۱۱ خرداد ۱۴۰۱، ۱۸:۲۶

سوئد خواستار یافتن راه حل دیپلماتیک برای وتو ترکیه در ناتو شد

سوئد خواستار یافتن راه حل دیپلماتیک برای وتو ترکیه در ناتو شد

وزیر دفاع سوئد اعلام کرد که کشورش در تلاش است تا مشکل پیوستن به ناتو را از طریق راه حل دیپلماتیک با ترکیه حل و فصل کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، پیتر هالتکویست، وزیر دفاع سوئد در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «دویچه وله» آلمان در خصوص وتو عضویت فنلاند و سوئد در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از سوی ترکیه اعلام کرد: سوئد و اعضای ناتو در تلاش هستند تا این مشکل را از طریق دیپلماتیک حل و فصل کنند.

وزیر دفاع سوئد با بیان اینکه روند عضویت سوئد در ناتو به معنای کنار گذاشتن موقعیت بی طرف و صلح‌ آمیز نیست، ادعا کرد: ارزش‌ هایی که تلاش می‌ کنیم با آن صلح و راه‌ حل‌ های مسالمت‌ آمیز ایجاد کنیم، همان ارزش‌ های کشورهای اروپایی است!

پیتر هالتکویست با تاکید بر اینکه جنگ اوکراین طرز فکر سوئد درباره پیوستن به ناتو و وضعیت اروپا را تغییر داد، اضافه کرد: تحولات پیرامون خود را می بینیم و باید از این موضوع نتیجه بگیریم.

وی با ادعای اینکه امکان نگهداری سلاح های هسته‌ ای در کشورش در دستور کار نیست، خاطر نشان کرد: در صورت پیوستن به ناتو در رزمایش‌ های بازدارندگی روسیه شرکت خواهیم کرد.

اظهارات پیتر هالتکویست، وزیر دفاع سوئد در حالی بیان می شود که «ماگدالنا اندرسون» نخست وزیر این کشور هم از تداوم مذاکرات با ترکیه بر سر پیوستن این کشور به ناتو سخن گفت.

نخست وزیر سوئد در کنفرانس خبری مشترک با «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل گفت که کشورش به گفتگو با ترکیه در خصوص مخالفت این کشور با پیوستن سوئد به ائتلاف نظامی ناتو ادامه خواهد داد.

آنکارا گروه های «پ ک ک» و «ی پ گ» را گروه های تروریستی تلقی می کند. ترکیه اخیراً در قبال مسئله عضویت فنلاند و سوئد در ائتلاف نظامی ناتو، اعلام کرده است که حمایت دو کشور مذکور از این گروها موجب می شود که آنکارا عضویت هلسینکی و استکهلم در این ائتلاف نظامی را وتو نماید؛ مگر اینکه این دو کشور اروپای شمالی خواسته های ترکیه را در این رابطه برآورده سازند.

کد خبر 5505016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha