۱۳ مرداد ۱۳۹۸، ۱۳:۴۲

جانشین موسسه پیام آزادگان:

بنیاد شهید درباره آزادگان فقر اطلاعاتی دارد

بنیاد شهید درباره آزادگان فقر اطلاعاتی دارد

جانشین موسسه فرهنگی پیام آزادگان ضمن اعلام این مساله که بنیاد شهید درباره آزادگان کشور فقر اطلاعاتی دارد، گفت: برای حل این مشکل باید از آزادگان نیز در پست‌های مدیریتی کمک گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، فریبرز خوب‌نژاد، جانشین موسسه فرهنگی پیام آزادگان و یکی از آزادگان دفاع مقدس در ایام سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامی به تشریح برنامه‌های این موسسه برای سالگرد ورود آزادگان و مشکلات پیش رو پرداخت و گفت: سالگرد ورود آزادگان علاوه بر این‌که در تاریخ سیاسی ایران واقعه بسیار مهمی است، در اصل پایان خوش ۸ سال دفاع مقدس و ۱۰ سال اسارت آزادگان بوده است. جنگ که تمام شد ما هنوز رسما ۴۰ هزار اسیر در دل دشمن داشتیم. دشمن از مرزها بیرون رفت و شهرها پس گرفته شد و کشور داشت در وضعیت عادی قرار می‌گرفت. اما بسیاری از فرزندان در دل دشمن بودند؛ دشمنی که رفتارش قابل پیش‌بینی نبود. بنابراین نباید به سالگرد ورود آزادگان نگاه مناسبتی داشت و این نگاه باید کاملا نگاه انقلابی، ملی و تاریخی باشد.

وی افزود: درست است که در این روزها آزادگان به برنامه‌های مختلفی دعوت می‌شوند ولی ما باید فضا را به سمتی ببریم که دستگاه‌های رسمی و دولتی مانند وزارت ارشاد، نیروهای مسلح و... برای انجام مراسم این روز دغدغه داشته باشند. کلاً فضای عمومی کشور باید همانند مناسبت‌های هفته دفاع مقدس، روز مقاومت و پیروزی و فتح خرمشهر که نقاط عطفی در تاریخ ما هستند، باشد. جای تاسف و گلایه دارد که اگر سال‌ها قبل ستاد آزادگان و چندسال اخیر موسسه پیام آزادگان پیگیر این کار نبودند، این مراسم اصلا برگزار نمی‌شد. می‌توان گفت این روز، روزی است که مردم ایران به معنای واقعی شاد شدند و یادآوری این شادی برای ملت ایران در فضای امروز جامعه بسیار اثرگذار خواهد بود.

برنامه‌ها برای سی‌امین سالگرد ورود آزادگان به کشور

جانشین موسسه فرهنگی پیام آزادگان ادامه داد: ما برای سی‌امین سالگرد ورود آزادگان که سال آینده است، قطعا برنامه‌های مفصلی خواهیم داشت. اما تصمیم گرفته‌ایم امسال را نیز به نسبت سال‌های دیگر مقداری پرشورتر برگزار کنیم. حتی بنا را بر این گذاشته‌ایم که شاید هیچ دستگاهی در این امر ما را یاری نکند و حتی بنیاد شهید هم ممکن است برنامه‌ای نداشته باشد، حال آن‌که ما بنیاد شهید را در راستای اهداف انقلاب، رهبری و انقلاب خدمت‌گزار به جامعه هدف خود می‌دانیم. امسال وظیفه خودمان می‌دانیم تا با تمام توان خود برای این مراسم برنامه داشته باشیم و برای همین منظور به همه استان‌هایی که نمایندگی داریم، بخشنامه ارسال کرده‌ایم که سالگرد امسال را به‌صورت اردو یا همایش در همه استان‌ها برگزار نمایند و در این راستا حتماً با رسانه‌ها، نمازجمعه و... ارتباط برقرار نموده و  از گلزار شهدای آزادگان دفاع مقدس غبار روبی نمایند. در این برنامه‌ها بر روی دو دو هدف کلی تمرکز کرده‌ایم؛ یک هدف کلی ترویج ایثار و شهادت در بخش رسانه و تزریق آن به عموم جامعه و هدف دوم مربوط به جامعه خود آزادگان عزیز، که در حقیقت برگزاری همایش‌های استانی است. در این کار دست تمام کسانی‌ را که تمایل به همکاری داشته می‌فشاریم. با این پیش فرض ما همه آزادگان استان‌ها را بسیج کرده‌ایم که در این راستا برنامه‌های شاد و مفرح و انقلابی و مطابق با شئونات اسلامی در همه استان‌ها برگزار شود و باتوجه به گزارشی که تا الان به ما رسیده، نزدیک به ۲۸ استان برنامه‌های خود را به‌صورت عینی و مصداقی ارسال کرده که جای خوشحالی دارد. همکاران عزیز ما در استان‌ها که این برنامه‌ها را سازماندهی می‌کنند، مانند خیلی از دستگاه‌ها جز در ۴ استان، نیرو، امکانات و ساختمان ندارند و در بقیه استان‌ها آزادگان به صورت خودجوش در یک فضای کاملا جهادی و انقلابی کار می‌کنند.

خوب‌نژاد گفت: در جلسات هیئت مدیره موسسه، بحث رسانه و ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت مورد تاکید مدیر عامل محترم موسسه بوده و ایشان هم به بنده و هم به کل مدیران موسسه و هیئت مدیره تاکید کرده‌اند که امسال باید در حوزه مراسم سالگرد به شکل اردو یا به شکل همایش تا جایی که می‌شود در خدمت آزادگان باشیم. من در اینجا از دکتر قاسمی تشکر می‌کنم که بر بحث اردوی آزادگان عزیز تاکید داشتند؛ طوری که تا الان هزار و اندی از خانواده‌های آزادگان شهید و متوفی به مشهد مقدس مشرف شدند. در تهران جلساتی با بنیاد شهید برگزار شده و ما دوست داریم بنیاد شهید خودش برنامه مستقل داشته باشد، چون یکی دو سالی است که مانند سال‌های قبل در برگزاری مراسم سالگرد ورود آزادگان به ویژه در تهران شاهد همکاری آنها نیستیم، یا بهتر بگویم، همکاری مناسب نیست. بنیاد نهادی‌ است که از طرف نظام جمهوری اسلامی و با نمایندگی مقام معظم رهبری برای رسیدگی به این امور به وجود آمده است. ما خود را فرزند بنیاد شهید می‌دانیم و در هر شرایطی بنیاد را حمایت می‌کنیم. سال‌هایی بوده که مسئولان بنیاد شهید نمی‌خواستند با ما همکاری کنند؛ اما ما در هر برنامه‌ای که داشتیم نام بنیاد را آورده‌ایم بدون اینکه کمکی کرده باشند. چون خود را وابسته به آن‌ها می‌دانیم و دلیل دارد. امیدواریم بنیاد شهید که خانه ماست این موضوع را بداند که موسسه فرهنگی پیام آزادگان حتما میتواند برای بنیاد هم افزایی ایجاد کرده و انتظار داریم آنها با آغوش باز در کارهای فرهنگی موسسه مشارکت موثر داشته باشند. ما دوست داریم که بنیاد فضا را باز کند تا ما بیشتر با آن‌ها کار کنیم.

بنیاد شهید در مورد آزادگان فقر اطلاعاتی دارد

وی همچنین گفت: بنیاد شهید، آزادگان و نیازهای آن‌ها را به طور دقیق نمی شناسد. این ادعا نیست و کاملا واقعیت است؛ بنیاد شهید در مورد آزادگان فقر اطلاعاتی دارد. نمی خواهم بگویم که بی‌توجه است اما دلیلش اینست که آزادگان ۱۰ سال از این کشور دور بودند و وقتی برگشتند، ستاد آزادگان داشتند. اما وقتی نهادهای ایثارگری ادغام شدند از آزادگان کسی در بنیاد نبود. به نظرمن مدیران بنیاد مشکلات آزادگان را نمی شناسند یا بهتر بگویم کامل نمی‌شناسند و حال که نمیشناسند دلیل نمی‌شود که خدماتی که نیاز آزادگان بوده به آن‌ها داده نشود. حالا که اطلاعات ندارند جایی هست که اطلاعات و ارتباطات کامل با آزادگان دارد و ظرفیت‌های آزادگان را به درستی میشناسد، چرا از این ظرفیت استفاده نمی‌کنند؟ چرا به عنوان مشاور امین نباید از این موسسه در همه زمینه‌های مربوط به آزادگان استفاده شود؟

این آزاده دفاع مقدس در ادامه سخنانش گفت: این‌نکته که می‌گویم بنیاد از آزادگان اطلاعات کاملی ندارد، منجر به برخی ناهماهنگی‌ها و برخی مشکلات شده که نمونه آن را در آیین‌نامه نقل و انتقالات فرزندان ایثارگران در دانشگاه‌ها به وضوح می‌تون مشاهده کرد. این قانون که فقط جانبازان فلان درصد مشمول این قانون می‌شوند، یعنی این‌که آشنایی و اطلاعات درستی از آزاده‌ای که ۱۰ سال اسیر و زیر شکنجه بوده ندارند. چرا نباید فرزند این آزاده در شهر خودش درس بخواند؟ منظور من این است که مشکلات و شرایط آزادگان شرایطی استثنایی و خاص است، این‌ها دارای شرایطی هستند که باید با توجه به آن قانون و آیین‌نامه برایشان تنظیم کرد؛ آزاده‌ای که ده سال اسارت کشیده چرا نباید ۵۰ درصد جانبازی داشته باشد؟ من پیشنهادم برای بنیاد شهید این است که اعلام کنند تسهیلات و امور درمانی و خانواده های کلیه آزادگان که تعداد خیلی زیادی هم نیستند، مانند جانبازان ۵۰ درصد محاسبه ‌شوند؛ این کار می‌تواند تا حدی بی‌عدالتی را مرتفع کند.

جانشین موسسه فرهنگی پیام آزادگان افزود: ما در این سالگرد، از معاونت بهداشت و درمان بنیاد، معاون تعاون، معاون اداری- مالی، معاون فرهنگی و به‌خصوص معاون حقوقی درخواست داریم حتما نیازهای آزادگان را بشناسید و بدانید الان این شناخت شما کامل نیست. برای رفع این مشکل و شناخت بیشتر، از آزادگان نیز در پست‌های مدیریتی کمک بگیرید. در همه بنیاد شهید یک آزاده به عنوان مدیر شاغل بود که او هم، هفته پیش رفته است. حالا دلیلش را نمی دانیم که بازنشسته شده، استعفاء داده یا او را برکنار کرده اید. وقتی کسی نباشد مشکل را بگوید نمی‌توان آن را حل کرد. ما امیدواریم مراسم سالروز ۲۶ مرداد سال ۹۸ فتح البابی باشد برای اینکه که عدم شناخت بنیاد شهید و امور ایثارگران نسبت به آزادگان برطرف شود.

خوب‌نژاد گفت: به نمایندگان عزیز در استان‌ها گفتم و باز هم تاکید می‌کنم که در دیدارهای خود با مقامات استانی به‌خصوص استاندار، نماینده ولی‌فقیه و رئیس بنیاد شهید تمام مشکلات آزادگان را بیان کنند و چون تا الان به درستی تبیین نشده، مشکلات و ظرفیت‌های آن ها را بگویند. آن‌گونه که من از استان‌ها شنیده‌ام گزارشاتی می‌آید که بنیاد الحمدالله تکانی خورده و بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های اجرایی فرستاده است، امیدواریم و از خدا می‌خواهیم که آن‌قدر نام آزادگان توسط دستگاه‌ها به ویژه بنیاد شهید و امور ایثارگران گرامی داشته شود و نام آزادگان بر سر زبان‌ها باشد که ما به انجام کارهای دیگر از جمله تولید کتاب، گردآوری آثار آزادگان، تولید فیلم، مستند و سایر آثار هنری بپردازیم.

وی در پایان گفت: وقتی می‌بینیم اساس هویت آزادگان در خطر است، ناچاریم برنامه‌های جدی برگزار کنیم. من از همه مدیران بنیاد شهید که حتی کمک کوچکی به ما کرده‌اند، تشکر می‌کنم. به‌خصوص چند سالی همکاری‌ها خوب بود، اما دو سه سالی است که نمی‌دانم چه شده که مقداری کم‌لطفی می‌شود. امسال هم تا جایی که ما مطلع هستیم، کارهای خوبی در این زمینه انجام شده که امیدواریم در مرحله اجرا خود را نشان بدهند. کلاً دوستان موسسه اعم از هیئت مدیره، هیئت موسس و مدیران هیچ رقابتی با هیچ‌جایی ندارند؛ جز این‌که تلاش می‌کنند خدمتی انجام شود. از همین‌جا عرض می‌کنم که این موضوع برگزاری مراسمات به‌ویژه برای شرایط امروز کشور و نیاز آزادگان و خانواده‌هایشان به جشن و برنامه‌های دورهمی، بسیار حائز اهمیت است.

کد خبر 4684272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha