۱۱ شهریور ۱۴۰۰، ۱۵:۳۹

مهر گزارش می‌دهد؛

اتصال «بام ایران» به شبکه ریلی به کجا رسید؟

اتصال «بام ایران» به شبکه ریلی به کجا رسید؟

شهرکرد- پروژه ریلی مبارکه - سفیددشت - شهرکرد در حالی ۱۰ ساله شده است که مسئولان در جدیدترین وعده از اتصال بام ایران به شبکه ریلی طی سال آینده خبر می‌دهند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: کلنگ آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن مبارکه- سفیددشت- شهرکرد به‌عنوان بخشی از قطعه سوم پروژه راه‌آهن اصفهان- چهارمحال بختیاری- خوزستان در تاریخ ۲۸ تیرماه سال ۹۰ با حضور علی نیکزاد وزیر مسکن و شهرسازی وقت به زمین زده شد.

علی نیکزاد در مراسم کلنگ زنی طرح پروژه راه چهارمحال و بختیاری در منطقه سفیددشت احداث پروژه راه‌آهن اصفهان- چهارمحال و بختیاری- خوزستان را ازجمله طرح‌های بزرگ کشور در راستای اتصال مرکز این استان به شبکه ریلی اعلام کرد.

این پروژه در حالی توسط وزیر مسکن و شهرسازی وقت جزو پروژه‌های مهم دولت عنوان و اعلام شد که تا پایان سال ۹۱ به بهره‌برداری برسد که هنوز این پروژه نیمه‌تمام است و در آستانه رسیدن به سن ده‌سالگی قرار دارد.

اتصال «بام ایران» به شبکه ریلی به کجا رسید؟

پروژه راه‌آهن مبارکه - شهرکرد ۵۷ درصد پیشرفت دارد

حسینعلی مقصودی امروز پنج‌شنبه در جریان بازدید خبرنگاران و نمایندگان خبرگزاری‌های این استان از پروژه راه‌آهن مبارکه - سفیددشت - شهرکرد پیشرفت کلی پروژه راه‌آهن را ۵۷ درصد اعلام کرد.

وی گفت: این پروژه شامل چهار قطعه بوده و از سال ۹۱ شروع‌شده، اما تا سال ۹۷ پیشرفت و اعتبار قابل‌توجهی نداشته است.

مقصودی اعتبار هزینه شده این پروژه را ۴۵۰ میلیارد تومان عنوان کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری افزود: راه‌آهن استان برای تکمیل، نیازمند حدود دو هزار میلیارد تومان اعتبار بوده که ۴۰۰ میلیارد تومان آن برای تکمیل زیرسازی است.

سال آینده مردم چهارمحال و بختیاری از راه‌آهن بهره‌مند می‌شوند

وی ادامه داد: با روند مناسبی که این پروژه دارا است؛ زیرسازی آن تا پایان سال جاری به اتمام می‌رسد و در صورت تأمین اعتبار، سال آینده مردم استان چهارمحال و بختیاری از این زیرساخت مهم ارتباطی بهره‌مند می‌شوند.

اتصال «بام ایران» به شبکه ریلی به کجا رسید؟

مدیر پروژه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در راه‌آهن مبارکه سفیددشت شهرکرد هم به مشخصات فنی پروژه اشاره کرد و گفت: طول کل خط راه‌آهن ۹۰ کیلومتر و حدود ۴۰ درصد مسیر کوهستانی است.

داوود پرویزی افزود: سال ۹۷ قطعه یک و سال ۹۸ نیز تکمیل قطعه دو و احداث قطعه سه و چهار به دو پیمانکار سپرده شد و هم‌اکنون با پیشرفت خوب در حال اجرا است.

وی گفت: این خط ریلی دارای ۱۵ تونل کوچک و بزرگ، جمعاً به طول ۵۲۰۰ متر است.

۷۰ درصد از حفاری تونل‌ها انجام‌شده است

وی ادامه داد: ۷۰ درصد از حفاری تونل‌ها انجام‌شده و آنچه از حفاری باقی‌مانده، مربوط به تونل‌های کوچک بوده و زمان‌بر نیست.

اتصال «بام ایران» به شبکه ریلی به کجا رسید؟

مدیر پروژه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در راه‌آهن مبارکه سفیددشت شهرکرد همچنین خط ریلی مبارکه - سفیددشت - شهرکرد را دارای بالاترین استانداردهای موجود راه‌آهن خواند و گفت: درمجموع ۳۵۰۰ متر پل بزرگ در مسیر طراحی‌شده است که ۱۷۰۰ متر در قطعه اول و مابقی آن در قطعه دوم پروژه هستند.

احجام سنگین و زمان‌بر این خط ریلی انجام‌شده است

پرویزی همچنین گفت: خوشبختانه احجام سنگین و زمان‌بر این خط ریلی انجام‌شده و باقی‌مانده پروژه علیرغم رقم اعتباری قابل‌توجه، ازنظر زمانی طولانی نخواهد بود.

وی به اشتغال راه‌آهن استان نیز اشاره کرد و افزود: این پروژه برای ۲۰۰۰ نفر به‌صورت مستقیم ایجاد اشتغال کرده که در قطعات مختلف مشغول به کار هستند و ۵۰ درصد آن‌ها نیروهای بومی منطقه هستند.

وی اشتغال غیرمستقیم خط راه‌آهن را هم حدود ۲۰۰۰ نفر عنوان کرد.

بنابراین گزارش، تسریع در اجرای پروژه اتصال چهارمحال و بختیاری به شبکه ریلی کشور زمینه شتاب در مسیر توسعه استان را فراهم و این استان را با توجه به توانمندی‌های خود به یکی از قطب‌های سرمایه‌گذاری در کشور تبدیل می‌کند.

کد خبر 5295370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha