۱۷ تیر ۱۳۹۶، ۷:۵۵

عرضه دو عنوان جدید از دانشنامه استنفورد؛

«یورگن هابرماس» با «زیبایی شناسی امر روزمره» چاپ شد

«یورگن هابرماس» با «زیبایی شناسی امر روزمره» چاپ شد

مداخل هفتاد و هشت و هفتاد و نهم دانشنامه استنفورد با عناوین «زیبایی شناسی امر روزمره» و «یورگن هابرماس» توسط نشر ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، دو کتاب «زیبایی‌شناسی امر روزمره» و «یورگن هابرماس» به عنوان مجلدات هفتاد و هشت و هفتاد و نهم مجموعه مداخل دانشنامه استنفورد به تازگی توسط نشر ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده اند.

«زیبایی شناسی امر روزمره» نوشته یوریکو سایتو است که توسط کاوه بهبهانی ترجمه شده است. نسخه اصلی این کتاب در سال ۲۰۱۵ چاپ شده است.

در تاریخ زیبایی شناسی غرب، گستره موضوعاتی که مورد توجه قرار گرفته اند از اشیا و پدیده های طبیعی، سازه‌ها، اشیای مفید و اعمال آدمیان تا آنچه امروزه هنرهای زیبا شمرده می‌شود، گسترده شده است. اما از قرن نوزدهم این گفتمان به طور روزافزون بر هنرهای زیبا متمرکز شده است.

در نیمه دوم قرن بیستم با پا گرفتن دوباره دلبستگی به طبیعت و محیط زیست و به دنبال آن کندوکاو در هنرهای مردم پسند، این گستره کم و بیش محدود زیبایی شناسی به دفعات زیر سوال رفت. زیبایی شناسی روزمره، به این روند گسترده کردن گستره اش، از راه گنجاندن اشیا و رخدادها و فعالیت هایی که زندگی روزمره مردم را می سازند ادامه می دهد. اما دقیق تر آن است که این تحول تازه را نه گشودن عرصه ای نو که برگرداندن گستره زیبایی شناسی به جای اول خود بدانیم.

این مدخل دانشنامه استنفورد با احتساب نتیجه گیری، ۱۰ بخش دارد که به ترتیب عبارت اند از: تاریخچه اخیر بحث، «روزمره» و «زیبایی شناسی» در زیبایی شناسی روزمره، آشنایی زدایی از امر آشنا، زیبایی شناسی منفی، کیفیت های زیبایی شناختی روزمره، زیبایی شناسی حال و هوا و زیبایی شناسی اجتماعی، زیبایی شناسی عمل مدار، محو کردن مرز میان هنر و زندگی، اهمیت زیبایی شناسی روزمره، نتیجه گیری.

این کتاب با ۸۴ صفحه، شمارگان هزار و ۶۵۰ نسخه و قیمت ۶۰ هزار ریال منتشر شده است.

هفتادونهمین عنوان مجموعه پیش رو هم کتاب «یورگن هابرماس» نوشته جیمز بومن و ویلیام رِگ است که وحید غلامی پور آن را ترجمه کرده است. نسخه اصلی این مدخل در سال ۲۰۱۴ به چاپ رسیده است.

هابرماس را به عنوان یکی از تاثیرگذارترین فلاسفه جهان می شناسند. او شکاف میان سنت های فکری اروپای قاره ای انگلیسی _آمریکایی را از میان برداشته و در این میان، به مباحثه با اندیشمندان مختلفی چون گادامر و پاتنم، فوکو و رالز، دریدا و برندم پرداخته است.

نوشته های این اندیشمند به موضوعاتی می پردازند که گستره آن ها از نظریه اجتماعی _ سیاسی تا زیبایی شناسی، و از معرفت شناسی و زبان تا فلسفه دین را در بر می گیرد. اندیشه های هابرماس نه تنها بر فلسفه بلکه بر اندیشه سیاسی _ حقوقی، جامعه شناسی، مطالعات ارتباطات، بلاغت و نظریه استدلال، روان شناسی رشد و الهیات نیز تاثیر چشمگیری داشته اند.

«سیر آغازین علاقه هابرماس به سپهر و عقل عمومی»، «آثار مهم هابرماس در دوره گذار اندیشه او»، «مواضع پرورده هابرماس» و «گفتگوی طبیعت گرایی و دین» عناوین اصلی این کتاب هستند.

این کتاب هم با ۱۰۸ صفحه، شمارگان هزار و ۶۵۰ نسخه و قیمت ۷۰ هزار ریال منتشر شده است.

کد خبر 4021237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha