۲۹ خرداد ۱۳۹۷، ۸:۳۵

توسط نشر چشمه؛

پنهان‌نوشته‌های عاشقانه نزار قبانی چاپ شدند

پنهان‌نوشته‌های عاشقانه نزار قبانی چاپ شدند

مجموعه‌شعر «پنهان‌نوشته‌های یک عاشق قرمطی» سروده نزار قبانی با ترجمه رضا انصاری راد توسط نشر چشمه منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مجموعه‌شعر «پنهان‌نوشته‌های یک عاشق قرمطی» سروده نزار قبانی به تازگی با ترجمه رضا انصاری راد توسط نشر چشمه منتشر و راهی بازار نشر شده است. این کتاب شعر، شصت و هفتمین کتاب شعر غیرفارسی از مجموعه «شعر جهان» است که این ناشر منتشر می‌کند.

قبانی در مقدمه‌ای که ابتدای این کتاب چاپ شده و آن را در سال ۱۹۷۰ نوشته، به تولدش در منطقه قدیمی دمشق اشاره می‌کند و این اتفاق را مربوط به زمانی می‌داند که زمین در حال زایش بود و بهار آماده بود تا چمدان‌های سبزش را باز کند. قبانی می‌گوید: «من فقط می‌دانم زاده روزی هستم که طبیعت انقلابش را علیه زمستان آغاز کرده و از همگان، از گل‌ها و کشتزارها و چمنزاران و گنجشکان، می‌خواست انقلابش روی زمین را تائید کنند.» این شاعر سوری، متولد سال ۱۹۲۳ و درگذشته به سال ۱۹۹۸ در لندن است.

عشق یکی از مقولات مهم در اشعار نزار قبانی است و به طور عمومی، او را به عنوان یک شاعر عاشقانه‌سرا می‌شناسند. عشق موجود در اشعار قبانی، گرچه در نگاه اول در یک طیف نور روشنایی‌بخش دیده می‌شود اما در باطن، طیف‌های مختلفی دارد؛ مانند عشق به انسانیت، عشق به وطن و یا عشق به زیبایی.

«پنهان‌نوشته‌های یک عاشق قرمطی» ۹۱ قطعه شعر را از نزار قبانی با این عناوین در بر می‌گیرد:

یک خبر فرهنگی، پیکرها، کودکان سنگ، روزی خواهد آمد، آن‌که به من عشق را آموخت... مرا بنده خود ساخت، شاعر، گفت‌وگو با زنی بی‌درد، ابدیت، انگیزه‌ای برای سرودن، عمل زیبایی، ماهی، زبان، سکوت، پرسش، عطر تو، شعر و عشق پیشه من است، مانیفست بسیار محرمانه، تابلوهای عبورومرور، نقشه‌ام بدن توست، عاشقت هستم یک خواسته زنانه، سفر، نمایش‌نامه، قصیده، شهرت، کافه زمستانی، چرا؟، مرغان دریایی، هدایای نور شمع، گفت‌وگو با یک مانکن، درخشش، محصول توکیو، درس طبیعت، محاصره، ابیات چوبین، امضا، گیسوان مشکی، عنوان، چشمان تو و اسلحه من، آفرینندگان، فروپاشی، انعطاف، برانگیختن گل، بوی خوش، استمداد...استمداد...استمداد، جنسیت، هنر معماری، یادی از دیگر زنان، سخنی با زن بی‌تفاوت، پنهان‌نوشته‌های عاشق قرمطی، خورشید، نخستین نفر، معشوق برگزیده، بعد از صدسال عزلت، هاراگیری، قصیده‌های من، شکار گنجشک، واحه، سستی، درگیری مسلحانه، امنیت حکومت، نغمه‌های رباب، پاییز شبیه من است، پاسخ، مجادله با خداوند، فرهنگ‌نوشتن، دادگاه‌ تفتیش عقاید، همه قصیده‌هایم عروس شده‌اند، بهار، فرهنگ، شهر شب، استراتژی، مهاجرت، بازگرداندن آسمان، حلق‌آویز، استراحت جنگجو، جنگ‌های زیبای من، مادرم، عنوان من، غذای مجانی، متنبی، گفتاری در عشق، مرد زمستانی، ملاحظات زمانه عشق و جنگ، اولین مشکل، تنها راه، مناظره تلویزیونی با گودوِ عربی(۱)، در انتظار گودو (۲)، در انتظار گودو (۳)، در انتظار گودو (۴) و در انتظار گودو (۵).

شعر کوتاه «درخشش» را از این کتاب می‌خوانیم:

تنها یک‌بار

و تنها یک‌بار

نه‌بیشتر

خواهم گفت: «دوستت دارم.»

درخشش

هرگز

تکرار نمی‌شود

این کتاب با ۱۴۱ صفحه،‌ شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۵ هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 4324070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha