۱۵ دی ۱۴۰۰، ۸:۵۰

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

«زرنگار» را ابداع کردم تا هنر محدود به قلم و رنگ و جوهر نباشد

«زرنگار» را ابداع کردم تا هنر محدود به قلم و رنگ و جوهر نباشد

زینب سادات عارفی (محبوب) هنرمند پیشکسوت که نمایشگاه آثارش با عنوان «زرنگار» در فرهنگسرای نیاوران برپا بود، درباره این آثار توضیحاتی ارائه کرد.

زینب سادات عارفی (محبوب) هنرمند پیشکسوت که نمایشگاه آثارش با عنوان «زرنگار» در فرهنگسرای نیاوران برپا بود، درباره این آثار به خبرنگار مهر گفت: «زرنگار» را ابداع کردم تا هنر محدود به قلم و رنگ و جوهر نباشد. نخ و سوزن ابزار بیان هنری من است و الهامات و احساساتم را با مصالح طبیعی بر بوم سیاه نقش می‌زنم.

وی همچنین بیان کرد: در این نمایشگاه حدود ۶۰ اثر شامل ۱۳ اثر خطوط و آثار خوشنویسی که با شیوه زرنگار اجرا شده‌اند، ۲۲ اثر با نقوش اسلیمی و ختایی و ۲۵ اثر با مرکزیت پارچه‌های فاخر ایرانی به نمایش درآمدند.

عارفی در توضیح خلق این آثار گفت: هر قطعه از پارچه‌های دستباف ایران زمین، یک اثر هنری ارزشمند از گذشتگان ما است که باید با نگاهی دقیق به هنر انگشتان و سوی چشم پدیدآورندگان آنها، باید لذت برد و دست مریزاد گفت. با این نگرش، پارچه‌های قدیمی از صندوقچه‌های خانوادگی بیرون آمد و از مجموعه‌داران خریداری شد و طی ۱۵ سال، با نقوش اسلیمی و ختایی به زرنگاری آراسته شدند تا این آثار بازماندگان از هنر پیشینیان، مورد توجه قرار گیرند.

«زرنگار» را ابداع کردم تا هنر محدود به قلم و رنگ و جوهر نباشد

زینب سادات عارفی (محبوب) یکم بهمن ۱۳۳۶ در تهران متولد شد. او دارای درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و بیش از ۵۰ سال در هنر دوخت‌های سنتی و ایرانی سابقه فعالیت دارد. وی در بسیاری از نمایشگاهای داخلی و خارجی و جشنواره‌های بین‌المللی شرکت داشته و ارائه اثر کرده است.

نمایشگاه «زرنگار» از سوم تا دهم دی ماه در فرهنگسرای نیاوران در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت. محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه جمعی از مدیران و هنرمندان پیشکسوت روز چهارشنبه ۸ دی ماه ۱۴۰۰ از این نمایشگاه فرهنگسرای نیاوران بازدید کردند.

کد خبر 5392204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha