با تلاش یک شرکت دانش بنیان؛

زبان برنامه‌نویسی بومی ایرانی نوشته شد

زبان برنامه‌نویسی بومی ایرانی نوشته شد

برای اولین بار در کشور، زبان برنامه‌نویسی ایرانی توسط یک شرکت دانش‌بنیان پس از ۱۰ سال تلاش نوشته شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بر اساس آمار موجود شغل های مانند مدیر تضمین کیفیت (QA)، مهندس سخت‌افزار، مهندس امنیت، متخصص علم داده و البته برنامه نویسی جز پر درآمد ترین مشاغل فعلی دنیا محسوب می شود و این روند در دهه پیش رو تشدید خواهد شد.

تمام این حرفه‌ها در خدمت فناوری اطلاعات هستند و این مسئله به وضوح سمت و سوی آینده فناوری در جهان را نشان می دهد.

در حال حاضر از هر ۴ شرکت دانش بنیان فعال، یکی در حوزه فناوری اطلاعات مشغول به کار است. به دلیل رشد شرکتهای برخط ارائه دهنده محصول و خدمات، ارزش زنجیره مالی در این حوزه از ۶۰ هزار میلیارد تومان فراتر رفته است. رشد این بازار پر حجم نیاز به خدمات پایه ای را افزایش داده است. استفاده بی محابا از محصولات و خدمات دیگر کشورها و عدم محافظت از داده های عظیم کاربران ایرانی می تواند عواقبی در پی داشته باشد.

برنامه نویسی از جمله ستون های اصلی خیمه فناوری اطلاعات است که به خاطر اهمیت ویژه آن، در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، جزء دروس اصلی دبستان برای کتب درسی کودکان محسوب می شود.

زبان برنامه نویسی در ایران عموماً بر اساس منابع غیر مجاز کپی شده آموزش داده می شود. سالها است که متخصصین در این حوزه بر لزوم تدوین یک زبان برنامه نویسی ایرانی تاکید دارند و اکثر کشورها در جهان تنها مصرف کننده تولیدات چند کشور محدود غربی هستند و بیش از این تنها کشورهای نظیر چین و هند نسبت به تدوین زبان برنامه نویسی بومی اقدام کرده اند و اکنون ایران نیز به این جرگه پیوسته است.

حمید رضا اعتدال مهر، مدیر عامل یک شرکت توسعه فضای کسب و کار در وب، گفت: پس از شناسایی عواقب متفاوت و خطرناک استفاده از نسخه غیررسمی نرم افزارهای توسعه وب تصمیم به توسعه مدل بومی گرفتیم،  با توجه به پیچیدگی های فنی و نبود متخصص در سطح این پروژه توسعه، حدود ۱۰ سال به طول انجامید و خوشبختانه موفق شدیم، برای اولین بار در کشور، زبان برنامه نویسی ایرانی را توسعه دهیم.

وی افزود: در حال حاضر در تمام مراکز آموزش عالی و وزارت آموزش و پرورش زبان های شرکتهای عموماً آمریکایی مانند P.H.P  و ASP.NET تدریس می شود. برای یادگیری زبان برنامه نویسی ایرانی تدوین شده که به یک دهم زمان مورد نیاز برای یادگیری نسبت به زبان های خارجی نیاز است. در ۵ سال گذشته این برنامه بررسی و اشکال زدایی شده و هم اکنون نسخه جدید این برنامه برای بیش از ۱۱۰۰ وب سایت ارایه خدمت می کند.

اعتدال مهر ضمن تاکید بر توسعه موزاییکی اکو سیستم فناوری اطلاعات در داخل کشور بیان کرد : از این برنامه می توان برای طراحی هر گونه نرم افزار، وب اپلیکیشن و پورتال تحت وب استفاده کرد.  این محصول به هیچ عنوان حاصل مهندسی معکوس نیست و طراحی آن کاملاً ایرانی است.

وی خاطرنشان کرد: موفقیت وب سایتهای طراحی شده با این زبان در تستهای مختلف قابل ملاحظه در موتورهای جستجوگر (سئو) حکایت از استانداردهای بالای این محصول دارد.  آموزش این زبان کاملاً رایگان است و آموزش در سطح ابتدایی آن تنها نیاز به دانستن html , css  برای علاقه مندان دارد.  قیمت این محصول با امکاناتی بسیار کاملتر مشابه محصولات (کدباز) یا (غیررسمی) می باشد.

کد خبر 4728715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • حخ NL ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
      22 6
      برنامه نویسی رو دیگه خرابش نکنید
    • داود IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
      14 2
      ESP.NET نیست ASP.NET هست، تصحیح بفرمایید
    • الی IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
      11 17
      علمی ترین مطلبی که تا کنون خواندم همین بود
    • سیامک IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
      21 4
      اگر شما یادگرفتی که asp.net است نه esp.net اون موقع باور میکنیم که زبان برنامه نویسی پدید آوردید
    • نادر IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
      25 2
      گیریم زبان درست کردید اسمش چیه سایتش چیه صاحبش کیه
    • نیما IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۷
      4 2
      این چه برنامه نویسیه که html و css باید بلد باشی بعد میگید یک دهم بقیه زبان ها میشه یاد گرفت اونوقت بیام html یاد بگیرم یک ماه میشه باز باید بیام css هم یاد بگیرم بعد هم زبان شما را
    • احسان NL ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
      13 4
      هم اونی که زبان برنامه نویسی نوشته هم شما که خبرشُ منتشر کردین هر دو وقتتونُ تلف کردین.
    • Shisui SC ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
      18 4
      هر وقت همچین اتفاق بزرگی میافته من به رقمی که پشت این اتفاق جابجا شده فکر می کنم :-) میلیاردها تومن برای هیچی. مگه الان هر کشوری زبان برنامه نویسی جدا داره؟ PHP کجاش امریکاییه آخه؟ زبان اوپن سورسه
    • Shisui SC ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
      14 2
      جالبه هیچ اسمی ازش نیست. این چه خبریه نوشتید اخه؟ :-D
    • shisui SC ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
      3 2
      https://programming.tosinso.com/fa/tutorials/37042/آموزش-مقدماتی-زبان-برنامه-نویسی-ایرانی-yo-قسمت-1-yo-چیست؟ ظاهرا اولین نیست. زبان برنامه نویسی Yo هم موجوده.
    • علیرضا CA ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
      11 5
      به نظرم الان وقتشه که دیگه به خودرو سازا بگیم اونا هم چرخ رو اختراع کنن تا یه بودجه میلیاردی در نظر گرفته بشه برای یه سری عزیز دل
    • alireza CA ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
      9 7
      الان طول عمر زبان های برنامه نویسی دیگه روی هر ورژنش 2 3 سال بیشتر نیست. مثلا انگولار 1 بعد 2 سال دیگه منسوخ شد. این زبان که 10 سال طول کشیده توسعه بدن که دیگه الان به درد نمی خوره
      • IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
        4 0
        انگولار زبان برنامه نویسی نیست پروفسور. فریم ورکه.
    • شسی ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
      16 6
      آخه شما را چه به ساختن زبان برنامه نویسی.
    • دکترایه مهندس قلابی یافت US ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
      0 1
      پی اچ پی امریکایی نیست اسراییلیه تصحیح بفرمایید چیزیم که ایشون ارایه دادن زبان نیست سی ام اسه که قبل ایشون نیوک و...بودن لابد برای این بودجه هم میخوان؟ لطفا قبل انتشار خبری قبلش تحقیقاتی بکنید .
    • پژمان ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
      4 2
      فوق العادست دو ساله منتظرشم ماشاالله به متخصصین ایرانی
    • ناشناس IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
      3 2
      این چطور زبانی هست که بعد از ده سال ما حتی لینک مستنداتش رو هم نمی تونیم توی اینترنت پیدا کنیم؟ پس چطوری برای بیش از ۱۱۰۰ وب سایت ارایه خدمت می کند؟؟؟
    • بهزاد DE ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
      0 0
      ببخشید یه سوال ، این زبانه دقیقا یا سیستم مدیریت محتوا cms ؟؟ و اینکه چطور با صرف یک دهم زمان برای یادگیری اینو بفهمیم درحالی که پیش نیاز و مقدمه این زمان در بهترین حالت 2 ماه وقت میبره؟
    • IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
      1 1
      نه مشخص میشه این زبان چی بود. نه مشخص میشه چی شد. نه کسی میتونه تستش کنه. نه معلوم میشه کاراییش به چه صورته. آخر هم هیچ. امیدوارم این وسط پول بیت المال حیف و میل نشده باشه
    • ارش US ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
      1 1
      هعی خدایا واقعا چرا؟ کی تالا دیده یه کشوری برا خودش زبان برنامه نویسی بسازه، اخه این همه زبان open-source خداییش فکر میکنید کسی هم از این استفاده بکنه؟
    • بهنام AU ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
      2 1
      اسم زبان چیه؟ اسم شرکت تولید کننده چیه؟ وب سایت اون چیه؟ وب سایت های تولید شده با اون کدوم ها هستن؟ پس چرا این خبر اینقدر بی در و پیکر هستش؟
    • رضا IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
      2 0
      یعنی الان این با dot net core برابری میکنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ این مطلب حاوی چندین نکته هست: عدم دانش IT در مدیران این کشور سواستفاده از عدم دانش مدیران تمام مشکلات حل شده بود فقط مونده همین
    • ddd IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
      0 0
      با چه زبانی نوشته شده است؟
    • Solo IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
      0 0
      دوست عزیز از مرورگر و اینترنتت استفاده کنی میبینی الان حدود 1000 وب سایت روی همین زبان داره سرویس میده در نتیجه این نشون میده که حداقل وجود داره در نتیجه تست شده و داره کار میکنه
    • ساناز IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
      0 0
      من خودم مهندسی نرم افزار خوندم و چندساله دارم برنامه نویسی میکنم بنظرم حتی اینکه خودمون هم تو این حوضه حتی حرفی واسه گفتن داشته باشیم عالیه چون عادت کردیم بقیه بوجود بیارن ما استفاده کنیم
    • افشین IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۲
      0 0
      به نظرم هرچیزی مخالفین و موافقین خودش رو داره من که برام جذاب بود اگه کسی لینک خوب داشت برام بزاره
    • محمد US ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۳
      0 0
      بسیار عالی....آیا هاست هم ارایه میدن؟
    • مجتبی.م IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
      0 0
      سلام خیلی خوب، واقعا به یک همچین کاری نیاز بود، از جانب حق موفق و مؤیّد باشید.