۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۴۷

مدیرکل گمرک استان سمنان:

زیرساخت‌ صدور کالا از طریق فرودگاه بین‌المللی شاهرود فراهم می‌شود

زیرساخت‌ صدور کالا از طریق فرودگاه بین‌المللی شاهرود فراهم می‌شود

شاهرود-مدیرکل گمرک استان سمنان با اشاره به آمادگی گمرک برای استقرار دائم درفرودگاه بین‌المللی شاهرود گفت:زیرساخت‌ها برای صادرات کالاهای تجاری از طریق این فرودگاه به دیگر کشورها فراهم می‌شود.

علی سعدالدین در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه گمرک یکی از سازمان‌های مهم و تأثیرگذار در تحقق شعار سال مبنی بر رونق تولید محسوب می‌شود، ابراز داشت: می‌کوشیم تا در کوتاه‌ترین زمان و بهره‌مندی از حداکثر تسهیلات در سالی که به نام رونق تولید نام‌گذاری شده بتوانیم این شعار سال را در استان سمنان عملیاتی کنیم.

وی افزود: به منظور احیای رونق تولید مقرر شد تا در گمرک واردکننده‌ای که نیازمند مواد اولیه یا ماشین آلات خط تولید است به جای پرداخت نقدی ۶۰ درصد کالا را از گمرک ترخیص کند لذا با این اقدام ضمن حفظ نقدینگی، تولیدکنندگان کالا می‌توانند سریع‌تر به رونق تولید دست پیدا کنند.

برنامه‌های ضد تحریمی گمرک در حال تدوین است

مدیرکل گمرک استان سمنان بابیان اینکه در این طرح گمرک بخشی از کالای وارداتی را نگه می‌دارد تا واردکننده بتواند مواد اولیه یا ماشین آلات خط تولید را زودتر وارد کارخانه خود کند، ابراز داشت: در بحث واردات، اخذ ضمانت‌نامه گمرکی به مدت ۱۰ ماه نیز گام دومی بوده که برای تسهیل امور واردکنندگان کالا به منظور رونق تولید در نظر گرفته شده است.

سعدالدین بابیان اینکه در راستای تسریع در صادرات کالا به دنبال توسعه ارزیابی در محل تولید هستیم، تصریح کرد: به این معنا که برای عمده کالای صادرکنندگان نیز می‌توانیم از طریق حضور در کارخانه ارزیابی را انجام دهیم تا کالا مستقیماً به مرز گسیل شود.

وی اشاره‌ای نیز به برنامه‌های ضد تحریمی گمرک داشت و تصریح کرد: برای صاحبان کالایی که دارای مشکل نقدینگی هستند با اخذ ضمانت‌نامه گمرکی و ترخیص نسبی کالاهای اولیه برای تولید، با بیشترین تسهیلات در اختیار واردکنندگان قرار داده می‌شود.

تأثیر کم تحریم بر صادرات و واردات کالا از استان سمنان

مدیرکل گمرک استان سمنان در پاسخ به این پرسش که تحریم‌ها چقدر در صادرات واردات کالاها در استان سمنان اثرگذار بوده است، ابراز داشت: اگر چه کاهش در دو وادی صادرات و واردات کالا از استان سمنان به دیگر کشورهای جهان به نسبت سال ۹۶ قدری کاهش وجود دارد اما در کل تحریم‌ها زیاد نتوانست سال گذشته بر روی واردات و صادرات کالا در استان سمنان اثرگذار باشد.

سعدالدین در ادامه تصریح کرد: خوشبختانه با تسهیلات بیشتری که برای ارباب رجوع در نظر گرفته شد این دسته افراد توانستند صادرات را انجام دهند اما به هر حال تحریم‌ها تأثیر کمی در صادرات داشت.

وی اضافه کرد: رشد خوب صادرات کالا در فروردین امسال به نسبت مدت مشابه سال قبل به خوبی گواه این مطلب است که طبق پیش بینی‌ها در صادرات امسال علیرغم تحریم‌ها در استان سمنان مشکل چندانی وجود نداشته باشد.

استقرار زیرساخت‌های گمرک در فرودگاه بین‌المللی شاهرود

مدیرکل گمرک استان سمنان در پاسخ به سوالی پیرامون وضعیت گمرک فرودگاه بین‌المللی شاهرود نیز ابراز داشت: برای راه اندازی گمرک یک سری زیرساخت‌ها در حال انجام است که با اولین پرواز شاهرود-نجف گمرک ایران نیز آمادگی خود را اعلام کرد تا نیروهای خود را مستقر کند.

سعدالدین در ادامه تصریح کرد: برای پروازهای خارجی دیگر و ایجاد کارگو در فرودگاه بین‌المللی شاهرود باید زیرساخت‌های بیشتری را مسئولان مرتبط فراهم کنند تا کالاهای تجاری از طریق این فرودگاه به کشورهای مختلف دنیا صادر شود.

وی افزود: برای انجام صادرات و واردات علاوه بر گمرک دستگاه‌ها و نهادهای مختلفی نیز دخیل هستند که می‌بایست حضور پیدا کنند لذا برآورد ریالی هزینه‌های آن در اختیار گمرک استان سمنان نیست در صورتی که زیرساخت‌هایی نظیر انبار، سالن‌های مسافری تجاری، ایکس ری چمدانی از نظر نرم افزاری و سخت افزاری فراهم شود این آمادگی از سوی گمرک استان نیز وجود دارد که در فرودگاه بین‌المللی شاهرود به صورت دائم استقرار یابد.

کد خبر 4603106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha