۲۲ خرداد ۱۴۰۱، ۱۳:۵۹

توسط انتشارات دانشگاه افسری امام علی(ع)؛

«اقلیم شناسی در عملیات نظامی» منتشر شد/نقش آب‌وهوا در جنگ‌ها

«اقلیم شناسی در عملیات نظامی» منتشر شد/نقش آب‌وهوا در جنگ‌ها

کتاب «اقلیم شناسی در عملیات نظامی» اثر علی حنفی توسط انتشارات دانشگاه افسری امام علی (ع) منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، انتشارات دانشگاه افسری امام علی (ع) کتاب «اقلیم شناسی در عملیات نظامی» اثر علی حنفی (دکترای جغرافیای طبیعی و اقلیم شناسی) را با شمارگان هزار نسخه، ۲۰۸ صفحه و بهای ۷۰ هزار تومان منتشر کرده است.

شرایط آب و هوایی و اقلیمی بر توانمندی و فعالیت نیروهای نظامی تأثیر عمده‌ای دارد و هرگاه تغییراتی در عناصر جوی مانند دما، بارش، رطوبت و... ایجاد شود محدودیت‌هایی بر فعالیت‌ها و عملیات نظامی به وجود می‌آید.

بـا رویکـرد علمـی مـی‌تـوان گفـت هـرگونه حرکـت نظامی متأثّر از اقلیم است. پـژوهش‌هـای اقلیمـی و تحلـیل مشـاهدات و داده‌هـای جـوی،عـلاوه بر تعیین نوع تسـلیحات، تجهیزات و البسه بر راهکارها، تاکتیک‌ها، گسترش نیرو و سازماندهی نیز تأثـیر گذاشـته و بـه تَبَع آن با بالابردن آستانه تحمّل و روحیه سازگاری فردی، میزان موفقیت نیروهای نظامی را در عملیات‌ها افزایش می‌دهد.

باتوجـه به پیشرفت جنگ‌های معاصر و تأثیر عناصر اقلیمی بر تجهیزات و سلاح‌های مـدرن در ارتباط با اثرات آب و هوا بر پرسـنل و تجهـیزات نظامـی، ضرورت دارد تا اثرات دما، رطوبت، تابش خورشیدی، باد، فشـار هوا، بارش، ابر و مه بر نیروی جسمی و روحی و پرورش قوای نیروی رزمنده بررسی شود، عواملی که متخصصان آب و هواشناسی از آنها به عنوان عناصر اقلیمی یاد می‌کنند.

واژه اقلیم شناسی معادل Climatology یا آب و هواشناسی است و به مطالعه علمـی اقلیم، توصیف، تجزیه و تحلیل عوامل و عناصر و بررسی تفاوت بین اقالیم و کاربـرد اطلاعات اقلیمی در حل مسائل جامعه و منافع انسانی می‌پردازد.»

از آنجـا کـه اقلـیم شناسـان بـه منظور پی بردن به الگوهای جوی در سطح جهان و منطقه، آمارهای جوی را جمع آوری می‌کنند، طرّاحان و سازمان‌های نظامی می‌توانند به عنوان یکی از استفاده کنندگان این آمارها برای انجام مأموریت‌های نظامی بخصوص در سرزمین‌های ناشناخته باشند. تجارب هشت سال جنگ تحمیلی و همچنین سایر جنگ‌های بزرگ در تاریخ نشان داده که آب و هوا در سرنوشت یک قدرت بزرگ درگیر در جنگ تاثیر بسیاری دارد. بنابراین باید این حوزه دانشی را تقویت کرد.

کتاب «اقلیم شناسی در عملیات نظامی» شامل چهار فصل به ترتیب با این عناوین است: «کلیات و مبانی اقلیم شناسی»، «تاثیر عناصر اقلیمی روی فعالیت‌های نظامی»، «نقش آب و هوا در عملیات نظامی» و «اقلیم شناسی نظامی در ایران».

کد خبر 5512335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha