۷ شهریور ۱۴۰۰، ۱۲:۵۲

توسط موسسه نشر و تحقیقات ذکر؛

«آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بهتر بشناسیم» منتشر شد

«آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بهتر بشناسیم» منتشر شد

«آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بهتر بشناسیم» نوشته محمد مهدی سیدناصری توسط موسسه نشر و تحقیقات ذکر منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، امروز یکشنبه هفتم شهریور برابر با ۲۹ اوت روز جهانی مبارزه با آزمایش‌های هسته‌ای است. سازمان ملل متحد در دوم دسامبر سال ۲۰۰۹ طی قطعنامه ۳۵/۶۴ به اتفاق آراء ۲۹ اوت را به عنوان روز جهانی مبارزه با آزمایش‌های هسته‌ای تعیین کرد و دبیرکل سازمان ملل از آن دسته از کشورهای جهان که هنوز به عضویت پیمان منع آزمایش‌های هسته‌ای در نیامده‌اند، خواست این پیمان را امضا و تصویب کنند. نکته محوری این قطعنامه آن است که باید برای پایان دادن به آزمایش‌های هسته‌ای به منظور جلوگیری از اثرات ویرانگر و مضر بر زندگی و سلامتی مردم و محیط زیست همه تلاش‌ها را به کار بست.

انتشارات ذکر به مناسبت این روز از مجموعه «حقوق بین‌الملل به زبان ساده» خود کتاب «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بهتر بشناسیم» به قلم محمدمهدی سیدناصری را با شمارگان هزار نسخه، ۲۰۴ صفحه و بهای ۴۳ هزار تومان منتشر کرد.

کتاب دو بخش با این عناوین دارد: «از تأسیس آژانس تا معاهده عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای» و «از معاهده عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای تا امروز». بخش اول کتاب شامل دو فصل به ترتیب با این عناوین است: «تاسیس آژانس» و «نظام پادمانی». بخش دوم کتاب نیز دو فصل با این عناوین دارد: «معاهده عدم اشاعه هسته‌ای و پادمان‌های جدید» و «الزام و اقدام برای تقویت نظام پادمانی آژانس».

این کتاب نیز مانند دیگر تالیفات سیدناصری در زمینه حقوق بین‌الملل سازمان‌های حقوقی جهانی را با زبانی ساده معرفی می‌کند و مخاطبان اصلی آن نوجوانان هستند. هرچند که کتاب برای سایر مخاطبان نیز مفید است.

در بخشی از مقدمه کتاب آمده است:

«اندیشه نوشتن در مورد نظام پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در طی یکی از گفت‌وگوهای معمول در مورد معنی و مفهوم گزارش‌ها و قطعنامه‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد برنامه هسته‌ای کشورمان ایجاد شد. گزارش‌ها و قطعنامه‌های صادره به گونه‌ای با اصطلاحات و اشاره به مقررات و قواعد بین‌المللی ناظر بر استفاده از انرژی هسته‌ای عجین هستند که گاهی درک مواردی از این اشارات برای اهل فن نیز مشکل می‌نماید و مستلزم مراجعه به اسناد پیشین است. ایجاد حس نیاز به بیشتر دانستن، به شرط همراه شدن با تلاش برای یافتن پاسخ به سؤالات و ابهامات، یکی از والاترین آثار تنگناهایی اینچنین است و این رساله به دنبال رفع حداقل برخی از این سؤالات و ابهامات است.

بر هر خواننده‌ای روشن است که موضوع برنامه هسته‌ای کشورمان از مدت‌ها قبل هدف تبلیغات و اقدامات سوء قدرت‌های بزرگ و صاحبان زر و زور در عرصه بین‌المللی قرار گرفته و این هماورد همچنان ادامه دارد. نگارنده از ابتدا با این باور که نه آغاز این ماجرا حقوقی بوده و نه پایان آن به صرف دفاع صحیح حقوقی تحقق می‌یابد، از هر گونه ورود به تحلیل و ارزیابی موضوع برنامه هسته‌ای کشورمان پرهیز داشته و بر همین اساس عنوانی را برای نگارش پایان‌نامه انتخاب کرد که در عین کمک به درک بهتر ابعاد حقوقی این موضوع، از قضاوت و داوری در کار مجموعه افرادی که در تلاش برای مقابله با زیاده‌خواهی‌های قدرت‌های بزرگ هستند، به دور ماند.

بر همین اساس صاحب این قلم به هنگام پیشنهاد عنوان «تحول در نظام پادمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» هدف خود از نگارش این رساله را پاسخ گویی به این سؤال دانست که: «حقوق و تکالیف کشورهای غیرهسته‌ای عضو معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در چارچوب قراردادهای پادمان با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کدام است و ضمانت اجرای آنها چیست؟» تصور نگارنده بر آن بوده و است که فرایند ارائه پاسخ این سؤال علاوه بر تنویر بسیاری از نقاط مبهم در ادبیات مربوط به برنامه هسته‌ای کشورمان، گامی هر چند ناچیز در کمک به عرصه دفاع از حقوق حقه کشورمان خواهد بود.»

کد خبر 5291932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha