۵ شهریور ۱۳۹۷، ۱۵:۰۵

در سال جاری؛

۱۴ مراکز توانمندسازی معتادان بهبودیافته در کشور راه اندازی شد

۱۴ مراکز توانمندسازی معتادان بهبودیافته در کشور راه اندازی شد

زنجان-معاون درمان، پیشگیری و اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از راه‌اندازی ۱۴ مراکز توانمندسازی و جامعه‌پذیری معتادان بهبودیافته در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر،  فرید براتی ظهر دوشنبه در حاشیه افتتاح پروژه انتظار ثمین در زنجان در جمع خبرنگاران، یکی از اساسی‌ترین تکالیف بهزیستی در رابطه با مددجویان را تأمین مسکن دانست و گفت: برای تحقق این مهم مددجویان اولویت‌بندی می‌شوند. مثلاً در بخش توان‌بخشی مددجویانی که بیش از دو معلول در خانواده‌ دارند، در اولویت هستند.

وی تأکید کرد: در بخش اجتماعی نیز زنان سرپرست خانوار و معتادان درمان شده‌ای که بیش از یک سال از پاک شدنشان می‌گذرد، در اولویت قرار دارند، همچنین بخشی از اعتبارات تأمین مسکن توسط سازمان، بخشی توسط بنیاد مسکن و نهادها و خیران تأمین می‌شود.

معاون درمان، پیشگیری و اعتیاد سازمان بهزیستی کشور  به نقش خیران در تأمین مسکن برای مددجویان اشاره کرد و گفت: درصورتی‌که خیران به کمک بهزیستی نیایند امکان تأمین مسکن برای مددجویان وجود ندارد.

وجود هزار و ۱۹۸ مرکز کمپ ترک اعتیاد در کشور

براتی در بخش دیگری به وضعیت مراکز ترک اعتیاد در سطح کشور اشاره کرد و گفت: تعدادی از این مراکز مجوز خود را از وزارت بهداشت و تعدادی از بهزیستی دریافت می‌کنند؛ درواقع مراکز ترک اعتیاد تحت نظارت وزارت بهداشت که در راستای دارودرمانی و متادون درمانی فعالیت می‌کنند و درمجموع از هفت هزار مرکز، هزار و ۲۰۰ مرکز مجوز خود را از بهزیستی و مابقی از وزارت بهداشت اخذ کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه هزار و ۱۹۸ مرکز اقامتی میان‌مدت (کمپ)، ۳۴ مرکز اقامتی بلندمدت و ۱۷ مرکز مربوط به معتادان متجاهر و بی‌خانمان در سطح کشور وجود دارد، گفت: استان‌های فاقد مراکز مختص معتادان متجاهر ازجمله استان زنجان، این قشر را بارأی قاضی به کمپ‌های موجود ارجاع می‌دهند، درزمینهٔ معتادان متجاهر در سطح کشور، ۶۲۰ مرکز با بهزیستی همکاری می‌کنند.

معاون درمان، پیشگیری و اعتیاد سازمان بهزیستی کشور  به فعالیت کمپ‌های فاقد مجوز اشاره کرد و گفت: تعداد این کمپ‌ها در سطح کشور کم شده است، از مردم می‌خواهیم در صورت شناسایی این مراکز به دادگستری و نیروی انتظامی یا سازمان بهزیستی اطلاع دهند.

آمار این کمپ‌های غیرمجاز در استان‌های مختلف متفاوت است

براتی با تأکید بر اینکه با کمپ‌های غیرمجاز برخورد می‌شود، گفت: آمار این کمپ‌ها استان به استان متفاوت است. مثلاً گفته می‌شود در استان تهران ۱۰۰ کمپ غیرمجاز وجود دارد. متأسفانه این کمپ‌ها گاهی به خاطر هزینه‌های پایین‌تر مورد استقبال خانواده‌ها قرار می‌گیرند.

وی اضافه کرد: بهزیستی برای افزایش تعداد افرادی که پاک باقی می‌مانند، برنامه‌ریزی‌های زیادی کرده است که ازجمله ادامه روند درمان، بیرون از مراکز ترک اعتیاد و اسکان برای کسانی که خانه و کاشانه ندارند، را شامل می‌شود.

معاون درمان، پیشگیری و اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه در سال جاری به‌منظور توانمندسازی معتادان بهبودیافته، ۱۴ مراکز توانمندسازی و جامعه‌پذیری راه‌اندازی شده است، گفت: مقرر شده است مددکاران اجتماعی، معتادان بهبودیافته را بعد از خروج از مراکز به حال خود رها نکنند.

کد خبر 4386407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha