۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۷:۴۴

در جلسه مشترک عنوان شد؛

تنگ شدن عرصه برای دستیاران در دشواری های کرونا و مشکلات معیشتی

تنگ شدن عرصه برای دستیاران در دشواری های کرونا و مشکلات معیشتی

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت گفت: دشواری‌های ناشی از خدمت رزیدنت‌ها در عرصه نظام سلامت در ایام کرونا و از سوی دیگر مشکلات معیشتی و رفاهی آنها، عرصه را بر این افراد تنگ کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت (مفدا)، نشست هم‌اندیشی با هدف تجزیه و تحلیل مسائل مربوط به حوزه وضعیت فعالیت دستیاران پزشکی دانشگاه‌های علوم پزشکی و نیز بررسی علل و چرایی فوت سه نفر از دستیاران پزشکی که طی هفته‌های اخیر اتفاق افتاد، با حضور دکتر سیماسادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی و سخنگوی وزارت بهداشت، دکتر علی اکبرحقدوست معاون آموزشی و دکتر دکتر قاسم جان‌بابایی معاون درمان این وزارتخانه برگزار شد.

در این نشست ضمن تبیین و آسیب شناسی دلایل فوت سه نفر از دستیاران پزشکی، وضعیت آنها از زوایا و ابعاد مختلف چون اقتصادی، آموزشی و تحصیلی، آینده شغلی، فشارکاری و نیز احداث پاویون‌هایی برای دستیاران مجرد و متأهل در جوار بیمارستان‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

دکتر سیماسادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با ابراز تأسف از فوت سه نفر از دانشجویان دستیاری پزشکی طی دو ماه گذشته، گفت: از دست دادن این عزیزان که سال‌ها عمر گران‌بهای خود را در دانشگاه‌ها و مراکز بالینی صرف کسب علم و ارائه خدمت به بیماران کردند، سخت و دشوار است و باید با برگزاری جلسات کارشناسانه، ابعاد و زوایای مختلف این حادثه بررسی شود.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت افزود: پاندمی کرونا در کنار آسیب‌های مالی و ضرر و زیان‌های اقتصادی که به مردم کشور و همچنین مردم سراسر دنیا وارد کرده، آسیب‌های روحی و جسمی جبران ناپذیری را به بار آورده است.

وی خاطرنشان کرد: هر چند ما طی دو سال گذشته تلاش کردیم نسبت به بهبود وضعیت معیشتی دستیاران و دانشجویان دکتری تخصصی دانشگاه‌های علوم پزشکی، گام‌های مؤثری برداریم که از جمله آن افزایش ۵۰ درصدی حق‌الزحمه دستیاران پزشکی و دانشجویان PHD، برقراری بیمه پایه درمان، هماهنگی اجرای بیمه تأمین اجتماعی و پوشش بیمه تکمیلی(درحال انجام) این افراد و نیز پرداخت وام‌های ضروری و ودیعه مسکن به این عزیزان بوده است.

لاری گفت: اما به خوبی می‌دانیم این عزیزان چه دشواری‌ها و سختی‌های زیادی در عرصه سلامت به خصوص در ایام پرتلاطم و بحرانی شیوع کرونا کشیدند؛ به هرجهت باید با بررسی علت فوت این عزیزان طی دو ماه گذشته، به بررسی موشکافانه ریشه این فاجعه بپردازیم و از رخ دادن این اتفاقات ناگوار جلوگیری کنیم.

وی افزود: دشواری‌های ناشی از خدمت رزیدنت‌ها و دستیاران در عرصه نظام سلامت در ایام کرونا در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و از سوی دیگر مشکلات معیشتی و رفاهی آنها، عرصه را بر این افراد تنگ کرده است و نیاز است که با تشکیل کارگروه‌های تخصصی و بررسی آسیب‌شناسانه علت این رویدادهای اخیر و ریشه‌یابی کارشناسانه آن، از تکرار این حوادث تلخ ممانعت کنیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت به لزوم رسیدگی بیشتر از سوی اساتید به رزیدنت‌ها و دستیاران پزشکی، کاهش کشیک‌های پرتراکم و پرتعداد و محدود کردن فشار کاری آنها و همچنین ایجاد انگیزه و روحیه و پیگیری مسائل صنفی و معیشتی این افراد تاکید کرد.

وی گفت: برخی از دانشجویان دستیاری که متأهل هستند، حقوق کافی برای امرار و معاش خود ندارند و در زمینه تأمین مسکن خود دچار مشکل هستند که باید در این زمینه در راستای اعطای وام ودیعه مسکن و همچنین بهسازی و بازسازی برخی پاویون‌های فرسوده از طریق منابع مختلف و با انعقاد تفاهمنامه‌ها با دستگاه‌های مربوطه، اقدامات لازم انجام شود.

لاری خاطرنشان کرد: مشکلاتی که در زمینه محل استراحت دستیاران پزشکی در مراکز آموزشی و درمانی وجود دارد که پیشتر در این خصوص با وزیر بهداشت مطرح شده و مقرر است وضعیت همه محل‌های استراحت دستیاران پزشکی در مراکز آموزشی و درمانی سراسر کشور بررسی شده و اقداماتی برای تجهیز و بهسازی انجام شود.

وی اضافه کرد: در هر صورت همراهی و همکاری دستیاران پزشکی و اینترن‌ها در طول دوران مبارزه با ویروس کرونا و ارائه خدمات به بیماران ستودنی بوده و جای تشکر و قدردانی فراوانی دارد و ما نیز باید در حد توان و بضاعت خود جهت افزایش وضعیت معیشتی و رفاهی این دسته از دانشجویان گام‌های سازنده‌ای برداریم.

معاون وزیر بهداشت به مشکلات ناشی از فشار روحی و روانی برخی از دستیاران متاهل اشاره کرد و گفت: برخی از زوج‌ها که رزیدنت یا دستیار بالینی هستند به واسطه شغل و کارشان باید در مقعطی دور از یکدیگر زندگی کنند و بعضاً یکی از زوجین به دلیل اشتغال در بیمارستان یا مرکز درمانی در شهر دیگر، به ناچار این دوری و تنهایی را احساس می‌کند که به هرحال وجود این مشکلات، فشار روحی و روانی زیادی برای این قشر جامعه وارد می‌کند و از این جهت باید با بررسی این نیازها، گامی در راستای رفع برخی از مشکلات برداریم.

کد خبر 5208981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha