۲۰ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۵۹

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی:

ائمه اطهار (ع) رشته اتصال به خداوند هستند/ ضرورت مراقبت در رفتار

ائمه اطهار (ع) رشته اتصال به خداوند هستند/ ضرورت مراقبت در رفتار

شاهرود - رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با بیان اینکه ائمه اطهار (ع) رشته اتصال به خداوند متعال هستند، گفت: تمام کائنات مملو از اسماء الهی است و لذا اتصال به خدای متعال راه سعادت بشر است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید مهدی میرباقری شاهرودی ظهر سه شنبه در حسینیه امام خمینی (ره) دفتر امام جمعه شاهرود به مناسبت میلاد فرخنده امام حسین (ع) با بیان اینکه امامان ریشه و رشته وصل ذات اقدس الهی هستند، ابراز کرد: در زیارت جامعه کبیره چندین خصوصیت برای امام بیان می‌شود، یکی از این خصوصیات رحمت موصوله است یعنی ائمه حلقه وصل و رشته اتصال به خداوند منان محسوب می‌شوند که باید به آن‌ها متوسل شد.

وی با بیان اینکه خداوند جامع همه اسماً حسنا است، افزود: خدای متعال وقتی در قرآن کریم خود را تبارک و تعالی می نامد یعنی تمام اسماً حسنی ذیل نام الله گردهم آمده‌اند، کلام الله مجید وقتی خداوند را با سایر الهه‌های دنیا مقایسه می‌کند به همین اسماً حسنا مراجعه کرده و درباره خدای متعال می‌فرمایند خداوند مجیب، قادر، سمیع و … است تا انسان از خود بپرسد آیا بت‌ها و سایر الهه‌ها نیز مجیب الدعوه، سمیع و قادر به ضرر و یا نفع انسان هستند؟ قطعاً پاسخ خیر است.

اسماً الهی کائنات را پرکرده‌اند

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه تمام کائنات مملو از اسماً الهی است، ابراز داشت: مخلوقات همه فاقد اسماً الحسنا هستند و این اسامی تنها متعلق به ذات باری تعالی است و از سوی دیگر بندگان مضطر به خداوند محسوب می‌شوند یعنی همواره مملو از نیاز هستند، چرا که هیچ مخلوقی نیست که بگوید من حیات، قدرت، دانش، تفکر، آرامش و … نمی‌خواهم پس در نتیجه همانطور که خداوند می‌فرمایند مخلوق، فقر به الله است و برعکس خداوند واجد اسماً الحسنا و بی نیاز.

آیت الله میرباقری شاهرودی با بیان اینکه خداوند صاحب معرفت است، گفت: به واسطه رحمت الهی است که ما و مخلوقات در زمین زندگی می‌کنیم و از سرچشمه عنایات الهی مشروب می شویم لذا واسطه بین خدا و مخلوقات اسماً حسنا هستند، این‌ها مفاهیمی هستند که اگر انسان با خدای متعال مأنوس باشد به خوبی آن‌ها را درک می‌کند.

وی افزود: خداوند به واسطه رحمتی که دارد از بقا، قدرت، نعمات و … خویش به انسان عطا می‌کند، پس رشته اتصال به رحمت الهی اگر نباشد بندگان هیچ چیز نداشتند چرا که خداوند با آن‌ها کاری نداشت و از آنجا که مخلوقات همواره مضطر هستند می‌توان گفت اگر حلقه وصل انسان و خدا اگر پاره شود هیچ چیز برای انسان نخواهد ماند.

ضرورت درک الطاف الهی

این مدرس خارج فقه حوزه علمیه گفت: معتقدیم که هر فیضی به انسان می‌رسد که از همین اتصال به ذات اقدس الهی است و حتی اگر زمین به ما لطف کرده و محصولی می‌دهد یا آسمان به ما بارشی می بخشد همگی از رحمت خدا نشأت می‌گیرد لذا اگر این حلقه رحمت الهی گسسته شود دیگر خدا با ما کاری ندارد.

آیت الله میرباقری شاهرودی در ادامه به دعای ابوحمزه ثمالی نیز اشاره‌ای داشت و تاکید کرد: در این دعا بخشی وجود دارد که می‌گوید آیا رشته اتصال گناهکاران هم با خداوند می‌تواند قطع شود؟ خیر این امر شدنی نیست.

وی در ادامه به روایتی از حضرت موسی (ع) اشاره کرد و بیان داشت: ایشان روزی در کوهی می‌رفت که زنی را دید با مشقت تمام کودکش را به دوش می‌کشید، آن حضرت به خداوند گفت آیا می‌شود محبت خدا از این زن برداشته شود؟ مشاهده کرد که در همان لحظه آن زن کودکش را بر زمین نهاد و راهش را کج کرده و دور شد کودک نیز به گریه و زاری پرداخت، موسی رو به خداوند بیان کرد خدایا این کودک را نجات بخش و دوباره ارتباط مادر با خداوند را متصل بفرما و سپس مشاهده کرد که مادر دوان دوان بازگشت و کودک را در آغوش گرفت لیکن اگر حلقه وصل خدا نباشد حتی مادر هم به کودک، برادر به برادر، مؤمن به مؤمن و… کاری نخواهد داشت.

مخلوقات فقیر بالله هستند

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با بیان اینکه خداوند می‌فرمایند همه مخلوقات فقیر الی الله هستند لذا نباید نعمات را از زمین بخواهند باید از ذات اقدس الهی طلب کنند، گفت: اگر کسی بخواهد رشته اتصال خودش را با خداوند قطع کند باری تعالی به وی تشر خواهد زد، از سوی دیگر امام به واسطه رحمت موصوله به واقع پیوند دهنده انسان و ذات الهی است، پس ما همگی در دامن امام زندگی می‌کنیم این امر تمام آئین دینی ما را شامل می‌شود پس برای اینکه از رحمت خدا دور نبود باید در کنار امام قرار داشت.

آیت الله میرباقری شاهرودی با طرح این پرسش که مردم باید چه کنند تا حلقه وصلشان با خداوند پاره نشود، تاکید کرد: اگر این حلقه وصل گسسته شود مردم دچار غضب شده و از رحمت خدا دور خواهند شد در نتیجه مسائلی پیش می‌آید که امروز با عنوان حرام‌خواری در بازار، دوری از برکات خداوند و محرمات و تمدن ظلمانی انسانی و شیاطین شناخته می‌شوند.

وی با ذکر مثالی درباره وصل الهی و غضب باری تعالی، تاکید کرد: مگر می‌شود انسانی مثل ترامپ کسی را دوست داشته باشد، این فرد چون طاغوتیان دارای ویژگی‌هایی است که از جمله آن‌ها خودخواهی است، این طاغوتیان به واسطه عدم وصل خدا رها شده‌اند و عداوت پیشه می‌کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه به ویژگی‌های امام حسین (ع) نیز اشاره کرد و گفت: هیچ پیامبر اولوالعظمی وجود نداشته که حداقل یک جا و در یک مکان دستش توسط سید الشهدا (ع) گرفته نشده باشد لذا این معنای کامل رحمت موصوله است، پس ما اگر با امام حسین (ع) گره بخوریم حتی در خواب هم جان دهیم شهید محسوب می شویم، باید همه زندگی‌مان را به امام گره بزنیم تا از خداوند دور نشویم چرا که شیطان از یک لحظه نگاه ما نیز می‌تواند وارد شود و ما را از برکات الهی دور سازد.

کد خبر 4585902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha