۹ اسفند ۱۴۰۰، ۹:۵۱

توسط انتشارات هیلا؛

سومین کتاب محمدعلی دستمالی چاپ شد/«آبی کم جان» در بازار نشر

سومین کتاب محمدعلی دستمالی چاپ شد/«آبی کم جان» در بازار نشر

مجموعه داستان «آبی کم جان» نوشته محمدعلی دستمالی توسط انتشارات هیلا منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مجموعه داستان «آبی کم جان» نوشته محمدعلی دستمالی به تازگی توسط انتشارات هیلا منتشر و راهی بازار نشر شده است.

این کتاب سومین مجموعه داستانی است که از این نویسنده منتشر می شود. دستمالی پیش از این، دو مجموعه داستان «اسبی برای مردن» و «تبعید به بالکنها» را در سال ۸۹ و ۹۷ منتشر کرده است. «آبی کم جان» در برگیرنده ۹ داستان کوتاه از این داستان نویس با این عناوین است: نیشابور که دریا ندارد، کات به چشمان اسب، دندان حضرت اشرف، پچ پچ با دلبر تک سیلابی، باغ یشمی، آبی کم جان، محاکات یک فراری، چشمه را چرا می بری؟، دست دوم.

داستان های این کتاب لحن و روایت های مختلفی دارند که به گفته نویسنده اثر، بیانگر تلاش او برای تجربیات جدید هستند. در داستان «نیشابور که دریا ندارد»، میرزارضا، راوی شیدا و عشقزدهای است که فضای زندگی درونی و بیرونی خود را برای محبوب و معشوق خود به نام ساغر به هم ریخته است، نگاه غریبی دارد که او را از تهران به اطراف و اکناف جهان کشانده است. این داستان، مقام نخست جایزه ادبی فرشته را در سال ٩٨ برای نویسنده اش به ارمغان آورد. داستان «دندان حضرت اشرف» نیز در سال ۹۹ برنده رتبه دوم جایزه صادق هدایت شد و نگاهی سینمایی به زندگی قوام‌السطنه چهره سیاسی مشهور تاریخ معاصر ایران دارد. به این ترتیب که بناست داستان زندگی او در یک سریال تلویزیونی به تصویر کشیده شود.

در داستان «محاکات یک فراری»، راویتی از یک پیوند عاطفی و خاص روایت می شود که در بطن خود، در حال پنهان سازی ابعاد یک قتل است. در «کات به چشمان اسب» هم مخاطب با روایتی از سرخوردگی یک عاشق سینه چاک روبرو می شود که شوق وافرش برای تماشای فیلم سینمایی مشهور پدرخوانده، او را به ورطه غریبی می کشاند. و در داستان «پچ پچ با دلبر تک سیلابی»، تعداد سیلاب اسم آدمها برای قهرمان داستان، رویکردش را در مورد زندگی و ادمها تغییر می دهد

در قسمتی از داستان «دندان حضرت اشرف» از این کتاب می خوانیم:

میرزا گفت: «نترس. به موقع می رسه. داستان واسه من یه جور آلبوم عکسه. داستان که تموم بشه، دونه دونه عکس ها رو می چینم، بعد فاز فیلمنامه و دیالوگ و بعدش هم دکوپاژ.»

امیری، با نگاهی که گویی قانع نشده، زوم کوتاهی روی صورت میرزا کرد و بعد نگاهش متوقف شد روی صفحه ای دیگر. کاغذ را برداشت و بلند خواند: «در شب تاریک تهران، داد می زنند و مشعل در عمارت قوام می اندازند. لاله بلورین دستکار چکسلواکی می شکنند و فرش نفیس کاشان بر آتش می اندازند... این کجای داستانه؟»

گفت: «دوران محمدرضا. شورش نان. مردم گرسنه، می ریزن خونه نخست وزیر رو آتیش می زنن. شاه هم کاری نمی کنه. دوس داره مردم دق دلی شون رو سر نخست وزیر خالی کنن.»

پرسید: «می تونی شخصیت اصلی ها رو کم کنی؟ اون لیستی که دفعه قبل به م دادی خیلی طولانیه.»

با تشر پرسید: «اینا به کدوم هاشون حساسن؟»

گفت: «نه. اینا چیزی نگفته ن هنوز. ولی لیست خیلی طولانیه.»

این کتاب با ۱۱۹ صفحه، شمارگان ۵۵۰ نسخه و قیمت ۳۵ هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 5435443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha