۱۰ خرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۲۸

در اوگاندا؛

برگزیدگان نخستین مسابقه سراسری قرآن کریم تجلیل شدند

برگزیدگان نخستین مسابقه سراسری قرآن کریم تجلیل شدند

برگزیدگان نخستین مسابقه سراسری قرآن کریم در رشته‌های حفظ، قرائت، تفسیر و خطابه از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اوگاندا و دانشکده اسلامی المصطفی (ص) تجلیل شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، بیش از ۱۸ دبیرستان و دانشگاه اوگاندا، نخستین مسابقه سراسری قرآن کریم در رشته‌های حفظ، قرائت، تفسیر و خطابه در سالن اجتماعات آن دانشکده با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اوگاندا و دانشکده اسلامی المصطفی (ص) در کامپالا برگزار کردند.

در مراسم اختتامیه این مسابقه، میرحسینی، سفیر کشورمان در اوگاندا، شیخ محمد علی وایسا، نایب دوم مفتی اوگاندا، خانم عایشه کاباندا، نماینده مجلس و محمدرضا قزلسفلی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و یکصد دانش‌آموز و دانشجوی برگزیده اوگاندایی حضور داشتند.

شرکت‌کنندگان در خصوص لزوم بهره‌مندی از تعالیم عالیه قرآن و توصیه‌های لازم برای فرهنگسازی قرآنی و … در حضور خبرنگاران و شخصیت‌های دینی، علمی و فرهنگی سخنرانی کردند.

بیش از ۳۰ متسابق در رشته حفظ (در رده‌های حفظ کل، پانزده، ده و پنج جز)، ۳۲ متسابق در رشته قرائت (شامل ترتیل و تحقیق)، ۱۴ متسابق در رشته خطابه به صورت شفاهی، ۵ متسابق در رشته تفسیر (برگزیده تفسیر سوره یونس استاد محسن قرائتی) و ۹ متسابق در رشته حدیث (برگزیده حکمت‌های نهج البلاغه) به صورت کتبی شرکت کردند.

پس از اعلام نتایج به برگزیدگان مسابقه جوایزی به رسم یادبود اعطا و به هر یک از شرکت‌کنندگان، گواهینامه شرکت در مسابقه به همراه یک جلد کلام الله مجید اهدا شد.

شیخ محمد علی وایسا، نایب دوم مفتی اوگاندا از حضور رایزن فرهنگی کشورمان در مساجد و ارائه فعالیت‌های مفید در اوگاندا تقدیر به عمل آورد.

خانم عایشه کاباندا، نماینده مجلس ملی اوگاندا تأکید کرد: برای تقویت سطح دینی و قرآنی نمایندگان مسلمان مجلس ملی این کشور فعالیت‌های مشابهی مانند سمینار و کارگاه آموزشی اسلام شناسی برگزار شود.

میرحسینی، سفیر کشورمان در اوگاندا در سخنانی، با اشاره به روایاتی از پیامبر اکرم (ص) به توضیح اهمیت تعلیم و تعلم علوم قرآنی پرداخت.

قزلسفلی، رایزن فرهنگی کشورمان در اوگاندا در این مراسم، گفت: کلام الله مجید کامل‌ترین و جامع‌ترین کتاب است و برای تمام مشکلات و نیازهای مادی و معنوی بشریت راه حل داشته و سعادت دنیوی و اخروی انسان را تضمین کرده است.

وی با بیان اینکه قرائت و حفظ قرآن کریم مقدمه‌ای برای حاکمیت فضای فرهنگی و معنوی قرآن در جامعه‏ است، اظهار کرد: با تدبر، تعقل، تفهم و عمل به آیات کلام الله مجید، اهداف رسالت پیامبر بزرگ اسلام تحقق خواهد یافت.

قزلسفلی افزود: احیای ارزش‌های انسانی، استقرار قسط و عدل در جامعه و نجات انسان‌ها از جهل، خودپرستی، ظلم، استکبار، عقب ماندگی، فقر و … از جمله اهداف کلام الله مجید است.

رایزن فرهنگی کشورمان در اوگاندا اظهار کرد: مهمترین هدف دین مبین اسلام هدایت و تربیت انسان‌ها و تشکیل جامعه‌ای بر مبنای عدالت و ارزش‌های انسانی مطلوب خالق منان است.

حجت‌الاسلام دهقانی، مدیر دانشکده اسلامی المصطفی (ص) در سخنانی مطرح کرد: با توجه به استقبال جدی از این مسابقه، تلاش خواهد شد دوره‌های ویژه قرآنی برای تقویت قرائت، حفظ، ترجمه و تفسیر برای نسل جوان برگزار شود.

کد خبر 5224608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha