۲۲ شهریور ۱۴۰۰، ۱۴:۱۶

با تمرکز بر پرونده ایران؛

نشست فصلی شورای حکام آژانس آغاز شد

نشست فصلی شورای حکام آژانس آغاز شد

شورای حکام آژانس در حالی نشست فصلی خود را در شهر وین آغاز کرد که روز گذشته مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی برای رفع برخی مسائل، سفری به ایران داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین آغاز شد. راستی‌آزمایی و نظارت در ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و همچنین توافق پادمانی «اِن‌پی‌تی» با ایران از محورهای این نشست خواهد بود.

نمایندگی روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در این باره اعلام کرد: جلسه ماه سپتامبر (ماه فعلی میلادی) شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آغاز شده است. دستور کار آن شامل موضوعات ایمنی هسته‌ای، امنیت هسته‌ای، استفاده صلح‌آمیز از اتم، راستی‌آزمایی و نظارت بر ایران، به کارگیری پادمان‌ها و سیاست‌های شخصی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌شود.

این نشست پس از سفر روز گذشته رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران برگزار می شود.

پیشتر، میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در نهادهای بین المللی مستقر در وین، این سفر را موفقیت آمیز تعبیر کرده و گفته بود که شورای حکام از نتیجه آن استقبال خواهد کرد.

در سفر گروسی به ایران، دو طرف بر سر تعویض کارت‌های حافظه دوربین‌های نظارتی به توافق رسیدند.

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رافائل گروسی، ضمن اعلام این مطلب گفت که به زودی یک هیات از آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران خواهد آمد تا اقدامات فنی برای تعویض کارت‌های حافظه را انجام دهد. به گفته وی، کارت‌های قدیمی در ایران «نگهداری و پلمپ می‌شود» و کارت‌های جدید نیز در دوربین‌ها نصب خواهند شد.

سفر گروسی در حالی انجام شد که وی پیشتر از بابت عدم پاسخگویی ایران به اتهام وجود موارد رادیواکتیو در برخی سایت های از پیش اعلام نشده و همچنین عدم دسترسی به تجهیزات نظارتی آژانس ابراز نگرانی کرده بود.

طرح این ادعاها موجب شد تا ایران بار دیگر به آژانس درباره لزوم رعایت اصل بی طرفی هشدار بدهد.

کد خبر 5303750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha