۹ مرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۰۲

آیت الله جاودان:

لازمه بهره بردن از عزاداری امام حسین (ع) مراقبت از چشم است

لازمه بهره بردن از عزاداری امام حسین (ع) مراقبت از چشم است

استاد اخلاق با بیان اینکه انسان نباید با اعمال ناپسند اجر اشک بر امام حسین را نابود کند، گفت: اشک بر امام حسین ذخیره آخرت است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله علی جاودان استاد اخلاق همزمان با دهه اول ماه محرم در مسجد امام خمینی (ره) بازار تهران به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: مساله نخست گفته شده در دهه اول ماه محرم این است که برای فرج امام زمان (عج) بسیار دعا کنیم و مساله دیگر اینکه محرم وقتی که آغاز می‌شود خیمه‌ای بر سر عالم هستی نسب شده و تا عصر روز یازدهم در آن اقامه عزا می‌شود.

وی افزود: بزرگی فرمود امام زمان (ع) در دهه اول در کربلا خیمه‌ای به پا می‌کنند و خودشان در آن به روضه خوانی و سخنرانی می‌پردازند؛ گویا این فرد موفق شده بود در این مجلس حضور داشته باشد. کسی که چشم پاک و با بصیرت داشته باشد می‌تواند در کربلای معلی در خیمه حضرت حاضر شده و به عزاداری بپردازد. البته درست است که ما از این توفیق بی بهره هستیم اما می‌توانیم با حضرت همراه باشیم.

جاودان مراقبت از چشم را لازمه بهره بردن از عزاداری امام حسین (ع) بیان و عنوان کرد: انسان اگر بخواهد تنها به اندازه یک قدم از این دهه بهره ببرد آن است که مراقب چشم خود باشد و سعی کند حتی با موارد گناه برخورد نکند تا بتواند از گریه و عزاداری بر امام حسین (ع) بهره ببرد.

این استاد حوزه علمیه با استناد به آیات الهی تصریح کرد: خداوند متعال در قرآن کریم اشاره به کسانی که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند، می‌کند. همه ما ایمان داریم و عمل صالح انجام می‌دهیم اما کسی که واقعی ایمان می‌آورد و صادقانه عمل صالح انجام می‌دهد غیر ممکن است که دروغ بگوید، غیبت کند، مرتکب گناه شود و یا اهل ربا باشد؛ بنابراین این افراد در انجام عمل صالح کم نمی‌گذارند.

وی با بیان اینکه انسان‌های صالح در جنت هستند، گفت: این افراد درست است که بر روی زمین هستند اما زمین را حس نمی‌کنند و همواره نظاره گر بهشت هستند. همچنین قرآن کریم می‌فرماید برای این افراد که ایمان واقعی دارند و صادقانه عمل صالح انجام می‌دهند چیزی کم نگذاشتیم؛ انسان‌های صالح در بهشت هر آنچه از پروردگار بخواهند به آنان عطا می‌شود چرا که این افراد صاحب بهشت را می‌بینند. برخی از انسان‌های صالح وقتی زمان مرگشان فرا می‌رسد به پروردگار وارد می‌شوند نه این بر بهشت وارد شوند. این ورود معنا دارد و هر آنچه بخواهند به آنان مرحمت می‌شود. زمانی که انسان به خدا وارد شد دیگر چیزی نیاز ندارد چرا که به همه خوبی‌ها وارد شده است. کسانی که پاک زندگی کردند و وظایف خود را به درستی به جای آوردند به این مرتبه نائل می‌شود.

جاودان ادامه داد: این افراد در بهشت لازم نیست دستشان را بلند کرده و درخواستی داشته باشند بلکه هر آنچه نیاز دارند به سمت آنان می‌آید. این فضل بزرگ و کبیر خداوند متعال به افراد صالح است. جایگاهی که این افراد پیدا می‌کنند سلطنت است و مدام در کنار صاحب اصلی بهشت بوده و همواره به آنان بشارت داده می‌شود که این مزد ایمانی است که داشتید.

این استاد اخلاق با بیان حدیثی از پیامبر اکرم که فرمودند من از شما مزد رسالت نمی‌خواهم خواسته ام مودت ذی القربی است، گفت: حضرت ذی القربی را در روز مباهله به همگان معرفی کردند. مباهله همتای غدیر بوده و بسیار مهم است. در روز مباهله پیامبر (ص) جلو و امام علی (ع) و حضرت زهرا (س) و حسنین پشت سر حضرت حرکت می‌کردند. مقصود از مودت و دوستی در عمل است برای مثال کسانی که در عزاداری امام حسین لباس مشکی به تن می‌کنند بیانگر عملی مودت است که نشان از دوستی عملی دارد.

وی ادامه داد: طبق صریح روایات؛ هر کس این مودت را در عمل کسب کند ما به خوبی او می‌افزاییم. هیچ اشکی نزد خداوند متعال محبوب تر از چشمی نیست که برای امام حسین اشک بریزد. این اشک در اصل پیوند دهنده انسان با عزاداری حضرت زهرا در عالم عرش است. هیچ انسانی وارد قیامت نمی‌شود مگر آنکه چشمش گریان باشد و طبق صریح روایات؛ تنها کسانی خوشحال و شادمان وارد قیامت می‌شوند که در عالم دنیا برای جد ما گریه کرده باشند. گریه کنان امام حسین در قیامت چشمانی روشن و شاد دارند و مدام فرشتگان بر آنان وارد می‌شوند و جایگاه بهشتی شأن را بشارت می‌دهند.

جاودان در پایان خاطرنشان کرد: انسان اگر برای امام حسین گریه کرد باید از این اشک و عزاداری مراقبت کند مبادا با عملی ناپسند آن را از بین ببرد. اشک بر امام حسین ذخیره آخرت است. یک قطره اشک بر امام حسین آتش جهنم را خاموش می‌کند. بعد از مرگ همه لحظات سختی و دشواری است اما عزاداران حسینی گرفتار این سختی نمی‌شوند بنابراین عزادار واقعی امام حسین کاری نمی‌کند که عمل صالحش نابود شود چرا که می‌داند برای نجات قطعی خود از وحشت مرگ تا هنگام ورود به بهشت نیازمند اشک بر امام حسین است.

کد خبر 5551669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha