۱۰ فروردین ۱۴۰۱، ۱۴:۵۹

امیر عبداللهیان:

امیدوار به تشکیل دولت فراگیر در افغانستان هستیم

امیدوار به تشکیل دولت فراگیر در افغانستان هستیم

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: امیدوار هستیم اجلاس کشورهای همسایه افغانستان یک پیام قوی برای هیئت حاکمه موقت افغانستان داشته باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین امیر عبداللهیان عصر امروز (چهارشنبه) در گفتگویی در تشریح هدف ایران برای حضور در نشست وزرای خارجه همسایگان افغانستان نشست اظهار داشت: نشست کشورهای همسایه افغانستان به ابتکار مشترک تهران و اسلام آباد از حدود ۶ ماه پیش در اسلام آباد به صورت وبیناری کلید خورد و پس از آن در آبان ماه ۱۴۰۰ اولین نشست حضوری را در تهران برگزار کردیم و در آنجا مقرر شد سومین نشست وزرای خارجه همسایه افغانستان را در چین برگزار کنیم.

وی عنوان کرد: تحولات افغانستان برای همه همسایگان از جمله جمهوری اسلامی ایران بسیار اهمیت دارد و ما هنوز شاهد یک وضعیت با ثبات سیاسی در افغانستان نیستیم. امروز همه وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان در شهر تانکشی چین حضور دارند تا در خصوص آینده افغانستان و برون رفت آن از این وضعیت با هم گفتگو و مشورت کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: ما کماکان اصرار داریم یک دولت فراگیر متشکل از نمایندگان همه اقوام افغان در این کشور شکل بگیرد. مسأله رشد تروریسم در افغانستان یکی دیگر از موضوعات مهم است. متأسفانه سرویس‌های امنیتی برخی از کشورها از جمله طرف آمریکایی در سیاست دبل استاندارد و دوگانه خود همانطور که سال‌ها در عراق و سوریه آن را اعمال کرده بود، امروز هم از این روش نادرست استفاده می‌شود.

امیر عبداللهیان افزود: رد پای آمریکا در ارتباط و تقویت داعش در افغانستان دیده می‌شود و ما نگران گسترش تروریسم در افغانستان و وضعیت انسانی مردم در این کشور هستیم و امیدوار هستیم این اجلاس یک پیام قوی ابتدا برای هیئت حاکمه موقت افغانستان داشته باشد تا بدون اتلاف وقت به سمت تشکیل دولت فراگیر بروند و ثانیاً نسبت به وضعیت امنیت در افغانستان گام‌های اساسی برداشته شود تا ناامنی از افغانستان به سمت کشورهای همسایه سرایت نکند.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: البته با استفاده از فرصت این اجلاس دیدارهای دوجانبه ای با وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان و برخی از کشورهای دعوت شده به این اجلاس در چارچوب مناسبات دوجانبه، تحولات منطقه‌ای و تحولات اوکراین و موضوعات مختلف مورد علاقه بحث و تبادل نظر داریم.

کد خبر 5456144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha