۲۳ آذر ۱۳۹۸، ۱۴:۴۳

آغاز دوره، هفته اول دی‌ماه

در دوره‌های زمستانی مدرسه روزنامه‌نگاری مهر چه می‌گذرد؟

در دوره‌های زمستانی مدرسه روزنامه‌نگاری مهر چه می‌گذرد؟

دوره‌های زمستانی مدرسه روزنامه‌نگاری مهر با نگاهی تحلیلی به عرصه‌های مختلف کار رسانه‌ای از هفته اول دی‌ماه آغاز می‌شود؛ توصیفی از سرفصل‌های این دوره‌ها در ادامه آمده است.

به گزارش خبرنگار مهر، دوره‌های آموزشی زمستانی «مدرسه روزنامه‌نگاری خبرگزاری مهر» با برگزاری دوره‌های «مقاله‌نویسی مطبوعاتی»، «خبرنگاری مقدماتی»، «خبرنگاری پیشرفته»، «عکاسی مقدماتی»، «اصول و مبانی گزارش‌نویسی»، «عکاسی خبری» و «گرافیک کاربردی» از هفته‌ اول دی‌ماه  ۹۸ آغاز می‌شود.

علیرضا جباری‌دارستانی در دوره اصول و مبانی گزارش‌نویسی ضمن بیان فلسفه گزارش‌نویسی (گزارش به مثابه کار فلسفی)، فهم، خوانش و روایت دوباره پدیده در گزارش را مورد بحث قرار می‌دهد و با تاملی در خاستگاه و غایت گزارش‌، «صورت، معنا و همبستگی آنها در گزارش» را به هنرجویان توضیح خواهد داد. همچنین مباحث مربوط به ساختار و اجزای گزارش، نوع پرداخت (حفظ وحدت، جذابیت، ویژگی‌های روایت و نثر، حجم متن، روانی متن، توجه به ارزشهای خبری و...) و همچنین مناسبات میان محتوا با اشکال و عناصر فرمی گزارش، مختصراً توضیح داده خواهد شد.

این دوره آموزشی با تشریح تمایزات میان «خبر» و «گزارش» آغاز می‌شود، از سوبژکتیویته در برابر ابژکتیویته به عنوان رکن اساسی این تمایز صحبت می‌شود و تحلیل زیربنا در برابر توصیف روبنا در گزارش و خبر، عینیت دیالکتیکی در گزارش در برابر عینیت پوزیتیویستی خبر و مسئله‌مندی گزارش در برابر بی‌مسئله‌گی خبر مورد توجه و تحلیل قرار می‌گیرد.

همچنین در بخش تکنیک‌های گزارش‌نویسی نیز ضمن توضیح انواع گزارش از منظرهای قصدیت گزارشگر، موضوع گزارش، ابژه عینی گزارش و ژانرهای گزارش نوین، از اجزاء گزارش سخن خواهد گفت و در پایان صورت‌بندی و نگارش نهایی گزارش و سبک‌های گزارش‌نویسی را بیان می‌کند.

در دوره «خبرنگاری مقدماتی» حمیدرضا بوالی، دبیر گروه فرهنگ خبرگزاری مهر، ضمن تعریف خبر، عناصر خبر و  ارزش های خبری، درباره تیتر و  لید، درباره  سبک خبری و  تاکتیک های خبری ضمن ارائه مفاهیم نظری با متدی کارگاهی به هنرجویان نوشتن خبر و تهیه گزارش را تعلیم داده و ویژگی های خبر و خبرنگار در عصر رسانه های دیجیتال را بیان خواهد کرد.

مجید عسگری‌پور، عکاس خبری خبرگزاری مهر و بازرس انجمن عکاسان مطبوعاتی ایران در دوره «عکاسی مقدماتی» ضمن آموزش مباحث شناخت نورسنجی با دوربین عکاسی، مباحث زیبایی شناسی در عکاسی و اصول عکاسی پایه، از انواع دوربین ها گفته و عکاسی با موبایل و تفاوت آن بادیگر روشهای عکاسی را آموزش می دهد. این دوره و دوره عکاسی خبری که توسط آقای عسگری پور تدریس خواهد شد، با روش کارگاهی اجرا می شود.

«خبرنگاری پیشرفته» از دوره های جدید خبرگزاری مهر است که حمیدرضا بوالی در آن ضمن بیان خبرنویسی پیشرفته و سبکهای آن، در مورد گزارش‌نویسی مدرن،  پوشش‌های خبری در ایران و جهان، دروازه‌بانی خبر گفتگو کرده و با بیان تئوری‌ها و ارائه نمونه‌هایی از  روایت‌شناسی، درباره روزنامه‌نگاری تحقیقی و خبر و تصویر یا اصول گرافیک خبر صحبت می‌کند.

در دوره گرافیک کاربردی، دو نرم افزار فوتوشاپ و ایلاستریتور توسط حسین رزاق‌نژاد، آموزش داده می‌شود. البته در کلاس فتوشاپ آشنایی با انواع رنگ، چاپ و اصول اولیه پردازش تصویر در کامپیوتر، آشنایی با محیط کار و نحوه مدیریت آن، ایجاد و مدیریت اسناد، بررسی انواع خروجی و تنظیمات آن، آموزش کار با نرم افزار Adobe Bridge، شناخت لایه، انواع آن و نحوه مدیریت لایه ها، کار با اشیاء هوشمند، کار با Layer Style و تنظیمات آن، بررسی روش های انتخاب، دوره بری و تصحیح لبه ها، ایجاد، ویرایش و نحوه کار با Brush و Eraser، کار با ابزارهای رسم برداری و تصاویر وکتور، کار با ابزار تایپ، پنل ها و تنظیمات آموزش داده می شود و ضمن مرور برخی فیلترهای مهم، در مورد ویرایش و تصحیح تصاویر، رتوش و حذف قسمت های زائد، سه بعدی سازی، کار با تکسچر و رندرینگ در فتوشاپ صحبت می کند.

در نرم افزار ایلوستریتور هم ضمن آشنایی با مفهوم گرافیک برداری، ایجاد و مدیریت اسناد، روش های انتخاب و تغییر شکل اشیاء، کار با رنگ و کار با تنظیمات Fill و Stroke، کار با بردار و ساخت اشیاء، آشنایی با قابلیت های ابزار Pen و مشتقات آن، کار با متن و اصول تایپوگرافی فارسی و کار با لایه ها و کار با تصاویر بیت مپ، تبدیل بیت مپ به وکتور و کار با فایلهای جانبی، پیرامون رسم و طراحی لوگو، کار با پرسپکتیو  و آشنایی با نمودارها و طراحی اینفوگرافیک صحبت خواهد شد.

علاقه‌مندان برای اطلاع از پیش‌ ثبت‌نام می‌توانند با شماره تلفن‌های ۸۸۳۸۳۳۷۲  و یا  ۴۳۰۵۱۴۲۲ تماس بگیرند یا به ادمین کانال مدرسه به آدرس «https://t.me/Mehrjournalismschool» پیام دهند.

کد خبر 4797310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • رها IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
      0 0
      در دوره مقاله چه می گذرد؟