پیروز ارجمند کارشناس موسیقی، آهنگساز و مدیرکل اسبق دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به وضعیت کنونی موسیقی مقاومت و دفاع مقدس گفت: من بر این باورم به دلیل فقدان برنامهریزی مناسب تقریبا دیگر موسیقی مقاومت و انقلاب اسلامی نداریم. اگر نگاهی به فعالیتهای چند سال اخیر موسیقی ایران بیندازید، خواهید دید که به غیر از مواردی معدود ما تولید ارزشمند و جریانسازی در این عرصه نداشتهایم. به عبارتی باید فاتحه موسیقی دفاع مقدس را بخوانیم چرا که دیگر کسی برای تولید این نوع موسیقی رغبت ندارد.
وی ادامه داد: ما نهادهای متعددی چون بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صدا و سیما و حوزه هنری را داریم که هریک از این نهادها به تناسب فعالیت خود میتوانند نقش بسیار موثری در تولید آثار مرتبط با انقلاب و دفاع مقدس داشته باشند. اما متاسفانه گام موثر و جریانسازی در این عرصه برنداشتهایم و تولیدات غالب موسیقی به سمت موسیقیهای مردم پسندی رفته که توجه به موسیقی دفاع مقدس را به محاق فراموشی سپرده است. در عین حال ما میبینیم که جشنوارههای موسیقی با این موضوع نیز رفتهرفته به سمت تعطیلی رفت و همان شعله کمسویی که در جریان این نوع موسیقی وجود داشت به خاموشی گرایید و دیگر هیچ امیدی هم برای روشن شدن آن وجود ندارد.
این آهنگساز که در کارنامه فعالیتهای خود تولید چند قطعه موسیقی مرتبط با موضوع مقاومت را دارد، با اشاره به کم توجهی برخی مسئولان دولتی به این حوزه گفت: فکر میکنم مسئولان دولتی هم دیگر دغدغهای برای حفظ این نوع موسیقی ندارند، من به خاطر دارم در زمانی که به عنوان مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد فعالیت میکردم تصمیم داشتیم جشنواره موسیقی دفاع مقدس را احیا کنیم اما بودجهای که برای این رویداد در نظر گرفتیم، مورد تصویب قرار نگرفت. حتی در همین رابطه جشنوارهای با موضوع سرودهای انقلابی و دفاع مقدس در شهر ساری برگزار میشد که من برای تامین بخشی از بودجه آن از هزینه شخصی خودم استفاده کردم.
ارجمند در بخش دیگری از صحبتهای خود اظهار کرد: متاسفانه خیلی از دانش آموزانی که میبایست با فرهنگ مقاومت و دوران دفاع مقدس آشنا باشند، با خاموشی چراغ کمسوی موسیقی دفاع مقدس که میتوانست یکی از بهترین راهها برای تسهیل این آشنایی باشد، دیگر شناخت چندانی با جریان جنگ تحمیلی ندارند. به اعتقاد من در این شرایط باید مسئولان پاسخگوی این بیتوجهی باشند. البته در این چارچوب فعالیتهایی از سوی سازمانهای چون اوج و مجموعه ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی انجام گرفته اما وقتی این فعالیتها در مناسبتهای مختلف و به صورت موضوعی انجام میگیرد و تبدیل به جریان نمیشود، نمیتوانیم امید چندانی به تاثیرگذاری موسیقی دفاع مقدس داشته باشیم.
مدیرکل اسبق دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: معتقدم با یک اثر نمیتوان به گسترش و تعمیم موسیقی دفاع مقدس امیدوار بود. شما اگر دقت کنید متوجه این موضوع میشوید که آثار نوستالژیکی که در دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ برای موسیقی دفاع مقدس ساخته شد، چقدر توانستند در میان مردم جریانسازی کنند. در این دوران هنرمندانی چون مجید انتظامی، فردین خلعتبری و تعدادی دیگر از هنرمندان آثار ماندگاری تولید کردند که واقعا ارزشمند بودند اما چرا دیگر این کارها تکرار نشد؟ چرا دیگر هیچ مجموعه فرهنگی هنری حاضر به حمایت نیست، اما همین مجموعهها به کارهایی گرایش پیدا میکنند که موسیقی پاپ در اولویت آن قرار میگیرد.
این آهنگساز تصریح کرد: فکر میکنم هنرمندان دیگر دغدغه تولید چنین آثاری را ندارند زیرا حمایتی از آنها نمیشود. شما مطمئن باشید با یک اثر، جریانسازی اتفاق نمیافتد، اما وقتی در طول زمان اثر ماندگار با حمایت همه جانبه مجموعههای دولتی و البته خودِ هنرمندان تولید شود قطعا موسیقی دفاع مقدس هم در چارچوب بهتری قرار میگیرد.
نظر شما