۱۳ فروردین ۱۴۰۰، ۱۲:۵۰

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

وزش باد گرم در گیلان/ نفوذ سامانه ناپایدار از اواخر وقت امروز

وزش باد گرم در گیلان/ نفوذ سامانه ناپایدار از اواخر وقت امروز

رشت- مدیرکل هواشناسی گیلان با اشاره به وزش باد گرم در استان تا عصر امروز، گفت: از اواخر وقت امروز نیز با نفوذ سامانه ناپایدار شرایط برای ابرناکی و بارش های پراکنده فراهم می شود.

محمد دادرس در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به نقشه‌های هواشناسی، اظهار کرد بررسی الگوهای حاکم بر نقشه‌های هواشناسی نشان دهنده استقرار جوی نسبتاً پایدار در منطقه است.

وی افزود: بنابراین برای امروز (جمعه) هوای گرم و وزش باد جنوبی برای استان پیش بینی می‌شود.

دادرس با بیان اینکه سرعت وزش باد در ارتفاعات و دامنه‌ها گاهی شدید خواهد بود، گفت: از عصر امروز با نفوذ تدریجی سامانه ناپایدار شرایط برای ابرناکی، کاهش دما و در بعضی از ساعات بارندگی، وزش باد، رعد و برق تا عصر شنبه مهیا خواهد بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر آسمان اکثر نقاط استان گیلان صاف تا نیمه ابری همراه با وزش باد جنوبی و از عصر و شب با شدت بیشتر در جریان بوده و به تدریج با افزایش ابر در برخی نقاط شاهد رگبار و رعد و برق به ویژه در ارتفاعات و مناطق شرقی خواهیم بود.

مدیرکل هواشناسی گیلان با اشاره به اینکه ارتفاع موج دریا نیز ۸۰ سانتیمتر خواهد بود.

دادرس با بیان اینکه برای فردا (شنبه) نیز آسمان اکثر نقاط استان گیلان ابری تا نیمه ابری و مه آلود، همراه با کاهش دما و در برخی ساعات بارندگی و وزش باد و رعد و برق طی عصر و شب با کاهش ناپایداری و کاهش ابر پیش بینی می‌شود.

وی ادامه داد: ارتفاع موج دریا نیز برای ۵۰ سانتی متر تا یک متر پیش بینی شده که برای انجام فعالیت‌های دریایی نامناسب است.

مدیر کل هواشناسی گیلان اضافه کرد: با توجه به وزش باد احتمال آسیب به سازه‌ها، تأسیسات و بناهای سست، شکستن و سقوط درختان، وقوع آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع، افزایش روند ذوب شدن برف در ارتفاعات و بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها پیش‌بینی می‌شود.

وی از کشاورزان، گلخانه داران، باغداران و مرغداری‌ها خواست تا تمهیدات لازم را برای این شرایط جوی اتخاذ کنند و شهروندان و مسافران نیز از تردد و استقرار در حاشیه رودخانه‌ها خودداری کنند.

کد خبر 5179411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha