۳۰ مرداد ۱۴۰۰، ۱۳:۵۰

دانشجویان معترض مطرح کردند؛

مخاطرات طرح «تعاون» برای برگزاری آزمون جامع آزاد/ پیگیری از مجلس

مخاطرات طرح «تعاون» برای برگزاری آزمون جامع آزاد/ پیگیری از مجلس

دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد در ادامه اعتراضات خود به برگزاری آزمون جامع، طرح «تعاون» را برای برگزاری این آزمون مناسب نمی دانند و از ادامه پیگیری ها از طریق نمایندگان مجلس خبر می دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، ماجرای برگزاری حضوری آزمون جامع دانشگاه آزاد و اعتراض داوطلبان نسبت به حضور در واحدهای دانشگاهی آن هم در شرایطی که آمار مبتلایان و فوتی ها صعودی است، همچنان ادامه دارد. دانشگاه آزاد در جدیدترین تصمیم خود بار دیگر زمان برگزاری این آزمون را به تعویق انداخت و آن را به نیمه و اواخر شهریور موکول کرد اما حاضر نشد آن را لغو و یا مجازی کند.

دانشجویان معترض به تصمیم دانشگاه آزاد همچنان معتقدند که برگزاری این آزمون در شرایط کنونی عقلانی نبوده و یا باید میانگین نمرات جایگزین شود و یا دانشگاه آزاد آن را به صورت مجازی برگزار کند و یا ترکیبی از هر دو را در دستور کار قرار دهد.

داوطلبان معتقدند دروس آزمون جامع در دوره ارشد، کنکور دکترا، مصاحبه دکترا و سه ترم گذشته مرور شده و قطعا بنا به تشخیص اساتید و صلاحیت علمی که داشتند، امروز به این مرحله رسیده اند؛ آن ها پافشاری برای برگزاری حضوری چنین آزمونی را بازی با روان و جان خود می دانند.

این در حالی است که دانشگاه آزاد به منظور سهولت در برگزاری آزمون، طرح تعاون را اجرا می کند اما دانشجویان بر این باورند که درست است با اجرای طرح تعاون، آزمون در شهر خودشان برگزار می شود اما زمان ‌امتحان جامع بعضا تا حدود ۸ ساعت به طول می انجامد. آن ها می گویند بعضا رشته شان در شهر محل سکونت وجود ندارد و یا مجبور هستند به مرکز استان یا واحد مبدا مراجعه کنند که در شرایط کنونی جا به جایی نه تنها خطر آفرین است بلکه مستلزم پرداخت جریمه نیز خواهد بود.

به طور مثال یکی از دانشجویان آزاد واحد گرگان می گوید قرار است دانشجویان آزادشهر و علی آباد هم به این واحد دانشگاهی اضافه شوند و این یعنی افزایش تعداد دانشجویان در این واحد.

صدیقه محمدیاری نماینده داوطلبان معترض به آزمون حضوری جامع دانشگاه آزاد در گفتگو با مهر می گوید: با توجه به سرعت انتقال ویروس دلتا و برگزاری آزمون جامع پیگیر مطالبه خود از مسولان مربوطه هستیم. بسیاری از دانشگاه های سراسری به منظور آرامش کادر آموزشی و دانشجویان خود میانگین نمرات را جایگزین آزمون کردند و به نظر می رسد این اقدام پیشگیرانه، راهکار مناسبی است که دانشجویان ادامه تحصیلات خود را طبق برنامه زمان بندی آموزشی پشت سر بگذارند.

این دانشجوی دکتری ادامه داد: از سوی دیگر نیز در مرحله شفاهی این آزمون، اساتید سوالات متعددی از جزوات تدریسی و مقالات معتبر میپرسند و مثل دانشگاه های دولتی فقط درباره ایده صحبت نمیشود بنابرین دانشجو مجبور است دروس خود را مطالعه و به آن مسلط باشد.

وی با اشاره به اینکه این آزمون در نیمسال دوم تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ تاکنون ۳ بار به تعویق افتاده است، گفت: در حال حاضر سوال اصلی ما از مسولان دانشگاه آزاد این است که آیا وضعیت شیوع کرونا از تیر و مرداد بهتر شده است که اعلام کرده اند، آزمون جامع در نیمه های شهریور ماه، حضوری برگزار میشود؟ این تعویق چندباره تنها سرگردانی دانشجویان را به همراه داشته است.

این دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد افزود: چند تن از نمایندگان مجلس و همچنین دانشجویان دکتری با ایجاد کارزارهایی نسبت به برگزاری حضوری این آزمون اعتراض کرده اند اما جای سوال دارد که چرا دانشگاه آزاد برای اجرای حضوری آن همچنان تاکید و پافشاری دارد؟

محمدیاری ادامه داد: طی تماس هایی که با ستاد ملی کرونا داشتیم آن ها اعلام کردند که دانشگاه آزاد طرح تعاون را به عنوان راهکاری برای دانشجویان در نظر گرفته است اما آیا واقعا طرح تعاون پاسخگوی دانشجویان خواهد بود؟ بعضا رشته یک دانشجو در شهر محل سکونت دانشجو وجود ندارد در نتیجه مجبور هستند به مرکز استان یا به واحد مبدا سفر کنند.

وی همچنین با اشاره به شکل گیری پویش های مختلف اعتراضی توسط دانشجویان گفت: دانشجویان از طریق نمایندگان مجلس به صورت قانونی پیگیر مطالبه خود هستند و خوشبختانه آن ها نیز پاسخگوی تماس ها و پیام های ما بوده و اعلام کردند پیگیر وضعیت موجود و اعتراض دانشجویان هستند.

این دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد بیان کرد: در حال حاضر برخی از دانشجویان یا درگیر کرونا یا در حال پرستاری از اعضای خانواده خود و یا عزادار عزیزان خود هستند و حضور این دانشجویان در محل برگزاری آزمون خطر سرایت ویروس را چندین برابر می کند.

محمدیاری خاطرنشان کرد: دانشجویان دکتری شهریه برگزاری امتحان جامع را برای ترم بهمن ماه پرداخت کرده اند و اگر این آزمون همچنان بخواهد به تعویق بیفتد و به مهرماه برسد، دانشگاه آزاد باید از شهریه ترم مهرماه صرفه نظر کند در نتیجه بار مالی زیادی برایشان خواهد داشت؛ بنابراین پیشنهاد ما این است که آزمون جامع یا به صورت مجازی برگزار شود، یا میانگین معدل جایگزین شود و یا حتی ترکیبی از این دو باشد تا دانشگاه مجبور نباشد با تعویق چند باره آن را به ترم مهرماه بکشاند.

محمد مهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: اعضای کمیسیون پیگیری های خود را در خصوص این آزمون در شرایط کنونی داشته اند و دانشگاه آزاد در واکنش به نگرانی ها، اقدام به تعویق این آزمون کرده است.

عضو کمیسیون آموزش مجلس افزود: با پیگیری هایی که داشتیم مقرر شد، حتی اگر در نیمه های شهریور وضعیت کرونا در کشور مساعد نباشد، هرچند بار که لازم باشد آزمون به تعویق خواهد افتاد.

کد خبر 5285262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
      2 8
      جان مادرتون دیگه امتحان جامع دکتری دانشگاه آزاد را عقب نیندازید
      • مجتبی RO ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
        10 0
        وقتی نمره آزمون جامع در معدل تاثیری ندارد ومثل دروس ترم اول که جبرانی هستند در معدل اثر گذار نیستند اصرار مسئولان برای چیست ؟
      • مهدی IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
        0 0
        شهریه عزیز. آزمون حضوری یعنی عدم امکان حضور درصدی از دانشجویان بدلیل ابتلا خود یا خانواده یا ترس از ابتلا که شهریه ترم بعد را به همراه دارد ولی مجازی خیر اینگونه نخواهد بود
    • مجتبی RO ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
      8 0
      مسئولان گرامی جناب اقای جواد علمایی و آقای خاکی صدیق عزیز ، چنانچه به استناد گفته شما بزرگواران اختیار نمره در دوره دکتری با اساتید هست ، پس لطف کرده ودستور بفرمایید اساتید با توجه به نمرات معدل ترتیبی درست و صحیح اتخاذ نماییند و دانشجویان را از این بلاتکلیفی رها نمایند . باتشکر
    • دانشجوی دکتری IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
      8 0
      یه نمره میانگین بدید تمامش کنید .۷ ماهه کتابهای جامع پخش شده زمین تو خونه های ما. والا بالله ما خوندیم همه منابع را چندباره خوندیم .ولی در دو روز آزمون حضوری چطور میتونیم چند ساعت با ماسک بشینیم و مغزمان را بکار بیندازیم . خیلی ها کرونا گرفتند و نا ندارند رو پای خود بیستند چطور حاضر بشن در آزمون.
    • جواد IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
      6 0
      در این شرایط اگر برگزار شود یعنی کشتار دانشجویان
    • احمد AM ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
      7 0
      سلام، امیدوراریم که رییس دانشگاه ازاد که در این چهار سال، دانشگاه رو ساقط کرد هر چه سریع تر عزل شود.
    • فروزان IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
      4 0
      بابامرگ یکبار شیون هم یکبار مردیم خدارحمتون کنه ،زنده موندیم هم طهرانچی شادی کنه اون که دکتره ، دکتری حالیش نمیشه ....‌
    • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
      7 1
      ااصرار در این وضعیت با توجه به اینکه دانشگاههای دیگر شرط معدل را قرار دادند بر چه مبنایی است
    • جمالی IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
      9 0
      نمره میانگین رو لطفا بگذارید چه کسی تضمین میکنه که ما کرونا نگیریم و خانواده هامون رو گرفتار نکنیم. اساتید شناخت کافی از دانشجویان دارن و براحتی میتونن یه نمره برای درسهای که قراره امتحان بدیم بذارن چرا همه جیز رو سخت میکنید. شرایط بحران با شرایط عادی نباید فرقی داشته باشه.جان ما رو به خطر نیندازید
    • نیلوفر عیوضیان IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
      8 0
      من از کرج باژد برم قایمشهر و الان با توجه به وضعیت بد مازندران و اینکه خودم هم درگیر کرونا هستم چطور میتونم حضوری امتهان بدم؟!! لطفا تجدید نظر بفرمایید
    • معصومه شکیبا IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
      8 1
      در امتحان کنکور و کارشناسی ارشد که اخیرا برگزار شد تعداد زیادی از اطرافیان بعد از شرکت در این آزمونها کرونا گرفته و چند نفر نیز فوت کردند. آیادر آزمونی اینچنین که به لحاظ زمانی بیش از کنکور بطول می‌انجامد باید انتظار سلامت برگشتن از آن را داشت؟ ما را به مسلخ می‌برند. لطفا جان مان را در یابید.
    • یاسین IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
      2 0
      دکتر تهرانچی که پاسخ رادیو را هم ندادند.وقتی مدیر در این سطح که کاندید وزارت اقتصاد هم بود درک صحیحی از وضعیت کرونا و حتی دانشگاههای کشور که آزمون جامع را حذف کردند ندارند چه توقعی برای بهبود وضعیت کروناست.برگزاری حضوری موجب عدم امکان حضور برخی بدلیل ابتلا به کرونا خود و خانواده خواهد بود=شهریه
    • صادقي IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
      2 0
      نمره میانگین رو لطفا بگذارید چه کسی تضمین میکنه که ما کرونا نگیریم و خانواده هامون رو گرفتار نکنیم. اساتید شناخت کافی از دانشجویان دارن و براحتی میتونن یه نمره برای درسهای که قراره امتحان بدیم بذارن چرا همه جیز رو سخت میکنید. شرایط بحران با شرایط عادی نباید فرقی داشته باشه.جان ما رو به خطر نیندازید
    • IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
      3 0
      فقط باید آزمون جامع برداشته شود ما داریم از بچه وهمسرمان پرستاری میکنیم اصلأ زمان برای امتحان نداریم کمی منصف باشید شاید اصلا وجود نداشتیم خیالتان راحت میشود ما نباشیم
    • IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
      3 0
      جناب ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی شمارا به قرآن قسم تان میدهیم کمی در مورد آزمون جامع تامل کنید مگر میانگین چه ایرادی دارد که اینقدر مطب خشخاش می‌گذارید بخدا من خانوادم به والله درگیر شده و دارم پرستاری لوهان را میکنم خودم رو به زور میکشم قضاوت باشما
    • دانشجوی بیچاره IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
      4 0
      خواهشا فقط تمامش کنید به خدای احد و واحد ما خیلی خسته ایم از این همه سردرگمی و تعویق یک سوال آقایون اگر فرزند یا خانواده ی خودتون قرار بود جای تک تک دانشجو های دکتری باشن و این شرایط و تحمل کنن آیا بازهم همین تصمیمات رو میگرفتید؟؟؟؟؟
    • ناشناس IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
      4 0
      انگار ما رو واکسینه کردن که انتظار دارن سکوت کنیم خودشون واکسن زدن خیالشون راحته به اساتید خودشون هم اعتماد ندارن خوب استادی که به دانشجو ۱۹ داده مطمئنن میدونه طرف زحمت کشیده و حقشه اگر کیلویی هم داده مطمئنن در آزمون جامع هم میتونه کیلویی نمره بده تو رو خدا آنچه برای خود میپسندی برای دیگران بپسن
    • صمد صادقب RO ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
      4 0
      سلام آیا دانشگاه آزاد در این شرایط بحرانی به روحیه وزندگی دانشجویان فکر نمی‌کند با تعویق مکرر آن روح و روان وزندگی همه را متلاشی کرده چرا عقلانیت بخرج نمی‌دهند ترم جدید شروع میشه خیز کرونا هم روند افزایشی داره آیا جان آدمیان مهم نیست لطفا چاره اندیشی شود...
    • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
      0 1
      سلام. من دانشجوی دانشگاه آزاد گرگان هستم و پول هم برای شهریه دانشگاه دادم و ۱۰ دور من درسهایم را خواندم. ولی من باید امتحان من را بدهم.هرکی نمی خواهد بدهد خودش می داند. من دانشجوی دانشگاه دولتی بودم. اما چون رشته من را نگرفتند. امدم اینجا. من ازطریق پدرم که کارشناس رسمی دادگستری است شکایت می کنم
    • دانشجو IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
      1 0
      وقتی کلاسها و امتحانات ترم و میشه مجازی برگزار کرد مسلما جامع هن میشه مجازی برگزار شه چرا لجبازی میکنید!؟ این دانشجوها که واسه شما فقط پول هستند و فقط ارزش مادی دارن، عزیزان خانواده هاشون هستند و ارزش معنوی دارند کمی تامل کنید بزرگواران در کلاسهای کوچک بدون تهویه حتی یک دانشجو با یک مراقب هم پرخطر
    • IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
      1 0
      چرا دانشگاه هاي دولتي مي توانند ميانگين نمرات دانشجو را ملاك قرار دهند اما دانشگاه هاي آزاد نمي توانند؟! در هر صورت يك تصميم اشتباه هست...كاش كمي بيشتر تامل مي كرديد و دلسوز جان و مال دانشجو و خانواده اش بوديد...
    • فرد IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
      1 0
      آیا این طرح تعاون که شما اینقدر بر روی اون مانور می‌دید هیچ خطری نداره؟؟ تک تک شهرای ایران به رنگ قرمز دراومدن و شما تنها کاری که از دستتون دراومده اینه که دانشجو توی شهر خودش میتونه امتحان بده! برای این تصمیمات خودخواهانه‌ی شما ما باید با جونمون تاوان پس بدیم!
    • محمد IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
      1 0
      جناب ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی خواهش میکنیم کمی در مورد آزمون جامع تامل کنید بنده و خانوادم درگیر بیماری هستیم راهکاری احتساب میانگین نمرات یا نهایتا مجازی برگزار کنید تموم شه این استرس چند ماهه