۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۴:۱۳

بلومبرگ مدعی شد؛

تلاش برای احیای برجام تا پیش از انقضای توافق ایران - آژانس

تلاش برای احیای برجام تا پیش از انقضای توافق ایران - آژانس

یک خبرگزاری آمریکایی مدعی است طرفین غیرایرانی برجام خواهان آن هستند که این توافق تا قبل از تاریخ اول خرداد احیا شود حال آنکه این انتظار، بلندپروازانه به نظر می‌آید.

به گزارش خبرگزاری مهر، خبرگزاری بلومبرگ به نقل از دو مقام اروپایی مدعی شده که قدرت‌های جهانی به دنبال احیای برجام تا اواسط ماه میلادی آتی (می) هستند.

این در حالی است که در چهارمین هفته از مذاکرات وین، گفتگوها سازنده اما مسیر دستیابی به توافق دشوار ارزیابی می‌شود. اما ۲۲ می (اول خرداد) موعد پایان یافتن توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

دو طرف در ماه فوریه توافق کردند که دوربین‌های آژانس، فعالیت‌ها در تاسیسات اصلی ایران را ضبط کنند اما بازرسان تنها در صورتی می‌توانند به محتوای آن‌ها دسترسی پیدا کنند که مذاکرات وین به نتیجه برسد و در غیر این صورت، ایران آن‌ها را پاک خواهد کرد.

این در حالی است که یک منبع وابسته به دولت آمریکا می‌گوید که حصول توافق تا قبل از اول خرداد بلندپروازانه است و اینکه اواسط ماه ژوئن توافقی حاصل شود؛ محتمل‌تر است.

ادعا می‌شود که کشورهای اروپایی از بازگشت به توافق اولیه بدون بسط آن به مسائل منطقه‌ای حمایت می‌کنند.

این در حالی است که گروهی از مقامات بلندپایه آمریکا طی هفته جاری به منطقه سفر خواهند کرد.

سفر این گروه در حالی صورت می‌گیرد که آمریکا درصدد اطمینان دهی به متحدان این کشور در مورد گفتگوهای هسته‌ای ایران و همچنین حل و فصل موضوعات مربوط به خرید جت جنگنده اف -۳۵ از سوی امارات متحده عربی است.

هدایت این گروه از دیپلمات‌های وزارت خارجه آمریکا را «برت مک گورک» هماهنگ کننده سیاست خاورمیانه شورای امنیت ملی آمریکا و «درک کولت» مشاور وزارت خارجه این کشور برعهده دارند.

کد خبر 5201196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • مسعود IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
      1 2
      زنگ خطر ....ملت ایران.......زنگ خطر...
    • IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
      1 0
      اگه باز اشتباه کنید بد جوری ملت بهم میریزن لطفا با عجله انجام ندید
    • شهروند بی سواد IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
      0 0
      1 خرداد دیره - زنگ بزنید همین امشب توافق کنید بره - اروپا و آمریکا که همیشه سر قول و تعهد هاشون بودن تو سال های اخیر - به هم اعتماد کنیم - منفی نگر نباشیم - در ضمن بایدن خیلی از توافق با ایرن خوشحاله ،من بودم که با ده تا سناتور دیگه بخاطر عدم حمایت ایران از اسراییل برجام رو منتفی و منقضی اعلام کردم