وزیر خارجه لبنان:

هیچ کسی از عربستان، امارات و بحرین با بیروت تماس نگرفته است

هیچ کسی از عربستان، امارات و بحرین  با بیروت تماس نگرفته است

وزیر خارجه لبنان از تلاش این کشور برای رفع تنش با عربستان از طریق گفت‌وگو خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، «عبدالله بوحبیب»، وزیر خارجه لبنان از تلاش این کشور برای رفع تنش با عربستان از طریق گفت‌وگو خبر داد.

به تازگی روابط عربستان و لبنان بر سر اظهارات وزیراطلاع رسانی دولت بیروت و محکومیت تجاوز علیه مردم یمن دچار تنش شده است. جرج قرداحی، وزیر اطلاع رسانی لبنان که مجری شناخته شده در جهان عرب است، در برنامه‌ای تلویزیونی با «بیهوده» خواندن جنگ عربستان سعودی علیه یمن، از نیروهای جنبش انصارالله یمن حمایت کرده بود.

وزیر خارجه لبنان در این ارتباط عنوان کرد که هیچ درخواست رسمی از وزیر اطلاع رسانی لبنان برای استعفا نشده و این بحران پیچیدگی‌های زیادی دارد، هرچند جرج قرداحی از مصلحت لبنان باخبر است.

عبدالله بوحبیب درباره احتمال استعفای دولت لبنان هم گفت: نجیب میقاتی بارها تاکید کرده است که دولت هرگز استعفا نمی‌دهد و ما به رسیدگی به بحران ادامه خواهیم داد، دولت در تلاش است تا با حفظ منافع لبنان و دوستی آن با کشورهای عربی حوزه خلیج (فارس)، بحران را حل کند.

به گفته وزیر خارجه لبنان، سلب اعتماد پارلمان از دولت در شرایط فعلی منتفی است و سخنان قرداحی که عربستان به آن استناد کرده مربوط به یک ماه قبل از انتصاب او به عنوان وزیر اطلاع رسانی لبنان بوده است و ما در لبنان هرگز روابط خود را با کشورهای برادر عربی که سفرای خود را از بیروت خارج کرده‌اند، قطع نخواهیم کرد.

وزیرخارجه لبنان این را نیز افزود که هنوز هیچ کسی از عربستان، امارات و بحرین در خصوص مساله کنونی با بیروت تماس نگرفته است و ما نمی‌پذیریم که لبنان بر خلاف منافع عربستان عمل کند و همه مشکلات از طریق گفت‌وگو حل می‌شود.

بوحبیب در ادامه سخنانش درباره موضع آمریکا و فرانسه نسبت به دولت میقاتی هم گفت: واشنگتن از میقاتی خواسته است که استعفا ندهد و پاریس هم به دولت فعلی پایبند است.

آنچه باعث شده که سعودی‌ها نسبت به گفته‌های قرداحی حساسیت بیشتری به خرج دهند، جایگاه او به عنوان یک مسئول رسمی عرب و تصدی پست وزارت اطلاع رسانی کشور لبنان از جانب وی است.

این حساسیت از آنجا دو چندان می‌شود که لبنان با توجه به بافت ویژه آن همواره از اهمیت زیادی برای سعودی‌ها برخوردار بوده است و آنها در طول سالهای گذشته به شیوه‌های مختلفی برای دخالت در امور داخلی این کشور و برهم زدن توازن داخلی آن با جانبداری از یک یا چند گروه سیاسی علیه دیگر گروه‌ها تلاش کرده و همزمان نیز کوشیده‌اند تا با پرداخت هزینه‌های هنگفت مالی و تقویت نفوذ رسانه‌ای، وجهه خود را خوب جلوه دهند و دخالت‌های خود را حمایت از ملت لبنان معرفی کنند.

با این حال بیانیه وزارت خارجه عمان پس از آن صادر شده که عربستان سعودی جمعه گذشته به سفیر لبنان در این کشور ۴۸ ساعت مهلت داد تا خاک این کشور را ترک کرده و واردات تمامی کالاهای لبنانی به این کشور را نیز متوقف کرد. ریاض همچنین سفیرش در بیروت را فرا خوانده است.

بحرین هم به تبعیت عربستان سعودی، از سفیر لبنان خواسته ظرف ۴۸ ساعت، این کشور را ترک کند. هفته گذشته، کشورهای مختلف عربستان سعودی، بحرین، امارات و کویت سفرای لبنان را فراخوانده بودند.

جنبش حزب الله لبنان ضمن حمایت از مواضع وزیر اطلاع‌رسانی در محکومیت تجاوز عربستان سعودی به یمن گفت که هر گونه درخواست برای برکناری وی را رد می‌کند.

کد خبر 5339810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha