۱۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۰۴

همدان و برنامه ریزیهای سلامت محور-۱

رشد قارچ گونه لبنیاتی های سنتی در همدان/ضرورت نظارت بر این واحدها

رشد قارچ گونه لبنیاتی های سنتی در همدان/ضرورت نظارت بر این واحدها

همدان- این روزها شاهد رشد قارچ گونه مراکز عرضه لبنیات سنتی در استان همدان هستیم، روندی که نیازمند ارتقای نظارت ها و رسیدگی به وضعیت بهداشتی آنها است.

خبرگزاری مهر، استان‌ها: مصرف شیر و لبنیات سالم و استاندارد برای تندرستی و سلامت همه مهم و اثرگذار است، موضوعی که نمی‌توان از آن به راحتی گذشت و مصرف آن را به ویژه برای کودکان و سالمندان کاهش داد اما از سوی دیگر، مصرف شیر فله‌ای و ناسالم می‌تواند با خود تب مالت و بروز بیماری‌هایی چون سل را به همراه داشته باشد. و این همان مسئله‌ای است که این روزها، با رشد مراکز عرضه مواد لبنی سنتی در استان همدان باید به جد مدنظر قرار گیرد.

به گفته کارشناسان، تب مالت یک بیماری عفونی به شمار می‌رود و جزو بیماری‌های باکتریایی و مشترک بین انسان و حیوان است، این بیماری توسط نوعی میکروب به نام «بروسلا مِلیتِنسیس» انتقال می‌یابد، عامل این بیماری به نام «مایکوباکتریوم توبرکلوزیس» می‌تواند از طریق شیر و لبنیات غیر پاستوریزه منتقل شود.

آیا نظارت‌ها بر لبنیاتی‌های سنتی وجود دارد؟

احمدی یکی از شهروندان همدانی به خبرنگار مهر گفت: متأسفانه روز به روز به تعداد لبنیاتی‌های محله ما افزوده می‌شود، دلیل این تأسف به این خاطر است که هیچ نظارتی بر آنها نیست. شیرهای موجود در برخی از این لبنی فروشی‌ها طعم خوبی ندارند و فضای فروش آنها نیز مناسب نیست.

وی با تاکید بر اینکه لازم است علاوه بر موضوع کنترل قیمت و نرخ‌های فروش شیر در این مراکز، بر بهداشت آنها نیز نظارت جدی شود؛ عنوان کرد: آیا نظارتی بر شیرهای حمل شده به این مراکز وجود دارد؟

وی یادآور شد: روی بستنی، شیر، دوغ، ماست، خامه و سایر محصولات لبنی پاستوریزه این همه نظارت هست، اما در لبنیاتی‌های سنتی به راحتی این محصولات تولید می‌شود و در یک ظرف بدون درب با پوشش نایلون فریزر به راحتی به فروش می‌رسد!

رشد قارچ گونه لبنیاتی های سنتی در همدان/ضرورت نظارت بر این واحدها

خلأ فقدان اتحادیه خاص محصولات لبنی در استان همدان

امیرحسین نقی پور مدیرکل دامپزشکی استان همدان در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: اولین توصیه ما به شهروندان مصرف شیر و لبنیات پاستوریزه است که باید از مراکز عرضه معتبر خریداری شوند.

وی با تاکید بر اینکه عرضه شیر خام در استان همدان ممنوع است؛ عنوان کرد: فقدان اتحادیه خاص محصولات لبنی مشکل اصلی در حیطه است.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با تاکید بر اینکه فقدان اتحادیه خاص و تعدد مراکز عرضه لبنیاتی باعث گران فروشی در این حوزه شده است؛ تصریح کرد: اداره کل تعزیرات حکومتی و اداره صمت و هم چنین، اتاق اصناف مسئول این موارد هستند.

نقی پور در ادامه یادآور شد: نظارت بهداشتی موادغذایی خام با منشأ دامی از وظایف سازمان دامپزشکی است و نظارت مواد غذایی پخته و فرآوری شده به طور مثال لبنیات از وظایف معاونت بهداشتی و بهداشت محیط است که وزارت بهداشت در سراسر کشور گزارش عرضه غیربهداشتی مواد غذایی و شکایات مربوطه از طریق سامانه رایگان ۱۹۰ دریافت و رسیدگی می‌کند.

این مسئول ادامه داد: همانطور که عنوان شد عرضه شیر خام ممنوع است بنابراین شهروندان در صورت مشاهده عرضه شیر خام ضمن خودداری از خرید، موضوع را از طریق تلفن گویا دامپزشکی ۱۵۱۲ گزارش کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان تصریح کرد: بیماری تب مالت یکی از چند بیماری مشترک بین انسان و حیوانات است که در گذشته این بیماری یک بیماری شغلی بود ولی امروزه در سراسر دنیا یک بیماری عمومی محسوب می‌شود.

رشد قارچ گونه لبنیاتی های سنتی در همدان/ضرورت نظارت بر این واحدها

نقی پور در ادامه گفتگو به خبرنگار مهر گفت: موارد دامی این بیماری در استان با واکسیناسیون فراگیر، انجام تست و کشتار دام‌های مبتلا، بسیار کم و تحت کنترل است ولی هیچگاه به مرز صفر یا ریشه کنی نخواهد رسید.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان تشریح کرد: در تکمیل اقدامات نظارتی، هر شهروند به مانند یک پلیس بهداشتی باید با دوری از لبنیات غیر پاستوریزه و تاکید بر مصرف شیر و لبنیات پاستوریزه از ابتلای احتمالی خود و خانواده به بیماری پیگیری‌های لازم را انجام دهد.

بیماری تب مالت در فصل‌های زاد و ولد حیوانات، ورود عشایر به مناطق، حضور مردم در طبیعت و تماس با حیوانات افزایش می‌یابد و مهمترین راه انتقال این بیماری، مصرف لبنیات غیربهداشتی است اما به راستی با توجه به این موارد، نظارت‌ها بر لبنیاتی‌های سنتی در استان همدان به جد دنبال می‌شود؟

برنامه ریزی های سلامت محور در سایه نظارت‌های میدانی حوزه‌های مربوطه به ویژه از سوی مراکز بهداشت و دامپزشکی معنا پیدا می‌کند بدین ترتیب، امید است حال که در استان همدان شاهد رشد قارچ گونه مراکز فروش لبنیات سنتی هستیم، نظارت‌ها بر روند حمل شیر به این مراکز، نحوه نگهداری، عرضه و البته درصد چربی‌های آنها افزایش یابد.

کد خبر 5815858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha