وانگ ونبین خبر داد؛

واکنش چین به موضع‌گیری «بایدن» درباره تایوان

واکنش چین به موضع‌گیری «بایدن» درباره تایوان

سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به سخنان «بایدن» مبنی بر احتمال پاسخ نظامی واشنگتن به پکن در صورت حمله به تایوان گفت: آمریکا نباید عزم چین برای حفاظت از تمامیت ارضی خود را دست‌کم بگیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز دوشنبه در واکنش به سخنان «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا مبنی بر احتمال پاسخ نظامی واشنگتن به چین در صورت حمله به تایوان اعلام کرد: چین در مورد موضوعاتی مرتبط با منافع اساسی این کشور مانند حاکمیت و تمامیت ارضی امتیازی نداده و مصالحه ای نیز نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در این خصوص تصریح کرد: تایوان بخشی جدایی ناپذیر از چین بوده و این موضوع کاملا داخلی است. هیچ مداخله خارجی در این باره قابل قبول نیست. آمریکا نباید عزم مردم چین برای حفاظت از حاکمیت و تمامیت ارضی خود را دست کم بگیرد.

«وانگ ونبین» با اشاره به اینکه چین اقدامات لازم را برای تامین حاکمیت و منافع امنیتی خود انجام خواهد داد، گفت: ما از ایالات متحده می‌خواهیم تا به سیاست چین واحد احترام گذاشته و به تعهد خود در عدم حمایت از استقلال تایوان و نیروهای جدایی طلب این جزیره پایبند باشد.

گفتنی است که رئیس جمهور آمریکا امروز در نشست مطبوعاتی با نخست وزیر ژاپن از احتمال مداخله نظامی در صورت حمله چین به تایوان خبر داده بود.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس خبری مشترک امروز دوشنبه خود با «فومیو کیشیدا» نخست وزیر ژاپن اعلام کرد که وی در برابر آنچه به زعم خود تهاجم به تایوان خواند، از این جزیره دفاع خواهد کرد.

بایدن در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چنانچه تایوان مورد تهاجم قرار بگیرد، آیا آمریکا از آن دفاع خواهد کرد، گفت: بله. این مسئله ای است که ما متعهد به انجام آن هستیم. ما با سیاست چین واحد موافقیم و آن را امضا کرده ایم. اما این مسئله که می توان تایوان را با استفاده از زور گرفت، مجاز نیست.

وی همچنین در بخش دیگری از اظهارا خود با اشاره به عملیات نظامی روسیه در اوکراین، ابراز امیدواری کرد که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه بابت این اقدام خود تاوان سنگینی بپردازد.

کد خبر 5497627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • به GB ۰۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      0 0
      این رفتار معمول آمریکاست که در اوضاع داخلی دیگر کشورها دخالت کند اگر حتی در داخل هر کشوری گروهی معدود جدایی طلب یا ضد حکومت مرکزی وجود داشته باشد آنها را تقویت و تسلیح کند، این یک نظام بحران زیست است تا بدین وسیله و بهانه هم مانع از قدرتمند شدن هر قدرت بزرگی شود و هم حضور خود را در دیگر نقاط جهان مش