نماینده پارلمان لبنان در گفتگو با مهر:

متن استعفای «سعد الحریری» به زبان حاکمان ضدایرانی بود

متن استعفای «سعد الحریری» به زبان حاکمان ضدایرانی بود

«ایوب حمید» تاکید کرد که زبان و ادبیات به کار رفته در بیانیه استعفای سعد الحریری، زبان حکامی است که با ایران می جنگند و اتهامات باطلی را علیه ایران مطرح می کنند.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل- محمد فاطمی زاده: جنگ با داعش و تحولات سوریه و لبنان مدت‌ها بود که لبنان را از کانون توجهات در خاورمیانه دور کرده بود، اما انتشار خبر استعفای غیرمنتظره نخست وزیر لبنان بار دیگر دوربین رسانه‌ها و نگاه کارشناسان را متوجه لبنان کرده است.

کمتر از دو روز پس از آن که سعد حریری، نخست وزیر سابق لبنان در پارلمان این کشور حضور یافت، در جریان سفر به عربستان و دیدار با مقامات این کشور در ریاض استعفای خود را به صورت غیرمعمول اعلام کرد.

استعفای نخست وزیر لبنان نه در بیروت، پایتخت این کشور و یا در مقر رسمی کاخ نخست وزیری صورت گرفت، بلکه سعد حریری استعفای خود را از مقام نخست وزیری لبنان در ریاض پایتخت عربستان سعودی اعلام کرده است.

«ایوب حمید» نماینده پارلمان لبنان در رابطه با علت اصلی استعفای «سعد الحریری» نخست وزیر لبنان و نقش سعودی ها در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: شناخت اسباب و عوامل واقعی استعفای ناگهانی نخست وزیر لبنان زود است و هیچ فرد و جریان سیاسی در لبنان انتظار این اقدام از سوی سعد الحریری را نداشت. آنچه که واضح است کراهت و عدم رغبت نخست وزیر به این کار است. ادبیاتی که در بیانیه استعفا از سوی الحریری استفاده شده، زبانی نیست که ما همیشه به آن عادت داریم.

وی در همین زمینه تاکید کرد: زبان و ادبیات به کار رفته در بیانیه استعفای سعد الحریری، زبان حکامی است که با ایران می جنگند و اتهامات باطلی را علیه ایران مطرح می کنند. بنابراین معتقدیم که حکم دادن درباره علت استعفای نخست وزیر در برهه کنونی زود است و به همین دلیل نیز باید اندکی صبر کنیم تا وضعیت به صورت دقیق مشخص گردد.

نماینده پارلمان لبنان در خصوص اتهامات مطرح شده در بیانیه استعفای الحریری علیه ایران و حزب الله نیز گفت: این ادبیات و زبان متعلق به سعد الحریری نخست وزیر دولت لبنان نیست و وی در دولتی متشکل از گروه ها و جریان های سیاسی مختلف با مسالمت کار می کرد. بنابراین باید مقداری مهلت دهیم و برای روشن شدن زمینه ها و پشت پرده این استعفا صبر کنیم.

وی در ادامه درباره موضع گیری صهیونیست ها در قبال استعفای نخست وزیر لبنان و تلاش آنها برای متشنج کردن اوضاع داخلی لبنان نیز بیان داشت: طبییعی است که اسرائیل و دشمنان لبنان و محور مقاومت، از به وجود آمدن مشکل در تمام کشورها به ویژه لبنان خوشحال شوند.

ایوب حمید در ادامه یادآور شد: زیرا لبنان با مقاومت و ایستادگی و جان فشانی مردم و نیروهای مقاومت و ارتش خود، سیلی بر صورت صهیونیست ها زده است و همچنان نیز به راه خود در این زمینه ادامه می دهد. بنابراین اسرائیلی ها برای ایجاد آشوب در کشور ما تلاش زیادی می کنند اما لبنان به لطف ایستادگی و جان فشانی مردم و کمک و پشتیبانی برادران و دوستان ما در سوریه و ایران نقشه های صهیونیست ها را خنثی کرده است.

ایوب حمید در پاسخ به این که آیا استعفای سعد الحریری همزمان با تحریم های آمریکا برای فشار بر مقاومت لبنان و حزب الله صورت گرفت نیز اظهار داشت: عربستان سعودی در حال حاضر اقدام به بازداشت های گسترده ای در میان مقامات این کشور کرده است و فراتر از آن، در صدد تشکیل محورها و ائتلاف های جدیدی در منطقه برای مقابله با ایران و مقاومت لبنان است.

وی افزود: سران صهیونیست نیز از بروز مشکل در داخل لبنان استقبال می کنند. زیرا در این صورت مقاومت و ایستادگی لبنان دچار خدشه شده و اولین طرفی که از آن نفع می برد، اسرائیل خواهد بود.

وی در پایان در خصوص اینکه آیا سعودی ها با استعفای الحریری در صدد جبران شکست های خود در سوریه هستند، نیز بیان داشت: متاسفانه عربستان سعودی در جنگ های بسیاری وارد شده است و نتایج و پیامدهای آن بر بُعد داخلی این کشور و شهروندان عربستان تاثیر گذاشته است. ما تاکید می کنیم که لبنان از بحران های بسیار سخت عبور کرده و با همبستگی داخلی توانسته از بروز خسارت های احتمالی جلوگیری کند. لبنان همچنان برای افزایش ثبات داخلی خود و کسب دستاوردهای واقعی بیشتر تلاش می کند.

کد خبر 4135854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • کاردان ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      0 0
      سلام استعفای حریری در عربستان یعنی جایگاه ویزه عربستان درخاور عربی یعنی عربستان برخاورعربی تسلط کامل دارد وعزل ونصب حاکمان عربی درنزد خلیفه اعراب صورت میپذیرد لهذا کشورهای عربی محکوم کنند این عمل زشت را