۷ دی ۱۳۹۷، ۱۹:۴۳

حسن روح‌الامین در گفتگو با مهر:

تابلوهای «الحق مع علی» در طول یک سال خلق شدند/ آثاری درباره ائمه

تابلوهای «الحق مع علی» در طول یک سال خلق شدند/ آثاری درباره ائمه

به گفته حسن روح‌الامین، نمایشگاه «الحق مع علی» شامل ۱۳ تابلوی نقاشی است که با موضوع تاریخ اهل بیت (ع) طی یک سال خلق شده است.

حسن روح‌الامین هنرمند نقاش و طراح که از امروز جمعه ۷ دی ماه نمایشگاه «الحق مع علی» را در فرهنگسرای نیاوران برگزار کرده است در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه به خبرنگار مهر گفت: این نمایشگاه شامل ۱۳ تابلوی نقاشی است که از دی ماه ۱۳۹۶ تا دی ماه ۱۳۹۷ خلق شده‌اند.

وی اظهار کرد: نمایشگاه «الحق مع علی» حاصل یک‌سال فعالیت مستمرم درباره تاریخ اهل بیت است.

این هنرمند نقاش درباره عنوان این نمایشگاه توضیح کرد: عنوان نمایشگاه بر اساس حدیثی قدسی در نظر گرفته شده است که به این نکته اشاره دارد که علی (ع) با حق آمد و حق به دور علی (ع) می‌چرخد و به عبارتی حق راه علی (ع) است.

وی افزود: از آنجا که پنج تابلوی نقاشی‌ام درباره امیرالمومنین(ع) بود و ۲ اثر هم به فرزندان و نوادگان حضرت علی(ع) اختصاص دارد، عنوان نمایشگاه را «الحق مع‌ علی» گذاشتم.

روح‌الامین درباره یکی از تابلوهایش که با عنوان کوچکترین ستاره روی دیوار رفته است، بیان کرد: این تابلو به حضرت رقیه (س) اشاره دارد. من کاروان اسرا را به ستاره‌دنباله‌دار تشبیه کردم که حضرت رقیه (س) کوچکترین ستاره آن است.

وی درباره شیوه خلق نقاشی‌هایش تصریح کرد: در خلق آثار هنری، ایده‌هایی را که در ذهنم به وجود می‌آید اتودزنی می‌کنم و اگر بتوانم با آنها ارتباطی برقرار کنم به اتودزنی بیشتر می‌پردازم.

این هنرمند درباره خلق این آثار در تابلوهایی با سایز بزرگ، تاکید کرد: وقتی می‌خواهیم یک موضوع پراهمیت را مطرح کنیم و حرف مهمی بزنیم که برایمان ارزش زیادی دارد، هیچگاه آن را با صدای آرام به زبان نمی‌آوریم و من احساس می‌کنم اتفاق بزرگی چون حماسه های دینی را نمی‌توان در تابلویی با ابعاد ۳۰*۴۰ بیان کرد. سایز و ابعاد از نظر من در تاثیرگذاری موضوعی که ورای یک اثر مطرح می‌شود، اهمیت زیادی دارد.

وی تابلوی نقاشی را به پرده سینما تشبیه کرد و گفت: فیلمی در صفحه گوشی موبایل دیده می‌شود با آنچه بر پرده شاهد هستیم و می‌بینیم تفاوت زیادی دارد و بیان و آورده‌های حسی که به مخاطب انتقال می‌دهد، متفاوت و بیشتر است.

این هنرمند نقاش انتخاب سایز کارهایش را وابسته به دیواری که روی آن آثار را خلق می‌کند دانست و اظهار کرد: در هنر بالاخص هنر نقاشی، چون تولیدکننده یعنی هنرمند همراه اثر نیست پیام‌ها به شکل سالم‌تر و کامل‌تری به مخاطب انتقال پیدا می‌کند. معتقدم در نقاشی هرچه از خصوصیات یک هنرمند در ذهن وجود داشته باشد در اثر هنری دیده نمی‌شود و یک اثر بیانگر ویژگی‌های هنرمند نیست.

نمایشگاه «الحق مع علی» تا ۲۰ دی در گالری شماره ۱ فرهنگسرای نیاوران برپاست. در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه محمدمجتبی حسینی معاون هنری وزیر ارشاد و هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد حضور داشتند. همچنین مسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، امیرحسین مدرس و علی احمدی از دیگر مهمانان این مراسم بودند.

کد خبر 4497728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha