۲۴ تیر ۱۳۹۷، ۱۱:۳۱

مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان:

مرمت خانه امیر اعظم شاهرود و ارگ علاء در سمنان آغاز شد

مرمت خانه امیر اعظم شاهرود و ارگ علاء در سمنان آغاز شد

سمنان - مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان از مرمت دو بنای تاریخی ارگ روستای علاء سمنان و خانه امیر اعظم شاهرود خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی سمنان، محمد جهانشاهی با بیان اینکه خانه امیراعظم شاهرود مرمت اضطراری شد، تاکید کرد: در این مرحله از مرمت کار پی‌بندی و اجرای مجدد تزئینات ایوان، بازسازی ستون فرو ریخته شده، طاق زنی، مرمت سقف و مرمت ناودان‌ها انجام شد.

وی افزود: این خانه تاریخی با همکاری متولیان و دستگاه‌های اجرایی مرتبط می‌تواند به عنوان موزه تاریخ قومس، موزه قاجار، کتابخانه و یا نگارخانه تغییر کاربری داشته باشد و پذیرای پژوهشگران، علاقمندان به تاریخ و گردشگران در شاهرود شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان، گفت: خانه تاریخی امیراعظم، دارای نمای آجری با سقف شیروانی به سبک معماری دوره قاجار است که در ورودی شهر از سمت شمال خودنمایی می‌کند، درخت کاج مطبق کهنسال و شادابی نیز در حیاط این خانه قرار دارد.

جهانشاهی افزود: امیر اعظم مشهورترین حاکم ایالت قومس (استان سمنان) بوده که خاندان عضدی شاهرود از القاب وی است، همچنین امیریه شاهرود و باغ امیر سمنان متعلق به او بوده و به همین مناسبت به اسم وی نامیده شده است.

مرمت ارگ علاء سمنان

وی همچنین از آغاز مرحله جدید مرمت ارگ تاریخی روستای اعلاء شهرستان سمنان خبر داد و گفت: مرمت این بنای تاریخی شامل تکمیل مرمت‌ بام و حفاظت کالبدی اثر، تکمیل آجر فرش بام، نصب آب‌روهای چوبی و حفاظهای موقت فلزی در بنا است همچنین باید گفت در سالهای اخیر مرمت‌هایی توسط این اداره با هدف استحکام بخشی و نجات بخشی سازه ای و کالبدی بام در ارگ اعلاء انجام شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان با اشاره به اینکه به دلیل حفاظت نشدن از بنا توسط مالکان و متولیان حوزه روستائی و بلاتکلیف بودن بنا از لحاظ کاربری، آسیب‌هایی به مرمت‌های گذشته بنا وارد شده است، خواستار تعیین تکلیف حفاظت و کاربری بنا توسط مالکان و متولیان موقوفه ارگ شد.

جهانشاهی تعیین تکلیف حفاظت و کاربری بنا را در مرمت و احیاء کامل این بنای تاریخی موثر دانست و گفت: بنای ارگ اعلاء با قابلیت کاربری فضاهای کارگاهی و فروشگاهی صنایع دستی و ایجاد فضای بوم گردی و با تلاش و پیگیری مضاعف مسئولین حوزه روستائی می‌تواند به عنوان یکی از محرک‌های توسعه گردشگری روستای اعلاء مطرح شود.

وی افزود: بنای تاریخی ارگ اعلاء سمنان در محله روستای اعلاء از توابع بخش مرکزی سمنان قرار دارد و از بناهای تاریخی به یادگار مانده از دوره قارجاریه بوده و در مالکیت بخش خصوصی و وقفی است.

کد خبر 4347082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha