مقامات دوحه خبر دادند؛

بحران در پایگاه های آمریکایی در قطر رو به افزایش است

بحران در پایگاه های آمریکایی در قطر رو به افزایش است

همزمان با عملیات تخلیه نظامیان و اتباع بیگانه و پناهجویان افغان از فرودگاه کابل، مقامات دوحه، اوضاع پایگاه های نظامی آمریکا در قطر و افراد اسکان یافته در آنها را بحرانی اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ای بی سی نیوز، بر اساس گزارش داخلی وزارت امور خارجه آمریکا، همزمان با عملیات خروج آمریکایی ها و افغان ها از فرودگاه کابل، مقامات قطری به همتایان آمریکایی خود هشدار دادند که وضعیت در پایگاه ها و تأسیسات ایالات متحده که هزاران مهاجر افغان در آنجا اسکان یافته اند، وخیم تر می شود.

برخی از افغان ها و آمریکایی ها که در این پایگاه ها اسکان داده شده اند، به طور علنی در مورد کمبود فضا، غذا، آب یا امکانات صحبت کرده اند. اما هشدارهای فوری مقامات قطری به همتایان آمریکایی خود نشانگر این مسئله است که امکانات فوق العاده کم است و خطراتی از جمله قاچاق انسان را در پی دارد.

«جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوالی درباره وضعیت این پایگاه ها مدعی شد که دولت از مسائل آنجا آگاه و به سرعت در حال انجام اقداماتی جهت بهبود شرایط است.

ساکی در این رابطه ادعا کرد: مطمئناً ما خواهان این هستیم با افرادی که در حال تخلیه شدن هستند، با احترام برخورد شود. همچنین می خواهیم که آنها ایمن و سلامت باشند، بنابراین سرعت لازم است، اما به محض اطلاع، برای بهبود شرایط تلاش کردیم.

صحبت های جن ساکی در حالی بیان شده است که مقامات وزارت خارجه قطر در ملاقات های روز دوشنبه شان با همتایان آمریکایی، همچنان از «بدتر شدن شرایط بهداشتی و امنیتی» و ازدحام بیش از حد در پایگاه هوایی «العدید» و اردوگاه «سیلیه» ابراز نگرانی کردند، علی الخصوص «لولوء الخاطر» دستیار وزیر خارجه قطر در گفتگو با «جان دروشر» سفیر آمریکا در این کشور، یادآور شد که حداکثر ظرفیت هر دو پایگاه جهت اسکان به شیوه ای ایمن و مطمئن تکمیل شده است و در مورد بحران های رو به رشد در هر یک از آنها هشدار داد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در گفتگو با ای بی سی نیوز مدعی شد: حضور اتباع بیش از دهها کشور از چهار قاره که در این عملیات شرکت می کنند، خود باعث افزایش جمعیت در دوحه شده است. وی همچنین اضافه کرد که آنها برای بهبود شرایط میدانی در قطر به دقت مشغول کار هستند.

مقامات قطری به ویژه نگران پناهگاه های نگهداری افغان ها در العدید هستند که بر اساس گزارش داخلی، حدود ۴۵۰۰ افغان را در خود جای داده است. همچنین تعداد ۴۰۰۰ افغان دیگر در اردوگاه «سیلیه» هستند – مکانی که مقامات قطری هشدار داده اند تنش ها در بین افراد افغان افزایش یافته است. این گزارش جزئیات بیشتری در این زمینه ارائه نکرده است.

علیرغم ادعاهای صورت گرفته از جانب دولت های غربی مبنی بر کنترل اوضاع، مسئله خروج اتباع آن کشورها و همچنین پناهجویان افغان همچنان چالشی بسیار بزرگ محسوب می شود به طوری که آسوشیتدپرس مدعی شده که دولت واشنگتن در حال بررسی امکان به خدمت گرفتن پروازهای تجاری در کنار هواپیماهای نظامی برای تسهیل روند خروج پناهجویان افغان است.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا دیروز در کنفرانسی خبری مدعی شد که از روز چهاردهم آگوست تاکنون، ۷۰ هزار و ۷۰۰ نفر از کابل خارج شده‌اند و همچنین گفت که «ظرف یک روز گذشته، آمریکا شش هزار و ۴۰۰ نفر دیگر را از افغانستان خارج کرده است».

سقوط ۲ شهروند افغان از هواپیمای نظامی آمریکا در کابل، به نماد بی مسئولیتی بایدن در قبال افغانستان تبدیل شده و بی اعتمادی جهانی به دولت واشنگتن و متحدانش را افزایش داده است.

کد خبر 5288825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۹
      0 0
      لعنت بر آمریکا ومذدورانش آه میهنم