد.

آدم های حومه شهر موضوع اصلی داستان های چیور هستند و به همین دلیل او را چخوف حومه ها می نامند. از این نویسنده ۴ رمان، یک رمان کوتاه، حدود ۱۸۰ داستان کوتاه، یک مجموعه یادداشت روزانه ۴ جلدی و کتابی از نامه هایش به جا مانده است.

این کتاب هم با ۸۰ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۴۵ هزار ریال به چاپ رسیده است.

سومین کتاب مجموعه «شاهکارهای ۵ میلی‌متری» اثری از ارنست همینگوی است. این کتاب با عنوان «برف‌های کلیمانجارو» با ترجمه اسدالله امرایی به چاپ رسیده است. «برف‌های کلیمانجارو» برای اولین بار در سال ۱۹۳۶ چاپ شد. این داستان و داستان های «آدمکش ها» و «تپه هایی همچون فیل های سفید» از جمله شاهکارهای کوتاه همینگوی هستند.

همینگوی که سبک نوشتاری ژورنالیستی خاص خود را دارد در «برف های کلیمانجارو»، ترس و اضطراب های خود را به عنوان یک نویسنده مطرح کرده است. او پیش از شروع داستانش، این توضیحات را می آورد: کلیمانجارو کوه برف پوشی است به ارتفاع ۶۵۷۰ متر که بلندترین قله آفریقاست. قله غربی آن نگایه نگای ماسایی نام دارد. نزدیک قله غربی لاشه خشکیده و یخ زده پلنگی افتاده است. معلوم نیست پلنگ در آن ارتفاع چه می کرده و دنبال چه بوده.

این کتاب با ۶۴ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۴۵ هزار ریال منتشر شده است.

«قتل حساب شده» هم عنوان چهارمین کتاب چاپ شده در مجموعه شاهکارهای ۵ میلی متری است. این اثر به قلم ویتولد گُمبروویچ نوشته شده و اصغر نوری ترجمه اش را به عهده داشت است. این نویسنده در سال ۱۹۰۴ در وارسوی لهستان متولد شده و اولین کتابش، مجموعه داستانی به نام «خاطرات زمان خامی» را در سال ۱۹۳۳ چاپ کرده است. این مجموعه، به همراه چند داستان دیگر این نویسنده، در سال ۱۹۷۵ در کتابی به نام «باکاکایی» بازنشر داده شد.

تحلیل های عمیق روان شناختی، تفکر فلسفی، معنای متناقض، لحن ابسورد و ضدناسیونالیسم از جمله ویژگی های نوشته های این نویسنده هستند. گمبروویچ در سال ۱۹۶۹ بر اثر بیماری درگذشت

داستان «قتل حساب شده» از ترجمه فرانسوی کتاب «باکاکایی» این نویسنده انتخاب شده است. این ترجمه توسط ژرژ سدیر انجام شده که اصغر نوری هم داستان پیش رو را از فرانسوی به فارسی ترجمه کرده است. نوری می گوید بسیار علاقه داشته که داستان های گمبروویچ را با ترجمه از زبان اصلی بخواند اما چون در کشورمان مترجم فعالی نداریم از زبان لهستانی ترجمه کند، انتظارش در این زمینه، برآورده نشده است.

این کتاب هم با ۸۰ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۴۵ هزار ریال به چاپ رسیده است.

کد خبر 3925031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha