سازمان فضایی ایران منتشر کرد؛

رصد غلظت ۳ گاز آلاینده با فناوری سنجش از دور

رصد غلظت ۳ گاز آلاینده با فناوری سنجش از دور

سازمان فضایی ایران نتایج پایش میانگین غلظت دی اکسید نیتروژن، گوگرد و مونوکسید کربن کشور و برخی از استان‌ها با استفاده از فناوری سنجش از دور را منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، فناوری سنجش از دور با بکارگیری تصاویر ماهواره‌ای، توانایی اندازه گیری عناصر موجود در اتمسفر را دارد. بر این اساس‬ با استفاده‬ از‬ این فناوری‬، ‬ اندازه گیری میزان گازهای آلاینده‬ NO۲،‬ SO۲‬ و‬ CO‬ در‬ اتمسفر مربوط به نیمه اول‬ شهریور‬ماه‬ جاری‬ انجام‬ شده‬ است.

سامانه پایش ماهواره‌ای آلودگی در سطح کشور (آفاق) توسط سازمان فضایی ایران و با بهره گیری از توانمندی بخش خصوصی توسعه داده شده است.

در این گزارش نتایج پایش ماهواره‌ای میانگین غلظت دی اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد و مونوکسید کربن کشور و استان‌های تهران، اصفهان، بوشهر و قزوین در نیمه اول شهریور ماه (۱ تا ۱۵ شهریور ۱۴۰۰) ارائه شده است.

‏با پردازش تصاویر ماهواره Sentinel-۵p میانگین غلظت آلاینده دی اکسید نیتروژن (NO۲)، گوگرد (SO۲) و مونوکسید کربن (CO) در نیمه اول شهریور ۱۴۰۰ برای کل کشور و استان‌های تهران، اصفهان، بوشهر و قزوین اندازه گیری شده است.

رصد غلظت ۳ گاز آلاینده با فناوری سنجش از دور

در نمودار زیر مقدار میانگین روزانه غلظت دی اکسید نیتروژن از تاریخ ۱ تا ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ نمایش داده شده است. میانگین روزانه آلاینده NO۲ در استان‌های تهران، بوشهر و قزوین بیشتر از میانگین کل کشور بوده و میانگین روزانه آلاینده NO۲ استان اصفهان تقریباً برابر با میانگین روزانه کشوری بوده است.

رصد غلظت ۳ گاز آلاینده با فناوری سنجش از دور

در نمودار زیر مقدار میانگین روزانه غلظت دی اکسید گوگرد از تاریخ ۱ تا ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ نمایش داده شده است. مطابق این نمودار میانگین روزانه آلاینده SO۲ در استان بوشهر، قزوین و تهران بیشتر از میانگین کل کشور و در استان اصفهان تقریباً برابر با میانگین روزانه کشور بوده است.

رصد غلظت ۳ گاز آلاینده با فناوری سنجش از دور

در نمودار زیر مقدار میانگین روزانه غلظت مونوکسید کربن از تاریخ ۱ تا ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ نمایش داده شده است. همانطور که در این نمودار قابل مشاهده است میانگین روزانه آلاینده CO در استان بوشهر بیشتر از میانگین کل کشور بوده و میانگین روزانه آلاینده CO در استان‌های تهران تقریباً برابر با میانگین روزانه کشور و در استان قزوین و اصفهان کمتر از میانگین روزانه کشور است.

رصد غلظت ۳ گاز آلاینده با فناوری سنجش از دور

کد خبر 5301262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha