۲ اسفند ۱۴۰۰، ۲۳:۴۶

آخرین تحولات اوکراین؛

دستور پوتین برای ورود ارتش روسیه به شرق اوکراین

دستور پوتین برای ورود ارتش روسیه به شرق اوکراین

تحولات اوکراین امشب وارد مرحله جدیدی شده و به نظر می رسد احتمال درگیری ها جدی تر باشد،بویژه آنکه پوتین پس از به رسمیت شناختن استقلال دونتسک و لوهانسک، دستور ورود به شرق اوکراین را صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آخرین تحولات و رویدادهای مربوط به بحران اوکراین به شرح زیر است:

۵:۴۸ آمریکا دستور خروج دیپلمات‌هایش از اوکراین را صادر کرد

در پی به رسمیت شناختن استقلال دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین از سوی روسیه، ایالات متحده اعلام کرد که تمام کارکنان سفارت این کشور در اوکراین را به دلایل امنیتی به لهستان منتقل می‌کند.

بلومبرگ به نقل از منابع مطلع گزارش داد که دولت بایدن به تمام کارکنان باقیمانده وزارت خارجه آمریکا در اوکراین دستور داده است این کشور را ترک کنند.

۵:۰۲ درخواست برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت درباره تحولات اوکراین

منابع دیپلماتیک از درخواست برای برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل درپی به رسمیت شناختن استقلال دونتسک و لوهانسک از سوی روسیه خبر دادند.‌

ایالات متحده آمریکا، فرانسه، انگلیس، ایرلند و آلبانی از جمله کشورهایی هستند که با استناد به نامه اوکراین به سازمان ملل متحد خواستار برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت شده اند.

۴:۳۶ واکنش دبیرکل سازمان ملل به اقدام روسیه درباره اوکراین

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد از اقدام روسیه در به رسمیت شناختن استقلال دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین انتقاد کرد.

دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای گفت که این تصمیم روسیه نقض حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین است و با منشور سازمان ملل مغایرت دارد.

۴:۰۴ زلنسکی: اقدام روسیه نقض حاکمیت اوکراین بشمار می‌رود

دستور پوتین برای ورود ارتش روسیه به شرق اوکراین

رئیس جمهور اوکراین بامداد سه شنبه در سخنانی اقدام مسکو در به رسمیت شناختن استقلال دونتسک و لوهانسک را نقض حاکمیت کی یف برشمرد و گفت: گفت: ما منتظر گام‌های قاطع و آشکار از سوی متحدان خود برای حمایت از اوکراین هستیم.

۰۳:۴۸ ورود دو کاروان نظامی روسیه به دونتسک و لوهانسک

برخی خبرگزاری‌ها اعلام کرده اند دو کاروان نظامی روسیه با عبور از مرز شرق اوکراین، وارد جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک شدند.

۳:۳۸ انگلیس روز سه شنبه روسیه را تحریم خواهد کرد

وزیر امور خارجه انگلیس اعلام کرد: روز سه شنبه تحریم‌های جدیدی علیه روسیه در پاسخ به نقض قوانین بین المللی و حمله به حاکمیت اوکراین اعلام خواهیم کرد.

۲:۳۱ پیشنهاد دولت آمریکا؛ زلنسکی در صورت حمله روسیه به اوکراین از پایتخت خارج شود

مقامات دولت بایدن با دولت اوکراین در مورد خروج ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین از پایتخت در صورت حمله روسیه گفتگو کرده‌اند. بر اساس اظهار دو منبع آگاه، او احتمالاً در لویو (شهری در ۵۰ مایلی مرز لهستان) ساکن خواهد شد.

۰۱:۳۹ دستور پوتین برای ورود ارتش روسیه به شرق اوکراین

دستور پوتین برای ورود ارتش روسیه به شرق اوکراین

پوتین به وزارت دفاع روسیه دستور داد تا از حفظ صلح در جمهوری خلق دونستک و لوهانسک توسط نیروهای مسلح روسیه اطمینان حاصل کند.

برخی رسانه‌های غربی با انتشار ویدیوهایی مدعی شدند اولین یگان‌های ارتش روسیه در حال ورود به جمهوری‌های خودخوانده «دونتسک» و «لوهانسک» هستند.

در احکامی که پوتین صادر کرده آمده است که نیروهای مسلح روسیه برای برقراری صلح، وارد مناطق دونتسک و لوهانسک، در شرق اوکراین شوند.

۰۱:۳۲ کاخ سفید: برای واکنش فوری به اقدام روسیه درباره اوکراین آمادگی داریم

کاخ سفید اعلام کرد که انتظار اقدام روسیه در به رسمیت شناختن استقلال دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین را داشته و برای واکنش فوری در این زمینه آمادگی دارد.

کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا دستوری اجرایی را صادر خواهد کرد که به موجب آن هرگونه مبادلات تجاری یا مالی با دونتسک و لوهانسک تحریم خواهد شد.

در بیانیه کاخ سفید آمده است: ما به زودی اقدامات بیشتری را درباره نقض آشکار تعهدات بین المللی از سوی روسیه اعلام خواهیم کرد. این اقدامات از تدابیر اقتصادی سریع که با هماهنگی متحدان خود در صورت حمله روسیه به اوکراین مهیا شده، جداست.

۰۰:۵۲ گفتگوی تلفنی بایدن با رئیس جمهور فرانسه و صدراعظم آلمان

دستور پوتین برای ورود ارتش روسیه به شرق اوکراین

کاخ سفید از گفتگوی تلفنی جداگانه «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا با «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه و «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان در پی به رسمیت شناختن استقلال مناطق دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین از سوی روسیه خبر داد.

۰۰:۴۵ دستور اجرایی بایدن برای تحریم مبادلات تجاری با دونتسک و لوهانسک

کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا دستوری اجرایی را صادر خواهد کرد که به موجب آن هرگونه مبادلات تجاری یا مالی با دونتسک و لوهانسک تحریم خواهد شد.

در بیانیه کاخ سفید آمده است: ما به زودی اقدامات بیشتری را درباره نقض آشکار تعهدات بین المللی از سوی روسیه اعلام خواهیم کرد. این اقدامات از تدابیر اقتصادی سریع که با هماهنگی متحدان خود در صورت حمله روسیه به اوکراین مهیا شده، جداست.

کاخ سفید همچنین از رایزنی نزدیک با متحدان و شرکای آمریکا از جمله اوکراین درباره اقدامات بعدی خبر داد.

کاخ سفید افزود: ما انتظار چنین اقدامی از سوی روسیه را داشتیم و برای واکنش فوری به آن آمادگی داریم.

۰۰:۳۱ ناتو: از تمامیت ارضی اوکراین حمایت می‌کنیم

دستور پوتین برای ورود ارتش روسیه به شرق اوکراین

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو گفت: به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های دونباس توسط روسیه را محکوم کرده و از تمامیت ارضی اوکراین حمایت می‌کنیم.

۰۰:۰۵ قیمت نفت به بشکه‌ای ۹۶ دلار رسید

اقدام رئیس جمهور روسیه در به رسمیت شناختن استقلال جدایی طلبان اوکراینی باعث آشفتگی در بازار انرژی شده است. در حالی که روز دوشنبه گزارش رسید قیمت گاز در اروپا دو درصد افزایش پیدا کرده است بهای نفت خام نیز پس از امضای ولادیمیر پوتین به ۹۶ دلار در هر بشکه رسید که یک رکورد تازه در طول سالهای گذشته به شمار می‌رود.

۲۳:۵۵ زلنسکی: با بایدن صحبت کردم

رئیس جمهور اوکراین در واکنش به اقدام مسکو در به رسمیت شناختن استقلال دو منطقه دونتسک و لوهانسک، گفت که با «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا درباره تحولات اخیر رایزنی کرده است.
«ولودیمیر زلنسکی» همچنین افزود که شورای امنیت ملی اوکراین نشستی را برای بررسی تحولات اخیر برگزار خواهد کرد.

۲۳:۴۳ واکنش سوریه، ونزوئلا و جمهوری چچن

در پی اعلام ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه مبنی بر به رسمیت شناختن استقلال مناطق دونتسک و لوهانسک از سوی مسکو، کشورهای سوریه، ونزوئلا و جمهوری چچن، استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک را به رسمیت شناختند.

همچنین کشورهای کوبا و صربستان و جنبش انصارالله یمن پس از روسیه استقلال دونتسک و لوهانسک، دو استان شرقی در منطقه دونباس را به رسمیت شناختند.

۲۳:۳۵ واکنش مقامات اروپایی

«بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس در سخنانی گفت که به رسمیت شناختن استقلال دو منطقه دونتسک و لوهانسک نقض تمامیت ارضی اوکراین است.

«اورسولا فون درلاین» رئیس کمیساریای اروپا هم با اتخاذ موضعی مشابه این اقدام را نقض قوانین بین المللی و حاکمیت اوکراین برشمرد.

«جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم گفت: اتحادیه اروپا و متحدانش به شکل یکپارچه و قاطع به تصمیمات پوتین واکنش نشان خواهند داد.

لتونی از اتحادیه اروپا خواست فوراً تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کند.

نخست‌وزیر لهستان خواستار نشست فوق‌العاده اتحادیه اروپا برای بررسی تحریم روسیه شد.

کشورهای حوزه بالتیک هم خواستار تحریم‌های سریع اتحادیه اروپا علیه روسیه شدند.

۲۲:۴۹ پوتین استقلال دونتسک و لوهانسک را به رسمیت شناخت
دستور پوتین برای ورود ارتش روسیه به شرق اوکراین

رئیس جمهور روسیه شامگاه دوشنبه در سخنانی گفت که اوضاع در منطقه دونباس در شرق اوکراین به مرحله بحرانی و دشواری رسیده است.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه شامگاه دوشنبه در سخنانی تلویزیونی گفت: این جوزف استالین بود که اوکراین را آزاد کرد و برخی اراضی را برای تشکیل دولت به آن داد و اوکراین بخشی جدایی ناپذیر از تاریخ ما است. رئیس جمهور روسیه ادامه داد: اوکراین برای ما نه تنها یک کشور همسایه است بلکه ما دارای فرهنگ و دین مشترکی هستیم و در آنجا اقوام داریم. اوکراین معاصر به شکل کنونی خود توسط روسیه و پس از انقلاب ۱۹۱۷ تشکیل شد.

پوتین همچنین با بیان اینکه اوضاع در منطقه دونباس به مرحله حاد و دشواری رسیده است، افزود: منطقه دونباس از حاکمیت روسیه خارج شده و به حاکمیت اوکراین منتقل گردید.

رئیس جمهور روسیه ادامه داد: کمک‌هایی که روسیه از سال ۱۹۹۱ تا ۲۰۱۰ به اوکراین اعطا کرده است بالغ بر بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار است. اوکراین همواره از همکاری با روسیه بهره می برده و به هیچیک از تعهدات خود عمل نکرده است. اوکراین در گذشته گاز روسیه را سرقت می‌کرد و از برگه انرژی برای باجگیری از روسیه استفاده می‌کرد.

پوتین افزود: رهبران اوکراین نتوانستند دولتی حقیقی برپا نمایند و این امر به تکیه کردن آنها به کشورهای بیگانه همچون ایالات متحده آمریکا منجر گردید. این نیروهای بیگانه هستند که امور اوکراین در تمام سطوح را مدیریت می‌کنند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تهدید کرد که تصمیم احتمالی پوتین مبنی بر به رسمیت شناختن استقلال مناطقی از شرق اوکراین، با پاسخ قاطع و یکپارچه غرب مواجه خواهد شد.، جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه خواست از به رسمیت شناختن جمهوری‌های خودخوانده شرق اوکراین خودداری کند.

بورل مدعی شد امنیت اوکراین به منزله امنیت اتحادیه اروپا است و او با نگرانی نشست شورای امنیت ملی روسیه را دنبال می‌کند. وی همچنین گفت اتحادیه اروپا و شرکایش آماده هستند که به این اقدام روسیه واکنشی قاطعانه نشان دهند.

وزیر خارجه روسیه می‌گوید: برلین باید کی یف را برای اتخاذ موضعی سازنده تر تحت فشار قرار دهد و این کشور را مجاب به پایبندی به پیمان مینسک کند. سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در گفتگو با آنالنا بائربوک همتای آلمانی تاکید کرد که تنها راه فرونشاندن بحران اوکراین، پایبندی به توافق مینسک است. وی از دولت برلین خواست که رهبری اوکراین را برای اتخاذ موضعی سازنده تر تحت فشار قرار دهد. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه امروز دوشنبه چشم انداز توافق مینسک را تیره تلقی کرد. وی قرار است تا ساعاتی دیگر درباره به رسمیت شناختن جمهوری‌های روس تبار شرق اوکراین، اعلام نظر کند.

فرانسه: پاریس جمعه میزبان لاوروف است

گفته می‌شود که در ادامه تلاش برای رفع دیپلماتیک بحران اوکراین، وزیر خارجه روسیه روز جمعه به دعوت همتای فرانسوی، به پاریس خواهد رفت.

وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد که سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه دعوت ژان ایو لودریان همتای فرانسوی را برای سفر به پاریس پذیرفته است. این دیدار که برای روز جمعه تدارک دیده شده شامل مشورت‌ها در راستای مقدمه چینی برای دیدار احتمالی میان رؤسای جمهور روسیه و آمریکا است.پیشتر هم کاخ الیزه اعلام کرده بود که امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه و ولادیمیر پوتین همتای روس درباره برگزاری نشستی پیرامون موضوع اوکراین با یکدیگر به توافق اولیه رسیده‌اند.

کد خبر 5430390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۰۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
      4 0
      چرا آمریکا و کشورهای اروپایی برای الحاق جولان به رژیم‌ جعلی صهیونیستی خفه شده بودند اگر روسیه چنين کاری کرده اکراین تا ۲۰ سال پيش جزئی از روسیه بوده
    • حسن IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
      1 4
      آخرش روسیه حمله نکرد و از روی حسن نیت استقلال دو منطقه اوکراین را به رسمیت شناخت!!!. آفرین بر رسانه های ما که بارها پیش بینی کرده بودند روسیه حمله نمی کند و موضع حمایتی گرفته بودند!!!!!
    • RO ۰۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
      0 0
      شبهه جزیره کریمه هم بخشی از جمهوری روسیه درزمان اتحاد جماهیر شوروی بود که گورباچف خائن ۳۰ سال پیش اونو هدیه داد به اوکراین