۳۰ خرداد ۱۳۸۶، ۱۹:۲۵

متکی در کنفرانس خبری اجلاس خزر :

کشورهای ساحلی خزر بر خودداری از ارائه مجوز تهاجم توافق کردند

کشورهای ساحلی خزر بر خودداری از ارائه مجوز تهاجم توافق کردند

وزیر امور خارجه اعلام کرد : کشورهای ساحلی خزر توافق کردند که در هیچ صورتی به کشورهای دیگر اجازه تهاجم به این کشورها را با استفاده از حریم و امکانات کشورهای ساحلی ندهند.

به گزارش خبرنگار مهر نشست خبری وزرای کشورهای ساحلی دریای خزر دقایقی پیش در مرکز مطالعات وزارت امورخارجه برگزار شد و منوچهر متکی وزیر امورخارجه کشورمان در سخنان مقدماتی  با تشکر از حضور فعال رسانه ها به بیان برخی از محورهای مورد توافق طرفین در اجلاس یک روزه وزرای کشورهای ساحلی دریای خزر پرداخت.

وی گفت:  هدف اصلی این اجلاس شفاف کردن رژیم حقوقی دریای خزر و نهایی کردن دستور کار  اجلاس روسای جمهور کشورهای ساحلی خزراست که در تهران برگزار خواهد شد.

متکی افزود: تهران به عنوان میزبان این اجلاس ماموریت پیدا کرد بعد از مشورت با دیگر کشورهای عضو و بعد از ارائه گزارش  به وزرای خارجه  تاریخ نشست سران کشورها را مشخص کند و دستور کار آن را نیز با هماهنگی اعضای معلوم نماید .

به گفته وی طرف های شرکت کننده از ابتکار دکتر احمدی نژاد برای برگزاری اجلاس روسای کشورهای  ساحلی حوزه دریای خزر حمایت و تاکید کردند که تنها کشورهای ساحلی حوزه دریای خزر صلاحیت تصمیم گیری و اظهار نظر پیرامون مسائل دریای خزر و تدوین کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر را دارند.

وزیر امورخارجه کشورمان با ذکر این نکته که حفاظت از محیط زیست دریای خزر امری ضروری است گفت: طرفین در این اجلاس بر کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر که در نوامبر 2003 به تصویب رسیده بود و همچنین  بر استفاده صرفا صلح آمیز از دریای خزر و حل و فصل مسالمت آمیز مسائل پیرامون خزر تاکید کردند.

وی همچنین خبر از توافق کشورهای ساحل خزر برای امتناع از بکارگیری ابزار نظامی در روابط خود داد و گفت:  کشورهای ساحلی خزر توافق کردند که در هیچ صورتی به کشورهای دیگر اجازه تهاجم به این کشورها را با استفاده از حریم و امکانات کشورهای ساحلی ندهند .

متکی گفت: شفاف کردن رژیم حقوقی دریای خزر چشم انداز روابط کشورها را روشن تر می کند.

کد خبر 505290

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha