۲۷ آذر ۱۴۰۱، ۹:۲۷

مدیرکل محیط زیست اصفهان در گفتگو با مهر:

نیروگاه شهید منتظری به مدت ۲ ماه خاموش شود

نیروگاه شهید منتظری به مدت ۲ ماه خاموش شود

اصفهان-مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان گفت: با توجه به مازاد ظرفیت تولید برق در کشور، وزارت نیرو برق مورد نیاز اصفهان را از شبکه سراسری جایگزین و به مدت ۲ ماه نیروگاه شهید منتظری را خاموش کند.

احمدرضا لاهیجان زاده در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص موضوع تهاتر بین نیروگاه شهید منتظری و پالایشگاه اصفهان برای جلوگیری از مصرف مازوت در نیروگاه، اظهار داشت: تهاتر پیشنهادی بود که در سفر دکتر سلاجقه رئیس سازمان محیط زیست کشور به اصفهان مطرح شد که از گاز ال پی جی LPG که در پالایشگاه وجود دارد برای سوخت نیروگاه استفاده شود.

وی ادامه داد: این موضوع فقط به عنوان پیشنهاد مطرح شد و زمانیکه کارشناسان نیروگاه، پالایشگاه و همکاران ما از نظر فنی ورود و بررسی کردند مشخص شد میزان گاز ال پی جی که پالایشگاه اصفهان بعنوان مازاد در اختیار دارد حتی در حد تأمین یک واحد نیروگاه منتظری نیست و از سوی دیگر مشکلات گاز ال پی جی برای برخی مناطق کویری پیش آمد و گفتند همین مقدار کم گاز که پالایشگاه دارد می‌تواند تأمین کننده گاز مناطقی باشد که یا گاز ندارند یا به دلیل افت فشار، گاز به آنها نمی‌رسد بنابراین موضوع تهاتر منتفی شد و ما درباره این مسئله باید به دنبال راه حل‌های جدی تر باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که به دلیل کاهش مصرف برق در پاییز و زمستان نسبت به تابستان، اکنون نیروگاه‌های کشور مازاد ظرفیت تولید برق دارند که اگر نیروگاه شهید منتظری به مدت ۲ ماه تعطیل شود آنها می‌توانند تأمین برق را جبران کنند.

لاهیجان زاده ابراز داشت: صحبت ما این است که وزارت نیرو از طریق شبکه سراسری برق مورد نیاز اصفهان را جایگزین کند و به مدت ۲ ماه به نیروگاه شهید منتظری خاموشی بدهد یا اگر نه، ۲ واحد این نیروگاه را در مدار بگذارد اما برای این ۲ واحد گاز تأمین کند و جبران برق ۶ واحد دیگر از طریق شبکه سراسری تأمین شود.

وی تصریح کرد: معتقدیم انجام این کار امکان پذیر است و مشکل آلودگی نیروگاه منتظری را می‌تواند در این شرایط برطرف کند.

به گزارش مهر، نیروگاه شهید محمد منتظری در شمال غرب شهر اصفهان جنب پالایشگاه در زمینی به وسعت ۲/۲ میلیون متر مربع فعالیت می‌کند و دارای هشت واحد ۲۰۰ مگاواتی مجموعاً به ظرفیت تولید ۱۶۰۰ مگاوات در ساعت است. این نیروگاه ۳.۰۹ درصد برق کشور و ۵۰ درصد برق دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری را تأمین می‌کند.

این نیروگاه در کنار پالایشگاه نفت اصفهان و پتروشیمی اصفهان بنا شده تا بتواند پسماندهای پالایشگاه از جمله مازوت یا همان نفت کوره را به انرژی الکتریکی تبدیل کند.

مازوت یا همان نفت کوره یکی از هیدروکربن‌های نفتی است که در مراحل پالایش نفت خام پس از نفتا، بنزین و نفت سفید به‌دست می‌آید و ارزان‌ترین مادهٔ سوختنی برای کوره‌ها، حمام‌ها و تنور نانوایی‌ها و موتورهای دیزلی و برخی نیروگاه‌ها است. اکثر پالایشگاه‌های ایران به دلیل قدیمی بودن فناوری‌هایشان تولید مازوت بالایی دارند و حدود ۲۵ تا ۴۰ درصد فراورده‌های نفتی کشور اختصاص به این فرآورده دارد.

علت اصلی آلاینده بودن مازوت درصد بالای گوگرد آن است به طوری که ۲.۵ تا ۳ درصد آن را گوگرد تشکیل می‌دهد و پس از آن گازوئیل با در اختیار داشتن ۰.۵ تا ۱ درصد گوگرد در رتبه دوم قرار دارد.

کد خبر 5658131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
      0 0
      لعنت به همه کایی که دارن ما و بچه هامون رو ذره ذره میکشن و ما دستمون به هیج کجاااا نمیرسه