۱۱ دی ۱۴۰۱، ۱۴:۴۷

توسط انتشارات دانشگاه صداوسیما؛

کتاب «گفت و گوهای فرهنگی» منتشر شد

کتاب «گفت و گوهای فرهنگی» منتشر شد

کتاب «گفت و گوهای فرهنگی: مبانی نظری و روش‌های کاربردی» به قلم طاهره جهان پرور و محمدمهدی جهان پرور توسط انتشارات دانشگاه صدا و سیما منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «گفت و گوهای فرهنگی: مبانی نظری و روش‌های کاربردی» به قلم طاهره جهان پرور و محمدمهدی جهان پرور به‌تازگی توسط انتشارات دانشگاه صداوسیما منتشر و راهی بازار نشر شده است.

این‌کتاب بر اساس ایده گفتگوهای فرهنگی و رویکردی نوین در دیپلماسی فرهنگی شکل گرفته است. این اثر به برقراری تعامل و روابط فرهنگی میان جمعی از نخبگان مجامع علمی و فرهنگی دنیا اشاره دارد که با نشان دادن واکنش اولیه افراد در ارتباط متقابل با یکدیگر در قالب گفتگو، ویژگی منحصر بفرد آن را در قلمرو فرهنگی توصیف می‌کند.

در این نوشتار گفت‌وگوی فرهنگی کارساز با به‌کارگیری سیاست‌های اعتدال‌گرایانه، مانند تشکیل کمیته‌های فرهنگی مشترک چندجانبه و طراحی نقشه فرهنگی با اهداف و ارزش‌های مشترک از مجموع کشورها به دنبال روش‌های تعامل میان جوامع مختلف فارغ از تفاوت‌ها است و با توجه به اهمیت تعاملات فرهنگی در توسعه روابط و مناسبات کشورها و ضرورت شناخت علمی و طراحی برنامه‌های سودمند فرهنگی که در قالب پروژه‌ها و تقویت مشارکت فرهنگی به منظور فراهم کردن توسعه پایدار مبتنی بر فرهنگ بین کشورها است دنبال می‌شود، تا از این رهگذر انسان‌ها به دور از فضاسازی‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی، به معرفی و تبیین بی‌واسطه و روشن فرهنگ‌ها، عناصر و مؤلفه‌های فرهنگی خود پرداخته و مدارا و سعه صدر را در پذیرش تفاوت‌ها و تنوعات فرهنگی با یکدیگر تجربه کنند.

از این رو، با هدف فهم و کاربردی شدن گفت‌وگوهای میان فرهنگی و تسهیل مهندسی این فرآیند، مطالب این کتاب در ۴ فصل به رشته تحریر درآمده است که فصل اول آن به مفهوم‌شناسی گفت‌وگو و ارائه چارچوب معنایی آن از دیدگاه‌های مختلف پرداخته و به نقل زوایای متنوع آن اشاره کرده است. فصل دوم اثر، به پیشینه گفت‌وگوهای فرهنگی، تمایز گفت‌وگوی فرهنگی با گفت‌وگوی فرهنگ‌ها وتمدن‌ها و گفت‌وگوهای دینی، سیاسی و اجتماعی، اهداف، مخاطبین، الزامات، ساز و کارها و شبکه‌سازی اختصاص یافته است. در فصل سوم، طرح شیوه مؤثر در گفت‌وگوها با تعریف مشخصی از فرآیند کار برای سایرین با قابلیت اجرای مقدماتی مطمح نظر قرار داده شده است و آخرین فصل از این مجموعه به نحوه برگزاری جلسات گفت‌وگوهای فرهنگی اختصاص یافته تا طرحی روشن برای برگزاری مناسب جلسات فراهم آورده و زمینه را برای توسعه پایدار آن به تصویر بکشد. در این پژوهش تلاش شده است تا با تبیین ابعاد موضوع گفت و گوی فرهنگی به سه پرسش ۱. مفهوم گفت‌وگوی فرهنگی چیست؟ ۲. چه موضوعاتی را مورد مطالعه قرار می‌دهد؟ ۳. غایت این حوزه از دانش در کشور ما چیست؟ پاسخ داده شود.

این اثر در مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری دانشگاه صداوسیما در مورخ ۵ دی ماه رونمایی شد.

کد خبر 5670368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha