۳۱ خرداد ۱۴۰۰، ۱۷:۳۳

رئیس کل دادگستری کرمانشاه:

۹۵ درصد از قتل‌های کرمانشاه ناشی از اختلافات قابل حل است

۹۵ درصد از قتل‌های کرمانشاه ناشی از اختلافات قابل حل است

کرمانشاه- رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه گفت: ۹۵ درصد از قتل‌های این استان ناشی از اختلافات قابل حل است.

به گزارش خبرنگار مهر، پرویز توسلی‌زاده بعد از ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضائیه در سالن جلسات دادگستری کرمانشاه برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی و ۷۲ یارش، اظهار کرد: راه حل ثبات خانواده‌ها و حل اختلافات خانوادگی رجوع به مراجع قضائی نیست، بلکه قوه قضائیه باید کمترین نقش را در زندگی مردم داشته باشد.

وی با اشاره به برنامه‌های در دست اقدام دادگستری کرمانشاه طی سال جاری، افزود: مهمترین این برنامه‌ها اجرای سند تحول دستگاه قضا است که با اجرای آن مراجع قضائی این استان علاوه بر اینکه کمترین نقش را در زندگی مردم داشته، موجب شکل‌گیری کمترین دعاوی بین مردم می‌شود و نیز به دعاوی مطرحی در سریع‌ترین زمان ممکن رسیدگی می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه تاکید کرد: سند تحول یک طرح کارشناسی شده و راهبردی است که منتهی به توسعه قضائی می‌شود.

توسلی‌زاده پایان دادن به پرونده‌های معوقه در سطح این استان را از دیگر برنامه‌ها اعلام و بیان کرد: در حال حاضر جمعاً ۱۴ هزار و ۷۷۰ پرونده معوق در دادگستری کرمانشاه وجود دارد که مربوط به قبل از سال ۱۳۹۹ هستند که بر این اساس باید همه پرونده‌های معوق در دادگستری کرمانشاه تعیین تکلیف شوند.

وی با تاکید بر کاهش موجودی تعداد بالای پرونده‌های غیرمتعارف و غیرمعمول در شعب دادگستری، ادامه داد: به دلیل تسریع در رسیدگی و افزایش دقت در صدور رأی، نباید تعداد پرونده‌های موجود در هر شعبه بیشتر از ۲۰۰ پرونده باشد.

۷۵ درصد از پرونده‌های دادگستری کرمانشاه مربوط به اختلافات خانوادگی است

توسلی‌زاده با تاکید بر امر سازش در پرونده‌ها، گفت: حدود ۷۵ درصد از پرونده‌های ورودی به دادگستری مربوط به اختلافات خصوصاً اختلافات خانوادگی است، بر این اساس به دنبال نزدیکی مردم و حل اختلاف‌ها هستیم.

وی مدیریت اختلافات را یکی دیگر از برنامه‌های دادگستری کرمانشاه دانست و افزود: یکی از نگرانی‌های اصلی دستگاه قضا، مدیریت نشدن اختلافات جزئی است که می‌تواند به مسائل حل نشدنی مانند قتل تبدیل شود، به طوری که ۹۵ درصد از علل وقوع قتل‌های رخ داده مدیریت نشدن اختلافات جزئی است.

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه اجرای برنامه‌های پیشگیرانه برای کاهش تعداد پرونده‌های ورودی به دستگاه قضا، برنامه ملاقات عمومی با مردم، اجرایی شدن طرح ابلاغ الکترونیک و کاهش جمعیت کیفری را از دیگر برنامه‌های در دست اقدام دادگستری استان کرمانشاه طی سال جاری دانست.

توسلی‌زاده کرمانشاه را یکی از استان‌های پیشرو و متفکر در حوزه کاهش جمعیت کیفری دانست و تاکید کرد: معتقدیم بازداشت و زندانی شدن برای مرتکبین جرایم مهم و مجرمان خطرناک است، نه برای اختلافات خانوادگی و محکومان مالی که با زندانی شدن موجب شکل‌گیری آسیب‌های خاصی برای فرد در جامعه می‌شود.

وی به برنامه‌ها و فعالیت حوزه معاونت فناوری دادگستری کرمانشاه اشاره کرد و گفت: در سراسر این استان زیرساخت‌های دادرسی الکترونیک فراهم شده و تمام شعب دادگاه‌ها، دادسراها و مرجع اجرای احکام مجهز به سیستم ابلاغ الکترونیک هستند.

توسلی‌زاده افزود: در حال حاضر نوبت دهی ملاقات‌های زندانیان، تشکیل جلسات و امکان حضور اصحاب پرونده، ارتباط قضات با زندانیان، مراودات با نیروی انتظامی و صدور گواهی عدم پیشینه کیفری در استان کرمانشاه به صورت الکترونیک فراهم است.

وی گفت: در مجموع طی سال ۱۳۹۸ تعداد پرونده ورودی به مراجع قضائی و شوراهای حل اختلاف این استان ۳۷۰ هزار فقره و تعداد کل پرونده‌های مختومه ۳۷۷ هزار فقره بود که طی سال ۱۳۹۹ تعداد کل پرونده‌های ورودی به ۴۳۱ هزار پرونده رسید.

وی با بیان اینکه تعداد پرونده‌های ورودی به دادگستری کرمانشاه ۶۱ هزار فقره طی سال ۱۳۹۹ افزایش یافته و ۴۴۴ هزار پرونده مختومه شد، تصریح کرد: در مجموع آمارها طی سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ افزایش حدود ۱۶ درصدی پرونده‌های ورودی و ۱۸ درصدی پرونده‌های مختومه را نشان می‌دهد.

توسلی‌زاده با تاکید بر اینکه به دنبال کاهش موجودی و ورودی پرونده‌ها به مراجع قضائی هستیم، خاطر نشان کرد: طی سال ۹۸ حدود ۲۷۵ هزار پرونده ورودی و ۲۸۳ هزار پرونده خروجی داشتیم که نشان از کاهش ۸ هزار پرونده است.

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه با تقدیر از حضور پرشکوه مردم در انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ گفت: شاهد وقوع کمترین تخلف در برگزاری انتخابات در این استان بودیم، البته برخی از تخلفات جزئی رخ داد اما در مجموع انتخابات سالمی برگزار شد.

کد خبر 5241186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha