۹ فروردین ۱۴۰۱، ۱۳:۳۶

مهر گزارش می‌دهد؛

ازدحام در اماکن تاریخی و فراموشی کرونا / عادی سازی و سکوت مسئولان

ازدحام در اماکن تاریخی و فراموشی کرونا / عادی سازی و سکوت مسئولان

کرمان – این روزها بین استان‌های مختلف رقابتی در خصوص اعلام اعداد بزرگ‌تر در خصوص جذب گردشگر جریان دارد اما در این میان تنها چیزی که رعایت نمی‌شود دستور العمل های کرونایی است.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: طبق آخرین آمار تا کنون بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مسافر نوروزی وارد استان کرمان شده‌اند که شامل مسافران گذری و ساکن در کرمان هستند و باغ شاهزاده، ارگ بم و حمام گنجعلیخان بیشترین بلیط فروشی را داشته‌اند و بخش قابل توجهی از هتل‌های استان اشغال شده است و ۲ هزار و ۴۱۲ خانوار نیز در مدارس ساکن شده‌اند در کنار آنها بخشی از مسافران نیز در پارک‌ها و بوستانهای کرمان ساکن شده‌اند.

روند حضور مسافران در موج دوم سفرها نیز به کرمان ادامه دارد، طبق آمار هر چند که تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا طی دو روز به صفر رسید و امروز نیز سه نفر فوت کردند اما بیماران سرپایی در کرمان روندی ثابت دارند و امروز تعداد بیماران بستری افزایش یافت.

در رقابتی که برای ثبت آمار بیشتر مسافر و مقایسه با سال‌های قبل راه افتاده و هر روز داغ‌تر می‌شود تنها چیزی که مورد توجه قرار نمی‌گیرد کنترل کرونا و رعایت دستور العمل های بهداشتی است.

در رقابتی که برای ثبت آمار بیشتر مسافر و مقایسه با سال‌های قبل راه افتاده و هر روز داغ‌تر می‌شود تنها چیزی که مورد توجه قرار نمی‌گیرد کنترل کرونا و رعایت دستور العمل های بهداشتی است

به سادگی می‌توان در پمپ‌های بنزین، اماکن رفاهی و اقامتی، معابر عمومی و فروشگاه‌ها متصدیان و مردم بدون ماسک را مشاهده کرد.

برگزاری کنسرت‌های پر جمعیت و فشرده و ازدحام مردمی که بعضاً ماسک نزده‌اند را به سادگی می‌توان دید.

در این میان در اماکن گردشگری به خصوص بازار کرمان، میدان گنجعلیخان، پیاده راه نیمه ساخته تجلی، کاروانسرای گنجعلیخان، باغ شاهزاده، ارگ بم و کویر لوت و … تراکم جمعیتی که هیچ پروتکلی را رعایت نمی‌کنند را نیز دید.

گویی پس از آخرین موج کرونا که موجب فوت هزاران نفر شد این بیماری به کلی محو شده است!

طبق مصوبه ستاد کرونا قرار بود سفرها در کشور برای افرادی که دزهای مصوب واکسن را تزریق کرده‌اند با رعایت دستور العمل های دقیق بهداشتی آزاد شود.

کرونا زیر پوست شهر ادامه دارد

اما عملاً نه مسافران پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند و نه مردم شهر دیگر اعتقادی به این بیماری دارند و همه کرونا را یک سرماخوردگی ساده می‌دانند که پس از چند روز بهبود می‌یابد اما با کمی کنکاش در خانواده‌های کرمانی می‌توان رد و پای کرونا و خانواده‌هایی که دسته جمعی گرفتار این بیماری شده و در خانه‌ها قرنطینه هستند را دید.

ازدحام در اماکن تاریخی و فراموشی کرونا / عادی سازی و سکوت مسئولان

هر چند آزاد شدن مسافرت موجب بهبود وضعیت صنعت گردشگری شده است اما چرخش چرخ‌های صنعت گردشگری نباید با هزینه رها شدن دستور العمل ها و سلامتی عمومی همراه شود.

عدم نظارت جدی بر رعایت دستور العمل ها و عدم تشکیل ستاد کرونا در سال جاری نشان می‌دهد که قرار نیست تا پایان سفرها کنترل جدی در این زمینه انجام شود.

بررسی وضعیت یکی از کلینک های کرمان

روز گذشته خبرنگار مهر سری به یکی از کلینک های درمانی در شهر کرمان در مرکز شهر زد، آنچه که کاملاً مشخص بود مراجعه بالای مردم برای درمان کودکان با تعداد قابل توجه به متخصص کودکان با علائم کرونا داشت.

پزشک متخصص کودکان که نخستین روز کاری را پس از تعطیلات نوروز طی می‌کرد به خبرنگار مهر گفت: امروز با حجم بالای مراجعه مردم برای درمان کودکان با علائم تب، سرفه و اسهال مواجه شده‌ایم.

وی افزود: متأسفانه بسیاری از افرادی که در صف انتظار هستند هم فاقد ماسک هستند و کاملاً شیوع کرونا در بین کودکان مشخص است.

وی گفت: در صورت ادامه روند عدم رعایت دستور العمل های بهداشتی شاهد احتمال شیوع مجدد کرونا امیکرون در جامعه خواهیم بود.

مردم با تراکم بالای جمعیت در کاروانسرای گنجعلیخان و میدان گنجعلیخان در مراسم‌های نوروزی شرکت کرده‌اند

دقیقاً چند خیابان آن سو تر در میدان گنجعلیخان کرمان مراسمی تحت عنوان نوروز گاه در حال برگزاری است که مردم با تراکم بالای جمعیت در کاروانسرای گنجعلیخان و میدان گنجعلیخان در مراسم‌های نوروزی شرکت کرده‌اند.

وضعیت در فضای بسته مثل حمام گنجعلیخان نیز به همین منوال است، مردم از مناطق مختلف به کرمان آمده‌اند و اکثراً فاقد ماسک هستند و هیچکس هم برای استفاده از ماسک به مردم تذکر نمی‌دهد.

رعایت دستور العمل ها ضروری است

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: مهمترین راهکار برای کنترل کرونا رعایت دستور العمل های بهداشتی و رعایت فاصله یک و نیم متری و استفاده از ماسک است.

سعید صحبتی گفت: مردم باید خطر کرونا را جدی بگیرند تا شاهد شیوع مجدد این بیماری نباشیم، هر چند شاخص‌های کنونی از کاهش بیماری در جامعه حکایت دارد اما یک بیمار می‌تواند در تجمعات تعداد بالایی از افراد را بیمار کند و چرخش ویروس در جامعه شدت بگیرد.

مراکز واکسیناسیون تعطیل نیستند

وی همچنین از فعال بودن مراکز تزریق واکسن در کرمان خبر داد و گفت: هیچ مرکز واکسن در استان کرمان تعطیل نیست و خدمات به مردم ارائه می‌شود از مردم می‌خواهیم واکسیناسیون را جدی بگیرند.

آنچه که کاملاً مشخص است این است که گردشگری این روزها بر کرونا سایه افکنده است و امکان سرایت بیماری از توسط مسافرانی که ماسک نمی‌زنند و یا بدون تزریق واکسن سفر کرده‌اند وجود دارد و عدم رعایت فاصله گذاری و ازدحام در مراکز گردشگری به خصوص مراکز مسقف می‌تواند مردم را بعد از سفرها با چالش جدی مواجه کند.

برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی و گردشگری، ازدحام در رستوران‌ها و مراکز تفریحی و حضور مردم بدون ماسک و رعایت فاصله گذاری می‌تواند به پاشنه آشیل سفرهای نوروزی تبدیل شود.

رعایت دقیق دستور العمل های ستاد کرونا باید با نظارتهای جدی تر در دستور کار قرار گیرد و از عادی سازی پرهیز کرد.

کد خبر 5455465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha