۱۹ آبان ۱۴۰۰، ۱۳:۴۲

استاندار آذربایجان غربی:

ظرفیت مناطق روستایی آذربایجان غربی شناسایی شود

ظرفیت مناطق روستایی آذربایجان غربی شناسایی شود

ارومیه - استاندار آذربایجان غربی مناطق روستایی استان را از جمله مزیت های استان در حوزه افزایش درآمد و اشتغال عنوان کرد و گفت: ظرفیت مناطق روستایی استان شناسایی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدصادق معتمدیان ظهر چهارشنبه در دیدار با رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، افزود: ایجاد کارگاه‌های کوچک تولیدی در مناطق روستایی بر اساس ظرفیت‌های هر روستا و جلوگیری از خام فروشی می‌تواند زمینه افزایش درآمد خانوارهای روستایی و ایجاد فرصت‌های اشتغال را برای جوانان روستایی فراهم کند.

استاندار آذربایجان غربی، با قدردانی از تلاش کارشناسی برای تنظیم سند آمایش سرزمینی استان آذربایجان غربی، این سند را یکی از مهمترین اسناد بالادستی برای شتاب بخشیدن به توسعه استان عنوان کرد و گفت: تمامی طرح‌ها و برنامه‌های استان باید بر اساس این سند تدوین شود.

طرح‌های عمرانی بر مبنای سند آمایش سرزمینی در آذربایجان غربی اجرا شوند

معتمدیان از مدیران دستگاه‌های اجرایی استان خواست تا با نگاه ویژه به سند آمایش سرزمینی استان آذربایجان غربی، اجرای طرح‌ها و پروژه‌های خود را بر مبنای این سند برنامه ریزی کنند.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالقوه استان در حوزه‌های مختلف، ادامه داد: تا کنون از این ظرفیت‌ها برای شتاب بخشیدن به روند توسعه استان به نحوه شایسته، استفاده نشده است.

معتمدیان به نقش تأثیر گذار منطقه آزاد تجاری ماکو به عنوان یکی از بزرگترین مناطق آزاد تجاری جهان در تبدیل شدن استان به هاب اقتصادی نیز اشاره کرد و افزود: باید از تمامی ظرفیت‌های این منطقه برای ایجاد فرصت‌های اشتغال و جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی بیشتر استفاده شود.

ضرورت اقتصادی کردن زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی و هوایی در آذربایجان غربی

وی اقتصادی کردن زیر ساخت‌های حمل و نقل ریلی و هوایی برای استفاده تجار و بازرگانان را ضروری دانست و گفت: مشوق‌های سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران و حضور آنان در مناطق مختلف استان طراحی می‌شود.

استاندار آذربایجان غربی هم مرز بودن استان با سه کشور را از جمله مزیت‌ها و پیش ران‌های توسعه تجارت و تبدیل شدن استان به عنوان یکی از استان‌های مهم کشور در حوزه ترانزیت و تجارت بین الملل عنوان کرد و افزود: ایجاد فرصت‌های سرمایه گذاری و منافع مشترک با کشورهای منطقه زمینه ایجاد امنیت فراگیر و افزایش ارتباطات منطقه‌ای را افزایش خواهد داد.

معتمدیان ظرفیت‌های استان در حوزه‌های مختلف را بی نظیر دانست و گفت: استان زمینه تبدیل شدن به هاب بزرگ اقتصادی و تجاری در منطقه را دارد و سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی زمینه مطالعات کارشناسی در این زمینه را آغاز کند.

وی ایجاد شهرک‌های گلخانه‌ای، حذف دلال‌ها و واسطه‌ها از چرخه تولید تا بازار، تغییر الگوی کشت، استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای برای توسعه کشاورزی، رفع موانع و مشکلات پیش روی تولید کنندگان محصولات استراتژیک استان از جمله سیب را مورد تاکید قرار داد.

سند آمایش سرزمینی نقشه راه ۲۰ سال آینده آذربایجان غربی را ترسیم می‌کند

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی در این دیدار با ارائه گزارشی از روند تدوین سند آمایش سرزمینی استان، گفت: در قالب این سند بالادستی که به تصویب شورای عالی آمایش کشور رسیده است، شرح جامعی از استان، تحلیل وضع موجود، ملاحظات مختلف در بخش‌های متنوع با توجه به ویژگی‌های استان در حوزه‌های اقتصاد کلان، سیاست، فرهنگ، اقتصاد و محیط زیست تدوین شده است.

ناصر حضرتی با اشاره به اینکه در تدوین سند آمایش سعی شده نظرات تمامی گروه‌های مدیریتی و کارشناسی جلب شود، ادامه داد: در سند آمایش به عنوان یک سند بالادستی، قابلیت‌ها، محدودیت‌ها و نقشه راه استان برای ۲۰ سال آینده ترسیم شده است و وضعیت توسعه کشورهای همسایه واستان های همجوار نیز مورد توجه قرار گرفته است.

طرح آمایش سرزمین از جمله اسناد بالادستی است که در راستای شناسایی ظرفیت‌ها، قابلیت‌ها و نیازهای هر منطقه برای توسعه و شکوفایی تدوین می‌شود و نقشه راه توسعه به شمار می‌رود.

کد خبر 5348540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha